Maak mij nou eens wijzer!

Ok sinds ik een vintage heb gekocht is gaat mijn aandacht steeds meer uit naar horloge’s,ik ben hier actief met posten,ik struin ebay af naar horloge koopjes en zo nu en dan lees ik horlogebladen zoals watch en horloge’s.

Maar er zijn een aantal dingen die ik niet begrijp ,en 1 daarvan is:

Uurwerken:dit is het belangrijkste natuurlijk,hoe kan het nou dat grote merken vaak zijn voorzien van ETA uurwerken,en dat bv een rolex 5000 kost en een C,Ward met het zelfde uurwerk ±200 euro’s kost,de uurwerken zijn gelijk,betaal je nou echt 4800 euro voor de naam(hele groffe benadering,maar je snapt wat ik bedoel.

Ik begreep dat van der klaauw ook klokkies heeft met ETA uurwerkjes,dat ETA is toch zo bijzonder niet,is een zwaar massa product,van een paar rotertjes word dat uurwerk toch niet ineens vele malen duurder?

Mijn stelling is nu : een C.Ward is kwalitatief vergelijkbaar met de grote namen,puur omdat hij ook die ETA uurwerken toepast in zijn klokjes.

Wat vinden jullie van mijn stelling ,of ben ik helemaal gek geworden en moet ik met iemand rustig gaan praten?

Rolex is toch manufactuur? Of ben ík nou gek geworden…

Rolex is dacht ik inderdaad manufactuur dacht ik.
En wat veel merken volgens mij doen is ETA uurwerken en die helemaal aanpassen/ versieren. Dit is duur. Ook zitten dure horloges kwalitatief goed inelkaar (qua kast, wijzerplaat, wijzers, alles) Nu wil ik niet zeggen dat CW kwalitatief niet goed is, maar je zal wel degelijk het verschil tussen een CW en een duur merk merken.

Daar komt nog eens bij dat CvdK en Rolex kilo’s goud en zilver en platina op zo’n horloge gooien. Dat scheelt ook veel met titanium of gewoon staal.

Rolex is manufacture, en heeft echt niet hetzelfde uurwerk als een C. Ward hoor.:smiley:
Maar als je het geld niet waard vind voor een mooi uurwerk dan moet je geen duur horloge kopen.

Veelal de meeste merken gebruiken ETA uurwerken dat klopt idd.
Maar het ene merk veranderd niks aan het uurwerk en het andere merk veranderd zoveel dat het bijna geen basis uurwerk genoemd mag worden. Oris veranderd dacht ik bijna niks aan haar uurwerken, alleen rotor graveren(verbeter me als ik het fout heb a.u.b). Terwijl een Dornbluth een Unitas als basis bebruikt maar echt niet veel van dat uurwerk over blijft.

Voordat je veel geld aan een horloge gaat uitgeven zou ik eerst wat horloges met een meer standaard uurwerk kopen, des te meer je een duurder horloge gaat waarderen waar bijv. een manufacture uurwerk in zit. En mischien kom je er wel achter dat je het geld helemaal niet waard vind om veel meer uit te geven aan een manufacture uurwerk.

CvdK heeft ook een stalen toch?

floris Schreef:

CvdK heeft ook een stalen toch?

Dat klopt Floris maar het ene staal is het andere niet qua bewerkingen enz.
Google maar eens wat op de manier waarop vanderGang hun kasten maakt.

ga ik doen!

hoi floris,

ik had dat in het begin ook, je moet gewoon veel gaan kijken en als het klikt met de juwelier en ze een beetje uitpakken en laten zien dan valt het kwartje wel.

ik vind de prijs verschillen vaak groot tussen het 1 en het ander op een gegeven ogenblik betaal je voor goud diamanten of wat je maar wilt, ik vergelijk altijd staal met elkaar , anders weet je niet waar je het over hebt.
de goud prijs of de prijs van een goed klokje.

en vanaf een bepaald bedrag heb je in het algemeen goed afgewerkte klokjes.

ik ben gelukig niet de enige ;)!!

tot 2000 gebruikte rolex alleen nog voor de daytona uurwerken van zentih , dus vanaf 2000 maken ze alles zelf

Een Zenith manufactuur uurwerk of een Eta, ziit een groot verschil in hoor. :slight_smile:

Was de El Primero van Zenith, ook manufactuur.
ETA is ook een manufactuur. Heeft calibers die alleen voor duurdere merken gebruikt worden.
Er bestaat ook een graad van afwerking, meerdere ruby’s, dubbele polijsting enz.

als rolex zentih gebruikt is voor rolex toch geen manifacture ?
al is een zenith wel een stuk exclusiever dan eta , maar dan is het voor rolex in principe het zelde een uurwerk van buiten af.

als ik het verkeerd zie dan hoor ik graag, maar ik dacht dat het zo zat.

mvrgr joost

Hoi Floris.
Hier zie je een Van der Klaauw met een ETA.
Aan jou de keuze over het verschil.

Het is dan wel door Benzinger onder handen genomen.

Groeten,
JohnSr

John, gebaseerd op een 7750?

Je hebt een punt. Er zijn genoeg merken die veel vragen voor hun horloges, en daar een standaard ETA in stoppen. Bedenk wel dat ETA’s in meerdere kwaliteits gradaties te krijgen zijn. Een rotor met het merk er op zegt niets, die levert ETA zo aan, en is op zich geen kwaliteitsverbetering.

Een fabrikant als bijvoorbeeld IWC pakt voor een aantal (peperdure) modellen ook een ETA uurwerk als basis, maar dat uurwerk gaaat dan wel helemaal uit elkaar, wordt mooi bewerkt en op punten verbeterd. Het blijft echter een ETA uurwerkje !
Wat Dornblüth doet is van een andere orde, dat is echt een hele grote verbouwing. Alleen de grondplaat blijft dacht ik (gemodificeerd) over, voor de rest maken ze alles zelf opnieuw.

Ik heb er ook moeite mee een peperduur horloge te kopen waar nog steeds een ETA in zit, of dat uurwerk nu is mooi gemaakt en/of verbeterd maakt mij dan niet uit. (peperduur voor mij is > 3000 euro)

Voor de daytona kan men dan zeggen dat het geen manufactuur was ;
Voor die tijd hadden ze bij Rolex de machienen staan om spiralen te maken maar lieten ze toch door een andere firma maken, is ook een beetje handelspolitiek. Maar zij zijn er fier op dat ze de machienes staan hebben en toch alles kunnen maken.
Ondertussen is er wel veel verandert en fabriceren ze dan ook zelf.
Die grote huizen ontwikkelen en maken zelf hun machienes.
Rolex is de mooiste fabriek die ik al gezien heb. Zowel in Biel waar de calibers gemaakt worden als de montage in Génève.

Iwc en eta lijkt mij niet helemaal te kloppen volgens mij is iwc ook nog steeds een manufactuur.

Mvg Dennis.

Zelfs Patek Philippe gebruikte tot voor kort nog (verbouwde) Lemania (=ETA)uurwerken voor hun Chronograaf modellen.
Alle topmerken gebruiken ETA/Valjoux uurwerken als standaardwerk,
waar ze dan zelf verder mee aan de slag gaan.
Alleen hun topmodellen zijn dan wel van eigen manifactuur,
met het bijbehorende prijskaartje.

Na de Quartz revolutie eind jaren zeventig heeft Nicolas Hayek (Swatch Groep) bijna alle uurwerk producenten overgenomen,de rest is failliet gegaan.

ETA
UNION
LEMANIA
VALJOUX
UNITAS
PIGUET
RENATA

SWATCH heeft ook o.a. ook de volgende producenten overgenomen:
OMEGA
TISSOT
LONGINES
BREGUET
CALVIN KLINE
CERTINA
GLASHUTTE ORIGINAL
HAMILTON
MIDO
BALMAIN

De Cartier familie heeft bijna alle topmerken in eigendom:
Baume&Mercier
A.Lange&Sohne
Cartier
IWC
Jaeger Le COULTRE
Panerai
Piaget
Vacheron Constantin

Swatch en de Cartier familie zullen ongetwijfeld (als ze de kans krijgen) verder gaan met het kopen van producenten die nu nog zelfstandig zijn.

Groet, André