Zoals wellicht vele beginnende amateur-horlogemakers kijk ik al even uit naar een reinigingsmachine om het manuele gepruts met jam-bokaal, wasbenzine, IPA en borsteltje te kunnen overslaan. Er staan een pak topics hier over Elma machines, en hoe die werkpaarden na 50+ jaar nog altijd vrolijk mee kunnen mits het vervangen van een pakking hier en daar.
Tweedehands Elma apparaten zijn wel blijkbaar erg zeldzaam aan het worden, en de prijs gaat los door het dak (intussen zit je al aan 300-500 euro voor een 1960-1970s apparaat in hopelijk werkende toestand maar zonder garantie). Een NOS kost €1250 bij vofvandegevel.nl en als je nieuwere modellen Elma wil dan gaat het naar 3K en meer.
Een Indisch bedrijf maakt blijkbaar nieuwe “clones” van zo’n Elma Super Elite: de GS 2047A.
ik heb een Pearl machine, na lang zoeken naar een Elma (was toen ineens onvindbaar) een Pearl gekregen met mijn verjaardag een aantal jaar terug.
er zit wat speling op de as, en ik heb zelf moeite met de snelheid van het mandje. Wanneer het mandje in de vloeistof zit is dit wel enigszins te doen, maar de laagste stand draait nog vrij hard. Wanneer het mandje geen weerstand heeft, bij het drogen tussen de verschillende baden, draait deze wat mij betreft te hard. Geen schade aan onderdelen ondervonden of wat dan ook, maar het zit mij niet zo lekker dat de motor niet tot bijna stilstand is te remmen zoals met een “echte”.
Wel mooi meegenomen is dat bij het aflopen van de timer de motor afslaat. Dat heeft een Elma van hetzelfde model niet.
Yes yes, die had ik zeker en zeer tevreden over! Spijt als haar op m’n hoofd dat ik hem weg heb gedaan, inmiddels toch weer meer opdrachten aan het doen
Ik vond het een prima apparaat en met goede resultaten! Wat mijzelf betreft een redelijk betaalbaar alternatief voor een “echte”
waar had je em aangekocht? Vind nergens een europese “leverancier” en gratis verzending via etsy betekent zowieso import en inklaringskosten en BTW zit je ook aan een serieuse prijs!
Trouwens als jullie in mijn schoenen stonden, wetende dat ik geen kennis heb van electriciteit, bedraden etc met 2 linker handen, waarvoor zouden jullie dan opteren
een oude elma aanschaffen en de gok wagen dat hij na een tijdje de geest geeft
Mijn cleaner kwam uit India, dus btw en import betaald! Totaal prijs meen ik €550 op m’n deurmat. Het was een Elma copy / variatie met een soort trafo ertussen omdat hij voor 110v gemaakt was.
… dan zou ik die Kiwicleaner al afschrijven eigenlijk. Da’s een bouwkit uiteindelijk, moet je zelf in elkaar zetten.
Je moet in gedachten houden dat die dingen al 50, 60, 70 jaar meegaan. Er zit geen hol aan complexiteit in en zo snel gaan ze overduidelijk niet kapot. Als je die werkend kan kopen lijkt mij dat een vrij veilige keuze.
De Elma kloon is natuurlijk nieuwer. Waar je die nog vindt nu weet ik niet. Ik vind het ergens raar dat die niet op Aliexpress staat maar wel op Alibaba (dacht ik), wat mij doet vermoeden dat het toestel niet Europees goedgekeurd is.
Goed verklaard. CE verklaring doet de fabrikant zelf (komt geen keuring aan te pas) om het ding op de markt te brengen en was last time I checked niet nodig als de importeur (…) zelf de gebruiker is (…).
Inderdaad en keuring komt pas als het fout gegaan is inderdaad (stint is het perfecte voorbeeld) Te sneu voor woorden. Je zit al met machinerichtlijnen te kijken als je aan cleaners begint. En zodra je machine prik nodig heeft heb je weer extra werk. EMC nog… maar dat is een ellende. Ik weet dat pcb ontwikkelaars van die ruimtes/kasten hebben om wat dingen door te meten ofzo…
Volgens mij zijn ze altijd verplicht de europese richtlijnen te handhaven. Maar ga ze maar aansprakelijk stellen zodra het fout gaat. Ik vind het altijd eng om chinese apparaten in de muur te steken… gewoon omdat ik ook weet wat voor flapdrollen er bestaan
Ze zijn verplicht die declaration of comformity in de handleiding op te nemen. Daar zullen ze hoogstwaarschijnlijk gekopieerd hebben wat er bij elma staat zonder zich er uberhaupt druk over te maken. Dit soort praktijken heb ik bij kleine bedrijfjes wel is gezien. En dat waren geen fidget spinners