Ik voer geen discussie. Ps, al mijn lampen thuis werken op 5 watt.
Zoals @Bernard aangeeft is volgens mij correct. Ik ben geen jurist, maar volgens mij mogen fabrikanten bij dealers van hun producten (in ieder geval bij ons in Nederland) niet de consument prijs vaststellen. Adviesprijzen uiteraard wél.
Concreet: boven- of onder list prijs mag volgens mij volgens de wet. Of het altijd netjes is, is een andere discussie. 
Ook de vraag of een dealer zijn dealerschap zou kunnen verliezen door af te wijken van de list prijs is een ander verhaal. Ik weet niet hoe dat wettelijk zit. 
De info die ik post in dit topic heb ik van een internationaal jurist van Richemont.
Heb deze man in het verleden meerdere keren gesproken over dit onderwerp en ik neem aan dat zijn info correct is.
Dat denk ik ook. Je zegt zo ik zie in je eerdere post ongeveer hetzelfde als ik. Ik ben nadrukkelijk geen jurist, wel al bijna mijn hele leven ondernemer.
Ik ben ook geen jurist, ik meld hetgeen ik heb gehoord, zoveel mogelijk zoals ik me herinner.
Prima toch?
Dit is een vraag die wij nooit op dit forum kunnen beantwoorden.
Dit ligt geheel aan de afspraken die deze desbetreffende AD heeft met het merk ( in dit geval Seiko )
Mochten er geen afspraken zijn en Seiko alleen een advies prijs aangeeft dan mag de AD zelf bepalen hoe en wat. maar dat zullen we nooit weten tenzij iemand op dit forum werkt voor deze AD/Seiko en ons de afspraken kunnen vertellen.
Er zijn tussen de merken en AD’s altijd contracten en die voorzien hierin.
Ik weet dat vroeger (plusminus 2002) AD’s op Omega’s die uit het assortiment gingen in de etalage korting mochten geven.
Ik kende toen een manager in een vestiging die t me zei.
Klopt, discontinued modellen mogen opgeruimd worden.
Hoewel steeds meer merken ze terugnemen om te voorkomen dat er teveel sale modellen bij de AD blijven liggen. ( en die gaan dan bv naar een Outlet Store zoals Breitling, TAG Heuer en Montblanc die in Roermond heeft. )
Ik heb meer dan 20 jaar gewerkt als AM in deze branche en weet wel een beetje hoe het werkt.
Precies en omdat wij die afspraken binnen dit contract niet weten wordt het lastig te bepalen of dit wel of niet mag.
Zie mijn post hierboven.
Ik ken dus de afspraken van een aantal merken en verder hou ik ermee op, ik val in herhaling anders.

Als de bepaling in het contract in strijd is met de NL wet, openbare orde of goede zeden, dan is deze met nietigheid bestraft. 3:40 BW.
Die bepaling kan dan dus niet.
Dat neemt niet weg dat er contractsvrijheid is.
Wil de fabriek / importeur geen zaken meer doen met de AD en wordt de overeenkomst opgezegd, dan is er wel een issue…
Was even nieuwsgierig waar het om gaat…
Deze?
Werkende in de automotive zie ik gelijkenissen tussen horloges en auto’s, dat gezegd hebbende wordt een merkdealer op het matje geroepen als auto’s voor meer dan RRP aangeboden worden.
Denk dat dit per merk verschilt idd…
Anders zouden de Rolex en AP AD’s andere prijzen hanteren dan ze nu doen…
Nu is Seiko veel breder verkrijgbaar dus zullen de contracten ook wat soepeler zijn opgesteld voor de dealers…
BingBingBing, het juiste antwoord
, topic kan dicht 
Goed gevonden inderdaad
Seiko kan wel maximumprijzen overeenkomen met de AD maar minimumprijzen zijn verboden.
Anders zou de AD bijvoorbeeld met onverkoopbare voorraden kunnen komen te zitten omdat ze voor de “minimumprijs” onverkoopbaar zijn