Mag ik jullie foto's lenen?

Vaak zie ik op dit forum prachtige eigengemaakte foto’s verschijnen. Al enkele keren heb ik aan forumleden gevraagd of ik hun foto’s mocht lenen.

Laat het duidelijk zijn dat ik helemaal geen commerciële bedoelingen heb met deze foto’s! Ik wil jullie foto’s graag toevoegen aan mijn horloge-fotoshow op flickr.com Hier kan je een kijkje nemen : http://www.flickr.com/photos/41705046@N06/favorites/show/

Om dat het nogal omslachtig is om telkens aan een forumlid te vragen of ik zijn foto’s mag lenen, stel ik de volgende vraag : De leden die uitdrukkelijk wensen dat ik hun foto’s NIET gebruik, dat deze mij hier of per PB laten weten dat zij er niet mee akkoord gaan. Voordat ik deze vraag hier heb gelanceerd, heb ik wel de toestemming gekregen van onze moderator Jur :}.

(( PS : Heimelijk hoop ik dus dat er geen reactie komt op mijn vraag :P;):D))

Geen probleem hoor…

Batman,

Ik denk dat je het niet zo kan stellen,dat als men niet op dit berichtje reageert dat je dan “toestemming” hebt om een foto van deze persoon te gebruiken.

Er zijn immers leden bij die niet alle topics doorlezen,of een tijdje afwezig zijn.

BATMAN Schreef:

Om dat het nogal omslachtig is om telkens aan een
forumlid te vragen of ik zijn foto’s mag lenen,
stel ik de volgende vraag : De leden die
uitdrukkelijk wensen dat ik hun foto’s NIET
gebruik, dat deze mij hier of per PB laten weten
dat zij er niet mee akkoord gaan.

(( PS : Heimelijk hoop ik dus dat er geen reactie
komt op mijn vraag :P;):D))

Andersom lijkt me logischer…

Maar de mijne mag je gebruiken hoor.

Als ze niet bewerkt worden, ook niet verkleind ( want ze zijn al ge-resized en wéér resizen helpt de foto om zeep ) én als mijn signature blijft staan: geen probleem ! (tu)

Kleine opmerking: je hebt er nu al zo veel, zou je nu niet beter enkele sub-category’s maken ?

Bijvoorbeeld:

  • Seiko

  • Omega

( ik bedoel, waar je er “veel” van hebt, zet die samen )

  • En ze de merken waar je er maar enkele van hebt onder de noemer " allerlei" ?

Het is natuurlijk maar een voorstel, maar ik zal het even toelichten:

  1. Nu is het eerder een “zootje” van alles en nog wat.

  2. De slidshow is nu zooooo enorm dat er geen einde aan komt.
    Geen mens dat dit ooit uitkijkt, én…dat is in feite wel zonde.

Dus structureer het een beetje en beperk de slideshows tot wat een normaal menselijk wezen ( enfin een “getikte” :smiley: ) op pakweg 5 minuten kan bekijken.

Ben er vast van overtuigd dat je “teller” dan pijlsnel de hoogte zal inschieten.

Overigens: prachtig initiatief hoor ! (tu) :wink:

Sorry Batman,

je gaat me ff te kort door de bocht door te stellen dat iedereen die niet “tegen” is, automatisch “voor” zou zijn…

zo werkt het natuurlijk niet…

Ik denk aan de andere kant dat je niet echt toestemming hoef te vragen aan iemand die zijn foto’s zelf al op internet heeft geplaatst :slight_smile:

dus mij maakt het niet uit, maar je formulering had wat sympathieker gemogen…

Bas

@ 2006 en El penumbra : Ik begrijp dat mijn vraag overkomt alsof ik iets wil afdwingen. Dit is zeker niet mijn bedoeling. Het lijkt me onbegonnen werk om telkens als ik een mooie foto zie dat ik een PB stuur, wachten op antwoord, en mits positief antwoord dan opnieuw kan gaan zoeken naar de foto. In princiepe zou het zo moeten!
Ik zal minstens nog 2 weken wachten om foto’s te gaan ‘plukken’.

@ Marc-B1 : dank voor de tips. Er zit zeker iets in. Het voordeel van het huidige zooitje is dat het onvoorspelbaar is : een vintage Casio na een nieuwe Breitling !

@ Baseman : sorry voor mijn formulering

Aan iedereen : Ik wil zeker bij niemand iets afdwingen !!
Voordat ik mijn vraag heb gelanceerd heb ik er één maand over gepiekerd hoe ik het best zou formuleren.

Dank aan diegenen die hun uitdrukkelijk toestemming hebben gegeven!

Afgezien van de formulering die ik ook te kort door de bocht vind heb ik er geen problemen mee.

BATMAN Schreef:

@ 2006 en El penumbra : Ik begrijp dat mijn vraag
overkomt alsof ik iets wil afdwingen. Dit is
zeker niet mijn bedoeling. Het lijkt me
onbegonnen werk om telkens als ik een mooie foto
zie dat ik een PB stuur, wachten op antwoord, en
mits positief antwoord dan opnieuw kan gaan zoeken
naar de foto. In princiepe zou het zo moeten!
Ik zal minstens nog 2 weken wachten om foto’s te
gaan ‘plukken’.

Nee dat denk ik niet.
Maar ik weet dat er in het verleden veel gedonder over is geweest.

Hij lijkt mij beter dat je in een topic vraagt wie je zijn foto`s mag gebruiken en dan krijg je vanzelf een “open” lijst met leden.

Lijkt me ook eerlijker tegenover de leden die niet kunnen reageren.

2006 Schreef:

BATMAN Schreef:


@ 2006 en El penumbra : Ik begrijp dat mijn
vraag
overkomt alsof ik iets wil afdwingen. Dit is
zeker niet mijn bedoeling. Het lijkt me
onbegonnen werk om telkens als ik een mooie
foto
zie dat ik een PB stuur, wachten op antwoord,
en
mits positief antwoord dan opnieuw kan gaan
zoeken
naar de foto. In princiepe zou het zo moeten!
Ik zal minstens nog 2 weken wachten om foto’s
te
gaan ‘plukken’.

Nee dat denk ik niet.
Maar ik weet dat er in het verleden veel gedonder
over is geweest.

Hij lijkt mij beter dat je in een topic vraagt wie
je zijn foto`s mag gebruiken en dan krijg je
vanzelf een “open” lijst met leden.

Lijkt me ook eerlijker tegenover de leden die niet
kunnen reageren.

Helemaal mee eens, is het niet mogelijk om iedereen in 1 keer een PB te sturen?
Je zal toch echt toestemming moeten hebben lijkt me.

Tja, het lijkt me ook beter om te vragen wat je mag gebruiken.

Er zeker niet van uitgaan dat iedereen die zwijgt, ook toesstemming geeft !

Zo lang men het vraagt heb ik er persoonlijk niets op tegen, maar ik kan behoorlijk p*issig zijn als men zonder boe of ba mijn foto’s “gebruikt” ! :X

Zeker in een verkopstopic.

Effe vragen is het minste wat je kan doen.

Tenslotte om even over na te denken:

  • Iedereen een mailtje sturen kost tijd.

  • MAAR…een (goede) foto nemen kost ook wat tijd en inspanning imho :wink:

Dit is natuurlijk een beetje omgekeerde wereld en zo werkt het natuurlijk niet…

he,ho,

dit gaat over het gebruik van “echte” foto’s…
hier hebben we het over foto’s die door de “eigenaar” reeds eerder wereldwijd gepubliceerd zijn. namelijk op dit forum, wat toch echt voor de hele 6 miljard mensen op aarde zichtbaar is.
daar rust dus echt geen auteursrecht meer op lijkt me.

Bas

Mijn foto’s mogen gebruikt worden, zolang als er niet gesuggereerd wordt dat ze door iemand anders als ik zijn gemaakt. Anders gezegd: gebruiken mag, hoeft niet met bronvermelding, behalve als bij andere gebruikte foto’s wel de herkomst staat vermeld.
Inderdaad is het zo dat voor gebruik toestemming van de maker nodig is. Wie zwijgt stemt toe, geldt hier niet, aan de andere kant, laten we er nou ook niet te moeilijk over doen; er wordt geen geld mee verdient, het is een hobby initiatief etc. Tenzij ze vanaf Flickr weer door derden worden gebruikt waar wij en misschien Batman ook niet, vanaf weet.

BATMAN Schreef:

De leden die
uitdrukkelijk wensen dat ik hun foto’s NIET
gebruik, dat deze mij hier of per PB laten weten
dat zij er niet mee akkoord gaan.

Ik heb sympathie voor je website en zat er net wel even op te kijken naar al het moois wat voorbij komt. Maar persoonlijk stem ik niet toe met het gebruik van mijn foto’s. Simpelweg omdat ik ze hier plaats en iedereen die ze wil zien hier naar toe kan komen.

BATMAN Schreef:

Het lijkt me onbegonnen werk om telkens als ik een mooie foto zie dat ik een PB stuur, wachten op antwoord, en mits positief antwoord dan opnieuw kan gaan zoeken naar de foto.

Als je dit onbegonnen werk vindt -ik lees dan: “het is me teveel moeite”- begin er dan niet aan.

De fotografen onder ons hier stoppen best veel tijd en geduld in hun werk: opname-opstelling, foto componeren, naberwerken: soms kan je daar wel tijden mee bezig zijn.
Het gaat te ver om dan maar accoord te gaan met ongevraagd gebruik door anderen.
Mijn antwoord is dus: “Nee, op deze manier ga ik er niet mee accoord”.

Beste Batman en forumleden,
Er is inderdaad toestemming gegeven om hier een verzoek te plaatsen om foto’s te mogen gebruiken.
“Wie niet reageert, geeft toestemming” is echter te kort door de bocht.
Het is dus wel degelijk zaak om een toestemming per lid te geven/ontvangen.
Al begrijp ik dat het omslachtig is, wil ik geen risico lopen dat iemand die weinig berichten leest, onverhoopt geen toestemming zou hebben gegeven.
Individuele toestemming dus.
Jur

Wie een foto maakt en op het internet plaats, weet -per definitie- dat iedereen het kan zien en gebruiken (mits niet op een afgesloten deel van een site). Wanneer ik bijvoorbeeld een foto van een Berios Squale plaats (en een Berios is een horloge dat je niet veel tegenkomt) en iemand waar ook ter wereld googelt op ‘Berios Squale’, heeft 'm op zijn beeldscherm! ik heb het even geprobeerd. En ja, mijn foto staat op de eerste rij.

Afgezien van het feit dat ik de vraag ook wel kort door de bocht vind gaan, vind ik de antwoorden over auteursrecht, beeldrecht en intellectueel eigendom wel erg pretentieus voor mensen die als liefhebberij horloges verzamelen en er foto’s van maken. Wanneer je als beroepsfotograaf iets plaatst, is het normaal dat je maatregelen neemt: een soort watermerk over je foto heen, etc. Anders gaat je broodwinning weg.

Als ik een ingezonden brief naar de krant stuur, (dus een posting doe op/in een openbaar medium) kan een ander ook citeren uit mijn tekst. Het is als publicist mijn keuze om iets openbaar te maken. Sterker, ik vind het wel leuk als iemand mijn foto’s gebruikt! Hebben ze toch nog waarde, ook voor een ander.

Dus, je gebruikt mijn foto’s maar!

Menno

Hoi Batman,

Mocht het zijn dat je een foto van mij wilt hebben,dan wil ik eerst een PB van jou.
En dan zie ik wel of ik toestemming verleen!

Radjoe

Als je ze de moeite waard vindt mag je mijn foto’s uiteraard gebruiken(tu)