Mijn Breitling SuperOcean kan tot 1500m,ben geen duiker van beroep en 1500m zal je in een duikboot moeten bereiken.
Zwemmen is voor mij geen probleem en heb dat met de Breitling ook regelmatig gedaan in het begin.
Gebruik nu wel meer de Seiko Atlas voor het zwemmen.
Douchen doe ik eigenlijk met geen van m’n horloges.
Als voor weinig een horloge wilt dat tegen een slok water kunt, laat dan de Chinese “rommel” (with al respect) links liggen, en koop en Seiko of Citizen duiker. Weinig franje, maar wel gewoon goed.
ROTTERDAM, 21 AUG. Anders dan wel is gesuggereerd ligt de Koersk niet uitzonderlijk diep: een diepte van 100 meter wordt door beroepsduikers die voor de Noorse en Britse offshore-industrie werken vaak gepasseerd. Zij duiken wel tot 300 meter diepte. Sportduikers gaan geregeld tot 50 meter en doken vroeger incidenteel aanmerkelijk verder.
Waar wordt nou echt diep gedoken, en hoe diep, 300 meter wordt dus regelmatig gedoken, en in de jaren 70 waren de 1000 meter duikers ook al populair bij duikers,
Doken ze toen dieper?
Het begint allemaal met de aanduiding in ATM, die
grofweg maal 10 gedaan word om aan het aantal
meters dat op de plaat staat te bepalen. Dit klopt
ook, in de zin dat de atmosferische druk 30 meter
onder water ca. 3ATM is. Het nadeel is echter dat
deze horloges niet worden getest op 30 meter onder
water, omdat in theorie de druk door beweging van
de persoon die het horloge draagt en beweging van
het water veel hoger is (tot 10 maal groter dan de
theoretische druk).
En dan hebben we het nog niet eens over
temperatuurschommelingen…
Nou ben ik niet erg goed in natuurkunde…
Volgens mij heeft atmosferische druk te maken met luchtdruk.
Volgens mij spreken we hier over statische druk : op 30 meter diepte is de statische druk 3 ATM.
Overigens kun je met een 3ATM horloge van een gerenommeerd merk gewoon zwemmen.
Dat Seiko lijstje : Om zichzelf een beetje in te dekken.
Ik snap gewoon niet als er in de hoofdzaak gedoken wordt tot een diepte van 40 meter,
er gradaties zijn van 30,50,100,200,300,1000 enz enz als dat toch niet nodig is.
Het zal toch wel ergens goed voor zijn
P.S duikexpedities dieper dan 100 meter zijn geen uitzondering
daarbij die klokjes tot 100 meter kun je niet echt duikers noemen
als je eerdere stukken leest is een beetje klok van 200 meter goed om mee te duiken de rest is om te zwemmen of iets dergelijks
“er gradaties zijn van 30,50,100,200,300,1000 enz enz als dat toch niet nodig is. Het zal toch wel ergens goed voor zijn”
wat denk je van de kassa meer modelen andere diepte iedereen wil wat verdienen
Wat dat betreft heb je gelijk, 99 van de 100 landrovers heeft nog nog nooit ruw
terrein gezien, maar hij moet het wel kunnen.
Dat is met een duiker natuurlijk ook zo
P.S even een linkje record duik, vindt ik trouwens niet te vergelijken met jongens met korte broeken op motoren.
Ha, en dan nu de uitleg (en het probleem) over de maximale diepte:
Op normale lucht (21% zuurstof) is het onmogelijk dieper dan ong 60 meter te duiken. De partiele zuurstofdruk veroorzaakt dan nl levensgevaarlijke vergiftegingsverschijnselen. Verder is er ook nog zoiets als stikstofnarcose, dat, afhankelijk van duiker, conditie, temperatuur etc. op kan treden op dieptes varierend van 30 meter tot een flink stuk dieper.
De melding van duikers die dieper zijn geweest (hier zit er één, met 92,5 m op de klok) klopt. Met de juiste luchtmengsels (zgn trimix), de juiste kennis van zaken, de juiste apparatuur (meerdere flessen, meerdere gasmengsels, etc. kortom een halve duikwinkel) zijn grotere dieptes “probleemloos” mogelijk. Beroeps- of bergingsduikers gaan meestal nog een flinke stap verder, maar “duiken” direct de decotank in (en worden meestal niet oud).
Tot slot, met de komst van de duikcomputer is het horloge min of meer overbodig geworden.
En als je echt diep wilt (?) neem dan een oliegevulde Sin die probleemloos de Mariannetrog (11 kilometer) afdaalt. Jijzelf echter niet :-))
Ben er (redelijk) van overtuigd dat een beetje beroeps/sportduiker heus geen Rolex of Breitling mee de diepte in neemt, maar ander apperatuur aan zijn pols heeft.
Voor wat betreft de 500m plus duikers, die hebben veelal wat aangepaste (betere)afdichtingen/kast om de druk en temp-schommelingen beter op te vangen.
Voor de normale duik in het water is een duiker vanaf 200m voldoende maar dient wel om de zoveel tijd de afdichtingen gecontroleerd te worden.
Althans volgens mijn visie op deze topic, correct me if i’m wrong.