Mag mijn duikertje wel zo diep?

Aloha horlogevrienden

Zoals jullie allemaal wel weten houdt ik van duikersklokskes.
Nou kom ik best wel vaak aardig geprijsde klokjes tegen die volgens de wijzerplaat
tot grote dieptes kunnen duiken.
Voorbeeld ik heb een (plakmerk) impact die 500 meters diep zou kunnen,
ik zou het alleen niet durven wagen, want ik denk dat ie vol water boven komt.
Zo ken ik nog tig merken die pretenderen 500 of zelfs 1000 meter diep te kunnen
en deze kosten iets over de 100 euro.
Hoe serieus moet ik dit nemen?
en als ik toch tot 400 meter ga duiken, en mijn klokje gaat stuk, krijg ik
dan een nieuwe?
Ook hoor ik veel verhalen over alpha’s waar je je handen nog niet mee zou kunnen wassen, toch staat er 3ATM op dat betekend tot 30 meter diepte in mijn opinie.
ook hoor ik verhalen dat er alpha’s nog bleven lopen op een testdruk van 10ATM

Nou ik ben benieuwd

3 atm is spat water dicht 100 meter kun je mee douche en 200 meter makkelijk zwemmen en duiken ,seiko heeft hier zo een lijstje van. Staat hier ook ergens op de site

daarbij hoe wil jij op 400 meter diep komen ??

en klokje die 400 meter aangeven uit china van onder de 100 euro mag je blij zijn als die onder het douche niet vol lopen

Hey Wilco

Ik vindt het leuk dat seiko zo’n lijstje heeft, maar als er 3atm op staat of 10 atm
Mag ik toch verwachten dat b.v een seiko die 10 atm is ook getest is tot deze diepte
wat heb je anders aan zo’n aanduiding.
Als ik b.v een Oris u1 koop gaat die dan ook maar tot 300 meter of zo?
Hoe serieus moet ik deze aanduidingen uberhaubt nemen dan.

Groeten Bert

Ik denk dat een horloge normaal gesproken in ideale omstandigheden de druk wel aan zou (moeten) kunnen, maar dat dat betekent dat er bijvoorbeeld geen enkele temperatuurverschillen tussen onder en boven water mogen zijn en dat je de klok geen mm. kunt bewegen!

Montus

Daarbij speelt een rol of de rubbers in goede staat zijn, of de kroon ok is en niet per ongeluk een tik heeft gehad etc. etc. etc…

Ik heb in vroeger altijd met swatch horloges gezwommen. De Scubas waren ook maar 30m. Ik heb er nog nooit een gehad die volliep. Ik vind het ook een beetje raar eigenlijk. wanneer je niet 30m diep gaat moet hij het gewoon doen.

Inderdaad, als je horloge een mankement heeft als schroefdraad beschadiging aan de kroon of de rubbers die op zijn OK, maar onder normale omstandigheden moet het horloge de op de kast of plaat aangegeven druk toch aankunnen?

Ja, en nee.

Het begint allemaal met de aanduiding in ATM, die grofweg maal 10 gedaan word om aan het aantal meters dat op de plaat staat te bepalen. Dit klopt ook, in de zin dat de atmosferische druk 30 meter onder water ca. 3ATM is. Het nadeel is echter dat deze horloges niet worden getest op 30 meter onder water, omdat in theorie de druk door beweging van de persoon die het horloge draagt en beweging van het water veel hoger is (tot 10 maal groter dan de theoretische druk).

En dan hebben we het nog niet eens over temperatuurschommelingen…

edit: kijk ook hier voor een heldere uitgebreide uitleg http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,1774

Groeten,

Stefan

Stefanmol Schreef:

Ja, en nee.

Het begint allemaal met de aanduiding in ATM, die
grofweg maal 10 gedaan word om aan het aantal
meters dat op de plaat staat te bepalen. Dit klopt
ook, in de zin dat de atmosferische druk 30 meter
onder water ca. 3ATM is. Het nadeel is echter dat
deze horloges niet worden getest op 30 meter onder
water, omdat in theorie de druk door beweging van
de persoon die het horloge draagt en beweging van
het water veel hoger is (tot 10 maal groter dan de
theoretische druk).

En dan hebben we het nog niet eens over
temperatuurschommelingen…

edit: kijk ook hier voor een heldere uitgebreide
uitleg http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,1774

Groeten,

Stefan

Wat Stefan zegt klopt. Als een horloge getest is tot 3 atm. wil dit inderdaad zeggen dat dit horloge een druk kan weerstaan gelijk aan de druk op 30m. diepte, maar dan wel in een stilstaande situatie en als ik het goed heb voor een periode van 1 minuut. Bedenk wat er met de druk op een horloge gebeurt als je ermee gaat zwemmen, laat staan in het water duiken of springen. In zulke situaties krijgt een horloge een veel hogere druk te verduren. Daarom de volgende indeling:

3 atm: spatwaterdicht (handen wassen etc.)
5 atm. douchen. Sommige fabrikanten zeggen dat er ook mee gezwommen kan worden. Ik zal dit enkel doen met een nieuw horloge waarvan je weet dat de afdichtringen in goede staat zijn.
10 atm: zwemmen
20 atm: diepzeeduiken etc.

Gr,

Ron.

Hoe zit dat dan bij 1K duikers, dan zijn die dus ook niet gegarandeerd dicht tot 1000 meter maar eerder tot 300 meter.
Is het dan niet verstandig om iets anders op de kast te zetten dat dichter bij de waarheid komt?

Nou ik spring toch gewoon met mijn swatch het water in. Ik heb er nooit problemen mee gehad.

Kunnen ze er beter opzetten niet waterdicht imo.

Doekr dat stukje van stefanmol bedoelde ik ook seiko heeft ook zo iets .
maar warm en koud water maakt ook verschil
en dat spul uit china loopt 99% zeker vol

maar zwemmen met 3 atm is niet aan te raden maar kan natuurlijk wel

ik heb een sinn die is 15 min op 125 bar getest staat ook op 1000 meter diep
zit ook zo een NEN certificaat op
ik kom daar niet maar vond de klok gewoon mooi

Hier is er veel over te vinden:

(:D(:smiley:

als je echt zo diep duikt hoef je je over je horloge geen zorgen te maken. Dieper dan 35 meter gaat een sportduiker zelden of nooit (4,5 atm).

even rustig lezen:

http://www.dirkoskam.nl/waterdicht.htm

hans

Mijn Breitling SuperOcean kan tot 1500m,ben geen duiker van beroep en 1500m zal je in een duikboot moeten bereiken.
Zwemmen is voor mij geen probleem en heb dat met de Breitling ook regelmatig gedaan in het begin.
Gebruik nu wel meer de Seiko Atlas voor het zwemmen.
Douchen doe ik eigenlijk met geen van m’n horloges.

gr Ron

Als voor weinig een horloge wilt dat tegen een slok water kunt, laat dan de Chinese “rommel” (with al respect) links liggen, en koop en Seiko of Citizen duiker. Weinig franje, maar wel gewoon goed.

even een stukje opgezocht

Door onze redacteur KAREL KNIP

ROTTERDAM, 21 AUG. Anders dan wel is gesuggereerd ligt de Koersk niet uitzonderlijk diep: een diepte van 100 meter wordt door beroepsduikers die voor de Noorse en Britse offshore-industrie werken vaak gepasseerd. Zij duiken wel tot 300 meter diepte. Sportduikers gaan geregeld tot 50 meter en doken vroeger incidenteel aanmerkelijk verder.

Waar wordt nou echt diep gedoken, en hoe diep, 300 meter wordt dus regelmatig gedoken, en in de jaren 70 waren de 1000 meter duikers ook al populair bij duikers,
Doken ze toen dieper?

300 meter duiker duiken niet met horloges die wij hier allemaal dragen die hebben marsmannetjes pakken aan anders overleven ze het niet

Stefanmol Schreef:

Ja, en nee.

Het begint allemaal met de aanduiding in ATM, die
grofweg maal 10 gedaan word om aan het aantal
meters dat op de plaat staat te bepalen. Dit klopt
ook, in de zin dat de atmosferische druk 30 meter
onder water ca. 3ATM is. Het nadeel is echter dat
deze horloges niet worden getest op 30 meter onder
water, omdat in theorie de druk door beweging van
de persoon die het horloge draagt en beweging van
het water veel hoger is (tot 10 maal groter dan de
theoretische druk).

En dan hebben we het nog niet eens over
temperatuurschommelingen…

edit: kijk ook hier voor een heldere uitgebreide
uitleg http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,1774

Groeten,

Stefan

Nou ben ik niet erg goed in natuurkunde… :slight_smile:
Volgens mij heeft atmosferische druk te maken met luchtdruk.
Volgens mij spreken we hier over statische druk : op 30 meter diepte is de statische druk 3 ATM.

Overigens kun je met een 3ATM horloge van een gerenommeerd merk gewoon zwemmen.
Dat Seiko lijstje : Om zichzelf een beetje in te dekken.

Ik heb op youtube een filmpje gevonden van het wereldrecord persluchtduiken,
dat is 318,25 meter
Dus met gewoon duikpak en geen duikhelm.