Mag een AD boven listprijs verkopen?

Toevalligerwijs kwam ik er achter dat een lokale AD een bepaald (limited edition) horloge aanbied boven de door de leverancier vastgestelde adviesprijs.

Derhalve vroeg ik mij af of een AD (van welk merk dan ook) dit zomaar mag doen. In het bovenstaande voorbeeld gaat het om een Seiko horloge met een adviesprijs van €450 die voor €750 aangeboden wordt.

1 like

Is de lokale AD ook echt een Seiko dealer?

:point_up_2::roll_eyes:

1 like

Ja, te vinden op de officiële website.

Vind ik dan wel vreemd, 450 euro staat gewoon op de Seiko website?

Vandaar inderdaad mijn vraag, is dit een adviesprijs, is dit een listprijs of mag een AD zowel boven als onder de “adviesprijs” verkopen.

Is het een horloge zonder dat de garantie al is ingegaan?

Over welk model gaat het?

Ik zou hen in ieder geval niet mijn euro’s geven, maar wel een vinger.

Waarom niet. Misschien kan hij zijn contract met het merk verliezen. Anders geen probleem.

Ja dat mag.
Next.

1 like

Officieel niet, onofficieel is het een kleine moeite om de stickers eraf te trekken & 'm als tweedehands voor een hogere prijs aan te bieden.

Vastgesteld advies is een paradox.

Oh jawel hoor.

Adviesprijs is immers niet bindend.

2 likes

Ook van Seiko :thinking:

Misschien is hij mis, moeilijk boom te zien in Seiko bos

Seiko kan het verbieden in de overeenkomst met de AD, maar…

Dat bindt de AD alleen jegens Seiko (contractueel).
De klant kan er geen recht aan ontlenen.

Ik heb overigens vermoedens dat Seiko dit niet verbieden zal in de overeenkomst met de AD.
Het lijkt me potentieel risicovol en strijdig met regelgeving.

Let wel: ik ben géén deskundige op dit punt.

Waarom zou het niet mogen? Mag hij dan alleen lager dan adviesprijs verkopen? Je hoort niemand hierover als ze korting krijgen.

1 like

Volgens mij is het wettelijk ook letterlijk een adviesprijs. Vastgestelde prijzen mag geloof ik juist niet.

Importeurs maken wel afspraken met dealers over prijsbeleid, zoals bijvoorbeeld over niet mogen verlenen van korting (of juist wel).

Als je je niet aan die afspraken houdt kun je het dealerschap kwijt raken.

Dat is wat gehoord heb.

4 likes

Volgens mij mogen er alleen adviesprijzen gegeven worden door de fabrikant. De dealer kan wettelijk gezien elke prijs vragen die hij/zij wil. Maar aan de andere kant kan een fabrikant een winkel wel het autorized dealerschap ontnemen. Dan nog mag de dealer dat merk blijven verkopen, al ontvangt hij geen ondersteuning meer van het merk. Als hij aan horloges kan komen kan hij die verkopen.

2 likes

Boeit seiko niks, die hebben de verkoop aan de ad binnen.