Mag ik mijn wijzers terugdraaien?

Ik heb een analoge Rodania, ik heb hem een dag te ver vooruit gedraaid (datum staat nu op de 2de van de maand. Mag ik hem gewoon terug draaien zodanig dat hij terug op de eerste uitkomt? Of is dit schadelijk?

Kun je niet, door de kroon iets minder ver uit te trekken, de datum apart verzetten los van de tijd?

Je kunt toch alleen de datum wel doordraaien?:S

Gnik Schreef:

Je kunt toch alleen de datum wel doordraaien?:S

Als hij een snelverzet heeft wel.

Als hij quartz is kan het volgens mij wel, met automaat zou ik het zelf niet zo snel doen.

Neen datum alleen gaat niet… of het alarmpje of de wijzers.

Wat is een quartz?

Welkom tholey, Gezellig dat je er bent! Weet je zeker dat je een horlogeliefhebber bent?

Wat je vraag betreft: Je mag hem gewoon terudraaien. Laat je ons weten of je horloge het daarna nog doet?

Dit herinnert me eraan dat de datum een zetje nodig heeft :~ :smiley: thanks!

Ja ik ben gehecht aan mijn horloge want ik kreeg ze van mijn oma voor mijn 18de verjaardag. Ik had gewoon graag geweten of het al dan niet mag. Ik had dus graag een duidelijk antwoord gekregen.

Volgens mij kan dat niet eens? Ik zou hem lekker vooruit draaien naar de 1e :slight_smile:

Ik concludeer dat je de handleiding niet meer hebt? Of terugdraaien kan/mag en of dan de datum ook zal terugspringen is afhankelijk van het soort uurwerk dat in het horloge zit. Zonder info daarover is geen zinnig antwoord te geven. Echter, meestal heeft terugdraaien geen zin (als het al mag); de datum zal niet meegaan.

tholey Schreef:

Ik had dus graag een duidelijk antwoord gekregen.

Grote kans dat je dat ook krijgt als je zinnige informatie over het horloge (en het uurwerk) geeft. Je hebt het dus geheel zelf in de hand.

tholey Schreef:

Ja ik ben gehecht aan mijn horloge want ik kreeg
ze van mijn oma voor mijn 18de verjaardag. Ik had
gewoon graag geweten of het al dan niet mag. Ik
had dus graag een duidelijk antwoord gekregen.

Ik begrijp dat je je Oma’s cadeau niet willen mollen. Dan draai je hem toch gewoon door? Het horloge slijt daar niet van & ik schat de daarvoor benodigde energie in op 1 à 2 Kcal. Een chipje & je bent weer op kracht :wink:

Welkom!

Ik heb ook zo een automaatje zonder snelverstelfunctie voor de datum. Zit me dan rot te draaien. Sommige uurwerkjes schijn je soort van om de tuin te kunnen leiden door em (uit m’n hoofd, dus weet het niet zeker!!) iets van 9 (of 10?) uur PM naar (2 of ) 3 uur AM te draaien, zodat de datum is versprongen. En vervolgens terug te draaien naar 9 PM en weer door te draaien naar 3 AM. Door telkens dit truukje uit te halen hoef je niet voor elke datumsprong de wijzers 24 uur door te draaien.

Maar nogmaals, dit had ik ook maar gelezen en weet het ook niet meer precies. Dus voor de zekerheid zou ik gewoon iets meer energie verbruiken en rustig de wijzers vooruit blijven draaien. Neem eventueel geregeld even een pauze om kramp en gefrustreerd/grof/hard door te draaien te voorkomen. Ik krijg door de herhaaldelijke beweging op een gegeven ogenblik last van in m’n arm (RSI gehad, en wil dat absoluut niet nog een keer).

Misschien dat een foto van het klokje ons je verder kan helpen voor tips.

Laat het horloge een dag liggen met uitgetrokken kroon.

haakie Schreef:

Laat het horloge een dag liggen met uitgetrokken
kroon.

als je meerdere klokjes hebt of em gewoon n dagje kunt missen, is dat wel t makkelijkst ja. uitgaande dat ie zo n korte gangreserve heeft. anders 2 daagjes ofzo laten liggen :+

marnix.moed Schreef:

haakie Schreef:


Laat het horloge een dag liggen met
uitgetrokken
kroon.

als je meerdere klokjes hebt of em gewoon n dagje
kunt missen, is dat wel t makkelijkst ja.
uitgaande dat ie zo n korte gangreserve heeft.
anders 2 daagjes ofzo laten liggen :+

Ik denk dat haakie een hack-fucntie bedoelde, als je de kroon uittrekt dat de tijd dat stil staat. Na een dag staat hij dus weer goed. Maar de meeste vintage zonder snel-verzet hebben ook geen hack-functie.

Ik heb zelf een vintage Tudor prince-oysterdate, zonder datum verzet, en ik doe idd dat “trucje” van 9uur naar 2 uur draaien en weer terug. Voor mij werkt het goed.

Mauzer Schreef:

marnix.moed Schreef:


haakie Schreef:



Laat het horloge een dag liggen met
uitgetrokken
kroon.

als je meerdere klokjes hebt of em gewoon n
dagje
kunt missen, is dat wel t makkelijkst ja.
uitgaande dat ie zo n korte gangreserve heeft.
anders 2 daagjes ofzo laten liggen :+

Ik denk dat haakie een hack-fucntie bedoelde, als
je de kroon uittrekt dat de tijd dat stil staat.
Na een dag staat hij dus weer goed. Maar de meeste
vintage zonder snel-verzet hebben ook geen
hack-functie.

Ik heb zelf een vintage Tudor prince-oysterdate,
zonder datum verzet, en ik doe idd dat "trucje"
van 9uur naar 2 uur draaien en weer terug. Voor
mij werkt het goed.

hack functie zal ie idd waarschijnlijk niet hebben.
maar met n mechanisch horloge is t even simpel.

het was 1dec, maar tholey had em doorgezet naar 2 dec. haakie stelt dan de simpele oplossing voor om em niet op te winden, zodat ie stil komt te staan. waarschijnlijk binnen 2 dagen. stel als ie 3 dec is gestopt, dan wacht je totdat t 3 dec is, voordat je t klokje weer opwind/laat lopen.

geen gedoe met terugdraaien, doordraaien, heen&weer draaien, hack functie… gewoon laten liggen. zo simpel kan t soms zijn :smiley:

Om deze simpele reden heb ik mijn vostok amphibia scuba dude weg gedaan voor een 090 case zonder datumvenster. Al dat gedraai om de datum goed te zetten, aargh!

Gisae Schreef:

Om deze simpele reden heb ik mijn vostok amphibia
scuba dude weg gedaan voor een 090 case zonder
datumvenster. Al dat gedraai om de datum goed te
zetten, aargh!

Datum goedzetten? Met quickset horloges doe ik dat al niet eens :slight_smile: