Maken of kraken: de Longines Ultra-Chron

Vandaag een horloge voor de liefhebbers van serieuze techniek: de Longines Ultra-Chron.

Het hart wordt gevormd door een high-beat uurwerk. Met 36.000 tikken per uur glijdt de secondewijzer extreem vloeiend over de wijzerplaat. Ondanks dit hoge tikgetal, dat veel energie verbruikt, heeft het een gangreserve van ongeveer 52 uur.

Het uurwerk heeft een gegarandeerde nauwkeurigheid van -4 tot +6 seconden per dag.

Natuurlijk hangt hier een prijskaartje aan. De Longines Ultra-Chron is verkrijgbaar voor circa € 3.900 op een alligatorleren band en € 4.000 op de stalen band.

Maar is het de prijs waard en spreekt het ontwerp jullie aan?

Wat vinden we ervan? Maken of kraken?

• MAKEN! :+1: Prachtig staaltje techniek en een design dat de prijs rechtvaardigt.
  • KRAKEN. :-1: Voor dit geld zou ik iets anders kiezen.
0 stemmers

31 likes

Gekraakt. Het is de verkeerde Ultrachron.

:heart_eyes:

26 likes

ik vind het teruggrijpen op het jaren 70 design dapper maar anno nu ook foei-lelijk. Het uurwerk is prima, lepel dat maar ergens anders in.

1 like

Grootste probleem van deze is dat je voor het geld zoveel mooie andere horloges kan kopen. Maar ik vind het design en de techniek geslaagd.

6 likes

De concurrentie is enorm. Denk alleen al aan Grand Seiko.

4 likes

Het design zit zo dicht tegen het originele jaren '70 design aan, dat ik in het echte leven om iemands pols zou zeggen: “Hé, leuke vintage Longines die er nog heel strak uit ziet.” En dat is gaaf, maar is dat 3900€ gaaf?

Al geef ik toe dat dit wellicht iets teveel vanuit de prijs beredeneerd is.

Prachtig horloge, maar voor een ander.
Ik zou hier nooit €3900,- voor betalen.
Begrijp dat ze het gat naar Omega willen opvullen.

1 like

maar dit zijn ook geen horloges waar je de list prijs voor hoef te betalen: op Chrono24 gaan nieuwe nu vanaf € 3150

Deze is inderdaad veeeel mooier

Eén woord: Datejust

Mooie uitvoering :+1:

Ik vind dit echt een fantastische release in 37mm! In mijn optiek een goede balans tussen vintage charme en moderne bouwkwaliteit. Daarnaast vind ik hem door de kastvorm, hoekige lugs en dunne radiaal geborstelde lunette echt een eigen smoel hebben en daarmee genoeg verschillen van een (moderne en vintage) Datejust. High beat movement is de kers op de taart :ok_hand:

5 likes

Aan de prijs, maar mooi op leer.

Mooie automaat, horloge vind ik gewoon mooi ongeacht zijn geschiedenis. Ik zou 'm op leer dragen. Zou ik 'm kopen? Nee, dat geld zou ik toch in een GS steken. Wel op “maken” gestemd.

2 likes

Ik vind zo’n sweepy geweldig! En dit model helemaal fantastisch. Zou de stalen band even moeten ervaren maar op leer ook al een dikke voldoende.

De mooiste , naar mijn mening. Alleen niet voor dit geld.

9 likes

Leuk horloge, is het een manufactuur uurwerk of een omgestikkerde ETA? In het geval van het laatste zeg ik kraken, maar voor nu het voordeel van de twijfel :+1:

:point_up_2:+1
Echter

Deze is nog cooler :sunglasses:
En deze lust ik ook

Longines is lekker bezig, buiten de prijsstijgingen

6 likes

Vind het zeker geslaagd. De 43mm was altijd al veel te ambitieus voor mijn pols. De 40mm en zeker de 37mm zijn perfect.

Heel mooi horloge. Op leer bijna onweerstaanbaar…

1 like

Dit is een horloge die je in het echt moet zien om hem volledig te kunnen waarderen. Heb zelf de 40mm in levende lijve gezien, en het is wel echt een stukje vakwerk. Hele verfijnde afwerking, mooie dimensies, prachtige techniek, glidelock, en een vloeiende secondewijzer. Bovenal, een stuk origineler dan de meeste moderne designs. Dat weegt ook mee.

Echter, de retail prijs is wel heel enthousiast.
Longines plaatst de Ultrachron daarmee in een gebied met veel gevaarlijke concurrentie.
Voor dat geld zou ik zelf iets anders kiezen, maar ik kan me ook zeker voorstellen dat er genoeg mensen zijn die hem wel zouden kopen, en terecht.
Al met al een prachtig horloge voor de liefhebbers.

4 likes