Maanstanden, kalenders en chrono's

Al jarenlang heb ik een zwak voor horloges met de combinatie van maanstand, kalender en eventueel een chronograaf.

Een kleine tour van een aantal stukken uit mijn collectie, let niet op de fotokwaliteit, ik heb met matige belichting snel een paar foto’s genomen.

De reis langs de maanstanden begon met een Seiko 7A48 JDM-versie:

Inmiddels heb ik er 3: 2 ROW-versies, waarvan 1 mint en deze JDM.

Later kocht ik in het UK een Universal Genève “J.W. Benson”:

Vervolgens kon ik bij een bevriende horlogemaker 2 vliegen in 1 klap slaan: 2 Universal Genève tricompaxen, maar op 1 voorwaarde: de Benson moest ingeruild worden. Met pijn in het hart gedaan…

Deze uit 1942:

En deze uit 1979:

Daarbij heb ik nu 2 originele stalen banden en een originele gesp…

IMG-20220217-WA0015

Een jaartje daarna kon ik van een verzamelaar een mooie Helvetia met Valjoux 89 overnemen:

En vervolgens had ik geluk: ik kon de Benson terugkopen! Toen had ik een trio van UG…

Enkele jaren geleden sprak ik een horlogedealer die nog een CvdK Ariadne had liggen.
Ik had interesse en mocht een weekje later deze ophalen:

En met die maanstand-horloges was ik lange tijd zeer happy, ik dacht niet echt aan uitbreiding, totdat…
Deze voorbij kwam. Nu om de pols en ik ben er erg blij mee!

75 likes

Wow, wat een mooie collectie al die horloges :ok_hand: :+1:

2 likes

Één voor één prachtige horloges Bernard.
Magnifiek :ok_hand:

1 like

Stuk voor stuk prachtig! Maar ik vind je meest recente aanwinst de allermooiste van het stel, genieten!

2 likes

Prachtige serie :ok_hand:

1 like

Mooie stukken hoor :+1:
Ben zelf al geruime tijd aan het oriënteren, maar kan nog niet goed kiezen :thinking:

1 like

Wow! Mooie collectie en de NA is top zeg! Veel plezier, maar dat zal wel lukken :slight_smile:

2 likes

Die Cvdk , , prachtig!!!

3 likes

Heel gaaf dit soort complexe horloges. Love it!

Better erg van, stuk voor stuk prachtig. Maar die Mathey Tissot spant voor mij de kroon qua kastvorm en pushers. Prachtig! :ok_hand:

Geniet er van.

Gr Silvester

2 likes

Wat een toppers! Vooral die Ug is mijn favoriet. :ok_hand:

1 like

Welke? :wink:

1 like

Haha sorry de tricompax sport.

Denk serieus dat ik deze alleen op staal zou dragen.

1 like

Die is wel bijzonder, met een geanodiseerde plaat.
Heel mooi lichtspel.

Het spul is gigantisch in prijs gestegen.
Ik kocht het ooit met als enige overweging dat ik het leuk vond en ik draag ze nog steeds gerust.

Ik heb de sport een tijd op staal gedragen, maar ik merk dat ik toch liever horloges op leren band draag.

Als ik dan voor een stalen band ga pak ik de de Ebel 1911 wave chrono, de Speedmaster Ed White, de Omega DeVille coaxial op de armadillo band of de JLC MGT op de stalen band (draagt net alsof het een milanaise band is).

De UG stalen banden vond ik dan toch een beetje klapperbanden…

3 likes

Maar wel de kers op de taart dat je ze erbij hebt. :+1:

2 likes

absoluut, maar dan absoluut een prachtige verzameling,
zeer uniek en in mijn ogen toch onbetaalbaar deze collectie bij elkaar,
ik ga even terug scrollen en genieten van al dat moois,
in ieder geval geniet ervan en dat zal zeker wel lukken.

1 like

Mooie collectie :+1:t3:Ben ook nog steeds in het bezit van de Seiko 7A 48-7000 top horloge

1 like

Thanks! De JDM is echt een stap beter dan de andere versies: band is veel soepeler, sluiting is vele malen beter afgewerkt en niet scherp.

Prachtige collectie, kun je trots op zijn :ok_hand:t2:

1 like

Thanks, allen!

Ik was nog een horloge vergeten…

De TNT Black Luna, nummer 1 van 85, met een Valjoux uurwerk met triple date en maanstand complicatie:

Uurwerkfoto’s van TNT (niet mijn horloge):

3 likes

Wow, die is ook GAAF!
Ik moet ook maar eens een Moonphase toevoegen :sunglasses:

1 like