Luxehorloge verliest van smartwatch - zijn wij een uitstervend ras?

Ik werd vanochtend (zoals altijd) wakker met BNR en hoorde dit item:

https://www.bnr.nl/nieuws/lifestyle/10611610/luxehorloge-verliest-van-smartwatch

Persoonlijk denk ik dat er altijd een markt blijft voor mechanisch vakwerk. Al zal - net zoals bijvoorbeeld bij de klassieke auto’s - de populariteit meebewegen met de generaties.

“Het percentage van de consumenten dat een traditioneel horloge draagt, is gedaald van 46 procent in 2020 naar 26 procent vorig jaar”.

3 likes

Over een aantal jaren heeft niemand meer een traditioneel horloge, géén smartwatch en ook géén mobieltje.

We dragen dan allemaal een tricorder.

2 likes

Of een Neuralink chip!

1 like

Dragen? Dan toch geïmplanteerd :slight_smile:

1 like

Yep helaas wel. Ik loop rond in een omgeving met veel goedverdieners uit allerlei landen, en ik zie bijna allen maar Apple Watches tegenwoordig. Silver lining: die foeilelijke Garmin-pucks zie ik ook bijna nooit meer.

EDIT: en als ik de prijsontwikkelingen zie, maakt de industrie het zich ook niet makkelijk. Traditionele mechanische horloges lijken 30% duurder dan een paar jaar geleden, terwijl de Apple Watch bijna constant is gebleven. Weinig meelij met de industrie als geheel eigenlijk.

8 likes

De meeste mensen zien het als een gebruiksvoorwerp. Dan is een Apple Watch natuurlijk veel handiger.

Waarom duizenden euro’s uitgeven aan iets wat elke 5 jaar voor honderden euro’s onderhoud nodig heeft, als het ook voor een paar honderd kan en geen onderhoud nodig heeft? En dan krijg je ook nog eens legio meer functies ipv alleen maar datum en tijd.

1 like

Het polshorloge is in de tijd van de smartphone/-watch een romantisch object. Functionaliteit is secundair, het gaat over hoe het je doet voelen. Oldtimers zijn ook zo, of kwaliteits kledij van artisanale merken. Brood/vlees/kaas van de bakker/slager/kaasboer, dat kan je ondertussen ook allemaal in de supermarkt krijgen dus waarom zou je? Er zal altijd wel markt blijven voor ambacht, minder dan vroeger want hét woord van de moderne samenleving is “gemakszucht”, maar ik zie ook een nieuwe appreciatie voor het ouderwetse.

Eigenlijk verbaast me dit, ik heb het gevoel dat een Apple Watch steeds minder gebruikt wordt, in ieder geval bij de heren/dames die regelmatig op TV te zien zijn….

1 like

Ach, BNR … de zender die bestaat bij gratie van mensen die geld hebben en graag bang gemaakt willen worden. Als ik een euro kreeg voor iedere keer dat dit geroepen werd sinds de introductie van de smart"watch", had ik nu tonnen op mijn rekening gehad. Letterlijk! Mijn advies? Stop met nieuws lezen, want nieuws outlets zijn gebaat bij angst want angst verkoopt (advertenties). Dat, en je wordt er echt een stuk gelukkiger van want 90% van die shit kun je niets mee en heeft geen invloed op jou. Ja, nul dus op jou!

Al vrij lang zijn horloges (mechanisch of automatisch) een luxe artikel dat gekocht wordt door mensen die de techniek waarderen en het horloge zien als een sierraad. Dit is ongeveer hetzelfde als beweren dat de natuurlijke diamant waarde verliest omdat er synthetische diamanten bestaan. Ook dat is al vrij lang gebleken broodje-aap te zijn.

Er is een vrij grote groep mensen die de intrinsieke waarde zien van traditionele horloges, die groep zal (tijdelijk!!!) kleiner worden maar niet spontaan verdwijnen. Kom op, dit roept men al sinds de introductie van quartz horloges en dat is al 57 jaar geleden.

Aap op een broodje… De vraag is, wil je er mayo bij of ketchup?

Covid heeft voor een boost gezorgd, dat normaliseert nu weer naar het niveau van voordat we gek werden met z’n allen. Dat de verkoop is gedaald heeft ondermeer te maken met de Amerikaanse markt sinds die oranje broodmongool tarieven heeft ingevoerd. Informeer jezelf, reken door en blijf vooral logisch nadenken.

Oh, en tijd bepalen doe ik op mijn iPhone. Genieten doe ik van mijn horloge.

2 likes

Dit. Ik zie het als een sieraad. Vrouwen dragen toch ook nog steeds oorbellen en ringen. Of wordt dat ook minder?

3 likes

Ik heb al jaren een Garmin en na een rondje hardlopen gaat die weer de lade in tot de volgende keer. Ik heb er verder weinig behoefte aan om dat ding in mijn vrije tijd te dragen, iets wat ik met mijn andere horloges wel heb.

2 likes

True, deze analyse maakt ook FT waar BNR zijn bericht op baseert.

https://www.ft.com/content/838a6480-9888-4f4a-9d2f-8e02cb3889c9?syn-25a6b1a6=1

Elke tijd heeft zijn trends. Verdringt de e-bike de gewone fiets? De elektrische auto de benzine auto? De synthetische diamant de natuurlijke? Wie het weet mag het zeggen. Tot die tijd: live in the moment.

1 like

Met een smartwatch kun je niet laten zien dat je het gemaakt hebt in het leven. Met een Rolex wel. Naja, behalve de Air King.

7 likes

Laat dat nu de enige Rolex zijn waarvan ik vind dat die nog wel gaat… :innocent:

5 likes

Ja, hier nog een. En gek hè, laat dat nou ook juist zijn vanwege het gebrek aan status voor dat “klokkie”. :joy:

2 likes

Welnee, een Explorer (welke dan ook), Milgauss of een OP zoals die prachtige van @theinvisibleman is ook niet te opvallend maar wel heel mooi.

4 likes

Plaatje voor de sfeer…

126003 OP 100

6 likes

Ik heb altijd gedacht dat wij een kleinschalige niche gekken waren à la de gemiddelde orgelliefhebber, motorrijder, mountainbiker of oldtimeraar, en zou ook deze hobby liever terug lekker gemarginaliseerd zien.

Voor mij mag het vermainstreamen van onze horlogefetish via tiktagram zo stilaan wel eens ophouden, al kost het enkele historische waardevolle merk(nam)en. De meeste zijn toch louter commerciële shells.

Mijn hobby hoeft niet “trendy”, “in”, “chique” of “luxe” te zijn, en al helemaal niet populair bij de nouveau riche. Ik heb ‘m liever lichtjes “zonderling” en “onbekend”.

Rant over.

3 likes

Zeker👍🏻

3 likes

Liefhebbers zullen er altijd blijven denk ik, het is ook vaak een generatie/leeftijd ding volgens mij. Ik heb de stats natuurlijk niet, maar ik denk dat het grootste deel van de leden hier 35/40+ is. “De jeugd” wil nog snel, veel mogelijkheden en modern, word je iets ouder dan vaak ook iets rustiger en zoek je al die drukte niet meer zo… Ben zelf ook sinds een paar jaar pas af van mn smartwatch, behalve met sporten dan…

1 like