Maanfase functie

Buiten dat deze functie een esthetische waarde heeft op de wijzerplaat, waarom zou je deze functie willen gebruiken op je horloge, je kan ook naar buiten kijken als het donker wordt :wink:

Noem het quatsch of iets anders, mijn zoon (9) wordt altijd opstandig(er) tijdens volle maan, nu leek het me handig deze functie op mijn horloge te hebben om hier op voorbereid te zijn :lol:
Nu las ik ergens dat de maanfase functie na drie jaar niet meer accuraat is en je deze moet bijstellen. Een automaat zou je vaker moeten instellen tenzij je die op een watchwinder hebt zitten.

Vandaar dat ik aan het zoeken was naar een horloge met maanfase aanduiding, maar wel quartz en niet te duur. Nu heb ik deze leuke Edox incoming

De vraag is, waarom heb jij een horloge met maanfase functie? En stel je deze altijd bij met een automaat als je die gaat dragen? En, laat je maanfase horloge zien!

13 likes

De maanfase maakt wel een rondje, maar doet er 29 en een halve dag over. Het is geen dag/nacht aanduiding.

6 likes

Inderdaad zijn de meeste maanfase displays gebaseerd op een lunatie van 29,5 dagen. Als je dan een schijf hebt met 2 manen er op en die laat je - getriggerd door de datumaanduiding - in 59 dagen helemaal ronddraaien dan ben je als horlogefabrikant klaar.
Maar.
Omdat een gemiddelde lunatie 29,53059 kalenderdagen oftewel 29 dagen, 12 uren, 44 minuten en 3 seconden duurt loopt hij er na verloop van tijd uit. Na zo’n tweeĂ«neenhalf jaar zit je een dag mis.
De duurdere maanfase uurwerken hebben daarom een wat ingewikkelder mechaniek waardoor die fout pas na ongeveer 122 jaar optreedt. Daarvoor betaal je dan ook meteen de hoofdprijs.
Er zijn ook elektronische maanfase-indicatoren en de beste daarvan zijn vrijwel exact - zonder dat het een vermogen kost. Kijk eens bij Certina:

Succes!

17 likes

Zomaar, ik vind het mooi staan

Ja.
Sommige mensen zetten hun datum niet eens goed, maar ik kan er niet tegen als complicaties niet de juiste waarde aangeven.
Overigens is het het enige horloge die op te winder zit (ook vanwege de andere complicaties).

Link ipv plaatje:

1 like

Ik heb ook een maanfase Quartz, een Russische. Heerlijk horloge, een maanfase maakt een dial gewoon interessanter om naar te kijken vind ik. Voordeel van een Quartz is natuurlijk dat ie blijft lopen en - iig nu in 6 maanden tijd - accuraat is. Volle maan = volle maan op het horloge. :last_quarter_moon_with_face:

2 likes

Hai @Engel tell me more (beste Russisch dat ik kan)

Raketa maanfase (en dan wel een echte en oude versie). Erg leuk vind ik zelf.

10 likes

Een maanfase is handig als jager of visser. Beestjes leven op het ritme van de maan. Zou ook zijn invloed hebben bij het zaaien/ stekken van planten. Vandaar dat ik voorstander ben op meer maanfases in toolwatches te steken in plaats van ze telkens in dresswatches te zetten.

5 likes

En om dat Pindakaasjong aan te halen ‘ik vind het gewoon lekker’. Ik vind het wassen en krimpen van de maan iets om mij aan te vergapen. Ik vind het gewoon mooi (-:

1 like

Deze complicatie maakt het horloge op Ă©Ă©n of andere manier wat romantischer


Een geleend plaatje voor de sfeer:

6 likes

Het is de laatste complicatie die ik zou willen, veel te complex als je die ook steeds bij moet gaan stellen.

3 wijzers is voor mij genoeg en datum al weer te veel maar ach als je het leuk vind waarom niet.

Ze hadden de “sterrenhemel” van de wijzerplaat wel door mogen laten lopen tot het maantje

Verder niks op aan te merken :ok_hand:

Nog wat maan weetjes:

Januari: ‘Wolfmaan’

De eerste volle maan van het jaar werd door de Indiaans-Amerikaanse inwoners van Noord-Amerika en van het middeleeuwse Europa ‘wolfmaan’ genoemd, waarschijnlijk vanwege het gehuil van hongerige wolven in het hartje van de winter. Tot de andere benamingen voor deze volle maan behoren ‘oude maan’ en ‘ijsmaan’.

Februari: ‘Sneeuwmaan’

De volle maan van deze maand dankt zijn naam aan het doorgaans koude en sneeuwrijke weer in deze tijd van het jaar op het noordelijk halfrond. Andere veelgebruikte benamingen zijn ‘storm-maan’ en ‘hongermaan’.

Maart: ‘Wormenmaan’

De laatste volle maan van de winter werd ‘wormenmaan’ genoemd, omdat er in deze tijd van het jaar op de pas ontdooide bodem sporen van regenwormen verschenen. Tot de andere benamingen voor deze volle maan behoren ‘kuismaan’, ‘dodemaan’, ‘korstmaan’ (verwijzend naar sneeuw die overdag dooit en ’s nachts weer opvriest, zodat er ijskorsten ontstaan) en ‘sapmaan’, vanwege het aftappen van esdoornsap.

April: ‘Roze maan’

De volle maan van april wordt door de inheemse indianen van Noord-Amerika ‘roze maan’ genoemd, naar een wilde bloemensoort die vroeg in het jaar tot bloei komt. In andere culturen wordt deze volle maan ook wel ‘spruitmaan’ (naar het opkomen van vers gras), ‘eiermaan’ en ‘vismaan’ genoemd.

Mei: ‘Bloemenmaan’

De volle maan van de maand mei wordt in talloze culturen met de benaming ‘bloemenmaan’ aangeduid, dankzij het uitbundige ontwaken van de natuur in deze maand. Andere benamingen zijn ‘hazenmaan’, ‘maïsmaan’ en ‘melkmaan’.

Juni: ‘Rozenmaan’

In Europa wordt deze volle maan ‘rozenmaan’ genoemd, maar in Noord-Amerika ‘ strawberry moon ’ (‘aardbeienmaan’), aangezien aardbeien daar in juni worden geplukt. In andere culturen staat deze volle maan bekend als ‘hete maan’, vanwege het begin van de zomerhitte.

Juli: ‘Bokmaan’

In Noord-Amerika werpen mannetjesherten elk jaar in juli hun gewei af, vandaar de aparte naam die de Indiaans-Amerikaanse inwoners aan de volle maan van deze maand gaven. Tot de andere benamingen behoren ‘dondermaan’, vanwege de vele onweersbuien in deze maand, en ‘hooimaan’, naar de hooioogst van de maand juli.

Augustus: ‘Steurmaan’

Noord-Amerikaanse indianenstammen die van de visvangst leefden, noemden de volle maan van augustus ‘steurmaan’, omdat deze soort dan overvloedig werd gevangen. Deze volle maan wordt ook omschreven als ‘maan van de groene maïs’, ‘korenmaan’ en ‘rode maan’ (naar de rossige waas die in deze heiige zomermaand vaak over de maan ligt).

September: ‘Oogstmaan’

De bekendste benaming voor de volle maan is die voor september: de ‘oogstmaan’. De naam verwijst naar de oogst die meteen na de herfstequinox op het noordelijk halfrond werd binnengehaald. Tot de andere benamingen voor deze volle maan behoren ‘maïsmaan’ en ‘gerstmaan’.

Oktober: ‘Jagersmaan’

De eerste volle maan na de oogstmaan is de ‘jagersmaan’, genoemd naar het feit dat deze maand de beste tijd voor de jacht was, aangezien herten en vossen die gedurende de zomermaanden goed doorvoed waren geraakt, zich niet meer op de geoogste akkers en velden konden verbergen. De jagersmaan is ook extra helder en staat langer aan de nachthemel, wat jagers in de gelegenheid stelde om ook ’s nachts te jagen. Andere namen zijn onder meer ‘reismaan’ en ‘maan van het afstervende gras’.

November: ‘Bevermaan’

Kenners zijn het niet eens over de herkomst van de naam ‘bevermaan’ voor de volle maan van november. Sommige menen dat hij afkomstig is van Indiaans-Amerikaanse stammen die hun bevervallen in deze maand plaatsten, terwijl andere denken dat de naam verwijst naar het feit dat bevers in deze maand hun winterdammen aanleggen. De volle maan van november wordt ook wel ‘vorstmaan’ genoemd.

December: ‘Koude maan’

De volle maan van deze maand heeft zijn naam te danken aan het feit dat december vaak de koudste maand van het jaar is. Tot de andere benamingen voor deze maan behoren ‘langenachtmaan’ en ‘eikmaan’.

‘Blauwe maan’

Een ‘blauwe maan’ is niet blauw en ondanks de uitdrukking in het Engels ( once in a blue moon = heel af en toe) ook niet erg zeldzaam. Hoewel de precieze omschrijving in de loop der jaren wel wat is veranderd, wordt de term ‘blauwe maan’ tegenwoordig gebruikt voor de tweede volle maan die binnen Ă©Ă©n maand is te zien, wat gemiddeld elke tweeĂ«nhalf jaar voorkomt.

‘Supermaan’

De omloopbaan die de maan rond de aarde volgt, is geen perfecte cirkel en dus verschilt de afstand tussen de aarde en de maan in de loop van het jaar enigszins. Wanneer een volle maan zich voordoet op een moment dat hij extra dicht of het dichtstbij bij de aarde (op het perigeum) staat, doet de maanschijf zich enigszins groter voor dan normaal, wat in de volksmond een ‘supermaan’ wordt genoemd.

4 likes

Voor ongeveer 11500 euro heb je een moonphase horloge dat 3.478,27 jaar accuraat is.

https://www.ochsundjunior.swiss/watches/moon-phase/

4 likes

Die wijzerplaat ziet eruit alsof het horloge zelf ook al 3478,27 jaar oud is!

4 likes

Om dezelfde reden van “cool” en “romantisch” ben ik ook aan het kijken naar een moonphase horloge.
Hoewel ik doorgaans van automaten ben, vind ik de Zeppelin Moonphase erg aantrekkelijk om te zien.

Inmiddels gelezen dat de meningen verdeeld zijn over het merk, maar gezien de prijs durf ik die gok wel te nemen.
Enige wat mij nog tegenhoud is die extra wijzer met rode vork.
Het lijkt op de Oris Pointer date weergave, maar loopt terug van 52.
Misschien weeknummer weergave? Iemand een idee?

@Engel
Die Raketa is ook erg fraai!

3 likes

Denk het wel. Ik heb iets dergelijks van Thomas Earnshaw gehad met naar het zich laat aanzien hetzelfde uurwerk, en daarbij waren het inderdaad weeknummers.

1 like

Dat is idd het weeknummer. Duitse fabrikanten zoals Junghans, Sinn en anderen hebben horloges met deze functie. Wordt veel toegepast in het NL en Duitse zakenleven.

1 like

Dan neem je een andere wijzerplaat.

https://www.ochsundjunior.swiss/watches/moon-phase/customizer/?case=PVD&second-hand=Yellow&date-disk=Yellow&moon-disk=Yellow&dial=Yellow

Weeknummer functie is zeker interessant, nooit aan gedacht , die zou ik willen samen met de maanfase.