Denk dat ik voor velen hier spreek als ik zeg dat de horlogehobby zich grotendeels online afspeelt.
Natuurlijk doe je bij bekenden en onbekenden low key de “pols check” en knoop je weleens één praatje aan met iemand over zijn horloge of bezoek je af en toe een juwelier/AD. Uiteindelijk besteed je toch de meeste tijd online: op HF, horlogenieuwswebsites, YouTube, Chrono24 of websites van je dealer of merk van keuze.
Het “algoritme” weet inmiddels feilloos dat ik te porren ben voor de aankoop van een mooi horloge. Ze sturen enthousiast allerlei fabrikanten en horlogeverkopers opzoek naar omzet naar mijn tijdlijn door. Zo zocht ik laatste wat achtergrond informatie op over het merk Nivada Grenchen en bekeek hun limited Chronoking.
Nu wordt ik de laatste tijd onophoudelijk geconfronteerd met dat horloge. Echt op het stalkerige af, het begint me tegen te staan.
Word jij weleens “gestalkt” door marketing van een horlogemerk of verkoper? Welke merken/verkopers maken zich hier op jouw tijdlijn schuldig aan en geeft dit je een zetje richting aankoop of drijft je het juist van deze partij af?
Ruim 14.000 likes op een limited edition.
Zal inmiddels wel bijna uitverkocht zijn dan…
Ik zou graag willen zegen dat ik niet gevoelig ben voor marketing, maar dat maak ik mijzelf graag wijs. Uiteindelijk bewijst zo goed als alles het tegendeel.
Ik probeer mij er wel zo goed en kwaad mogelijk tegen te verzetten.
Ik hoop dan ook maar dat het enig/voldoende effect heeft.
Gestalkt is een groot woord. Af en toe krijg ik op Instagram reclame van Yema, Dubois en Koue (of zoiets). Ik volg enkel Lip en Delft Watch Works en die houden zich heel rustig.
Facebook heb ik niet (meer).
Ik ben op een leeftijd dat reclame mij geheel koud laat, ik erger me er slechts aan.
Liefst struin ik op het HF in het blauw en gemiddeld 2x per jaar sla ik toe op een mooie 2e hands waar de kop vanaf is maar die er nog vrijwel perfect uit ziet.
Precies wat ik dacht! Waarom dit soort agressieve marketing op een limited edition zetten? Verkoopt hij toch niet zo lekker of is de limited niet zo heel limited? In dit geval gooien ze hun eigen glazen in met bovenstaande twijfel én de hoeveelheid dat ik hem zie.
Niemand is ongevoelig voor (goede) marketing denk ik. Ging mij ook wel om dit soort re-targeting. Koop je weleens naar aanleiding van de reclames die je na het bezoeken van een website ziet?
Ik vind het bij dit soort producten nog niet zo erg. Wel als ik iedere keer van die achterlijke reclames krijg van scams of van die gespeelde reclames zoals ik wil van mijn auto af
Ooit iemand van URBN22 gehoord? Ze zijn niet meer van m’n Instagram af te slaan. Ik had gehoopt dat het algoritme m’n smaak iets subtieler had ingeschat
Ofschoon ik veel online ben, en ook veel horloge-nieuws tot mij neem, heb ik er helemaal geen last van dat ik gevolgd word. Zowel op mijn telefoon als op mijn computers gebruik ik een VPN en ad-blockers en ik krijg zo zelden advertenties in beeld.
Ook staat op mijn telefoon en browser volgen/gepersonaliseerde ads uit. Als ik al ads in beeld krijg zijn ze niet gepersonaliseerd. Ik heb een android telefoon en gebruik de chrome browser.
Toen ik nog in het Apple eco-systeem zal lukte mij dit precies zo. Het is een kwestie van even uitzoeken en een kleine investering voor een VPN abonnement. (Nord VPN bevalt mij het best.) Met één VPN abonnement beveilig je al je apparaten, al je internetverkeer wordt geanonimiseerd en versleuteld. Eigenlijk zou iedereen dit moeten hebben.
Herkenbaar, zo werkt het internet nou eenmaal tegenwoordig (al kan je nog best een hoop aanpassen wat betreft voorkeuren in je browser instellingen).
Adblokkers houden aardig wat tegen maar ik word met name al tijden door Venezianico gestalkt (waar ik ooit één keer op de site ben geweest). Ook Tag Heuer zie ik regelmatig terug in de advertenties.