Die zien er inderdaad wel goed uit, moet ik enkel iets bedenken om compartimenten te maken. Qua grootte zijn ze wel goed, en 0.4mm is ook oké.
Dat is heel redelijk inderdaad. Passen die “lage” mandjes in de “grote”? Dan zou ik wel geïnteresseerd zijn in een combo van grote mand + 3 “lage met tussenschotten” + deksel.
Ja ze passen in elkaar. Zal zo een foto uploaden. Volgens mij heb ik een aantal van dit soort setjes (2 a 3)
Zeker geïnteresseerd dan. En glazen potten kosten een peulschil via flessenland.nl - ik zit niet vast aan een machine-specifiek formaat - dus dat zit wel snor
Ben ook een glazenpot in ultrasoon schoonmaker.
Heb laatst van deze mandjes besteld en ben daar erg tevreden over om kleine onderdelen per gedeelte van het horloge te reinigen.
https://www.cousinsuk.com/product/indian-mini-baskets
En dan de deksel variant die je er op drukt.
En daar passen er 4 van in dit mandje
Nu heb ik wel interesse in de rikketik vloeistof en wat wordt bedoeld met IPA?
Bram
Daar heb ik ook naar zitten kijken inderdaad. Maar als je dan de prijs van al die kleintjes optelt zit je ook al aan een “groot” mandje, en heel dat gedoe met openmaken… ik probeer zoveel mogelijk luiheid aan te moedigen
Rikketik vloeistof: Wie gaat er naar de Rikketik-beurs op 24 april in Houten? . Ik maakte voordien schoon in wasbenzine maar dit spul is toch een pak performanter voor zover ik kan zien na 2 keer gebruiken.
IPA is isopropanol alcohol. Aan 99.9% zuiverheid is dat (imo) een goeie spoelbeurt, vervliegt snel en laat geen residu na.
Is dat niet slecht voor de shellac waarmee de steentjes van het anker zijn vastgemaakt?
Klopt, anker moet er uit voor de rest hier in gaat.
Alleen het anker?
Het roller juweel in de balans zit ook vast met shellac dus die zou ik er ook uit houden. En dan hopen dat ik er geen gemist heb.
Theemandjes?
Gebruik ik ook voor in de ultrasoon om bv schroefjes in te steken. (Kleine spullen dus)
De theemandjes, die passen gewoon in een jampot.
Juist dat had ik dus ook willen lezen.
De impulse pin ofwel plateau pin zit ook geborgd met shellac.
Het anker en plateau zijn de kwetsbare onderdelen die nooit ultrasone gereinigd mogen worden.
Bij professionele schoonmaak vloeistof kan alles ( van een gewoon mechanisch uurwerk) in de schoonmaakmachine.
1e bad is met ultrasoon en niets dat los gast zitten.
Een ultrasoon kan vrij agressief zijn (ooit om te testen eens een blad silverpapier in gelegd… in frut binnen de 10 seconden) dus een balansveer daarin leggen voelt creepy aan. Maar er zijn genoeg mensen hier die er meer ervaring mee hebben dan ik dus ik vertrouw er maar op dat het kan. Zolang ik maar oplet dat ik niet alles in de IPA gooi om te spoelen dus.
Voor de balansveer hoor ik ook vaak “one-dip”, maar dat heb ik voorlopig nog niet in huis. Duur spul, maar Ooit™…
Er zit wel verschil tussen een normale ultrasoon voor reinigen van kast en banden en een professionele schoonmaakmachine met ultrasoon functie.
Al is de ultrasoon functie daarop erg kostbaar en eentje zonder werkt ook prima.
Ik zou adviseren om gewoon een paar honderd te investeren in een Elma superelite, met een beetje geluk zitten er ook mandjes bij.
En dan kun je de uurwerken schoonmaken zoals het hoort
Ja, da’s altijd de tweestrijd natuurlijk… maar de hobby begint serieuze proporties aan te nemen intussen, zit toch al een paar duizend euro in op minder dan een half jaar. Superelites zijn ook hard aan het opschuiven qua prijs (als je ze al kan vinden) - gaat al naar 400, 500 euro, kost van ophalen niet eens meegerekend (aan 2 euro per liter en 15 liter per 100km). Er komen af en toe ook wel Elma Vacmatics te koop maar die zijn gigantisch en gigantische overkill voor wat ik ermee doe (mijn favoriete horlogemaker begon gewoon spontaan te lachen toen ik die naam liet vallen).
De ultrasoon had ik al staan en is van een relatief goed merk dus ik dacht, ik probeer het eens (en toen vond ik die Mr. Bright vloeistof op rikketik). Ik blijf wel kijken voor een machine, maar intussen zou zo’n mandjesset handig zijn. Zeker als ik die in de machine zouden passen als ik er ooit een te pakken krijg.
Weet je al iets meer? En indien ja, zie je het zitten om zo’n set te verkopen en verzenden naar Belgistan?
Klopt daar gaat al snel aardig wat geld inzitten alles voor de horlogemaker is helaas erg duur, kun je nagaan wat een professionele volledig ingerichte werkplaats kost.
Ik hou de prijzen niet echt bij maar denk dat je er wel eentje kunt vinden voor 250-300 euro met wat geduld, je kunt een zoekopdracht instellen op marktplaats daar komen ze ook wel eens voorbij.
Of mocht ik iets tegenkomen dan laat ik het je weten.
Die tijd is voorbij vrees ik. Ik heb zo’n zoekopdracht staan inderdaad nadeel is dat verzending naar Belgistan niet goedkoop is, en ook niet altijd aan te raden want het zijn zware stukken en breekbaar bovendien. Heb er ook eentje staan op de Belgische variant (2dehands.be) met minder succes, de ‘scene’ is kleiner hier heb ik de indruk.
Tussendoor: ik had een tijd geleden al eens een vraag gesteld over de nieuwe Indische SuperElite “clones” maar blijkbaar zijn die nog niet bekend bij HF.