Marathon medium diver automatic (MSAR)

Ik neem aan de de Greiner het langzaam laten ‘faden’ van het magnetisch veld automatisch regelt? Bij de goedkope modellen moet je dat zelf doen.

1 like

Hoi Hans,

Simpeler dan op de Greiner gaat het niet. uurwerk plaatsen, 1 keer op de handle drukken. Uurwerk 90 graden draaien, 1 keer op de handle drukken en al uw zorgen al het magnetisme is verdwenen.

Naar goed Zwitsers gebruik hangt daar wel een indrukwekkend prijskaartje aan.

https://www.cousinsuk.com/product/greiner-magnomatic

1 like

Bij eventueel gebrek aan kompas. Kan ook met een iPad via de Lepsi app.

1 like

Rondvragen op het forum of er een HF’er bij jou in de buurt woont die je horloge kan demagnetiseren. Het is een klusje van niks. Dan weet je of die actie voldoende was of dat er meer moet gebeuren (reguleren).

1 like

Werk je in een kerncentrale?

Oh, en je bent welkom in het topic:

https://www.horlogeforum.nl/t/marathon-only/

:grin:

2 likes

Dank voor alle reacties.
Ja, het horloge slaat flink uit in de buurt van een kompas, zo’n 10-20 graden. Ik werk niet in een kerncentrale (die zitten niet in Nijmegen), maar het scannen tijdens de security op het vliegveld zet me wel aan het denken.
Alleen raar dat dit niet een bekend probleem is?

Goed, ik zoek dus een forumlid in de buurt met een demagnitiseerder
.anybody?
Cheers, TY

1 like

Gewoonlijk is het andersom. :roll_eyes:

:sunglasses:

3 likes

Hierbij een gifje. Hoor graag jullie mening.
Cheers, TY

Dit zorgt niet voor het magnetiseren van je horloge; de oorzaak zal je elders moeten zoeken :+1:

Kan mogelijk wel als het horloge is af geweest en met andere spullen door de controle is geweest. Heb dit ook al voorgehad, vermoed dat het onderaan in het bakje heeft gelegen en hierdoor te dicht bij de electrische motor is gekomen.

Alleen het “aan en uit knopje” kost al bijna 40 pond :flushed:

LS.,
Dank voor de reacties. Ik zit zelfs te denken aan het feit dat ik in Afrika te voet door een woestijn ben rondgetrokken met (sterk) ijzerhoudend zand
.misschien werkt dat magnetiserend? (ik had geen kompas bij).

Ik ga morgen met mijn Marathon naar Toke Grutters, op dit forum warm aanbevolen. Hopelijk gaat die dit verhaal tot een goed einde brengen.
Cheers, TY

1 like

Knap lullig voor een military watch
:stuck_out_tongue_winking_eye:

Ik ben benieuwd wat er achterop je case staat. Als er namelijk ISO 6425 staat. Dan hoort hij te voldoen aan de strenge vereisten waaronder: het tegen zoet en zout water kunnen, magnetische en schokbestendigheid, verlichtingsmarkeringen, veersterkte etc. Misschien dat je je daarop nog zou kunnen verhalen??

Ik kan niet zeggen dat het niet kan, ik heb de technische kennis niet wat betreft de locatie en het magnetische veld van het motortje van de band/rollers.
Kan wel zeggen dat als dat inderdaad de oorzaak is geweest je wel heel erg veel pech hebt gehad :joy:
Ik heb horloges die letterlijk honderden keren op die manier door de scanner gegaan zijn en die zijn nooit gemagnetiseerd geweest.

Heb het ook nog maar 1x meegemaakt dus denk dat ik inderdaad echt pech heb gehad. Meestal zit het horloge ergens tussen de handbage gestopt zodat het veilig is tegen diefstal.

Yep, dit horloge heeft een ISO 6425 certificering. Ik heb even gekeken in deze ISO, en inderdaad dit horloge zou beschermd moeten zijn tegen magnetisering. De tolerantie is echter 30 seconden per dag
(dat is best ruim).

“Magnetic resistance. This is tested by 3 expositions to a direct current magnetic field of 4,800 A/m. The watch must keep its accuracy to +/- 30 seconds/day as measured before the test despite the magnetic field”.

Ik stond op het punt om er mee naar de horlogemaker te gaan, toen ik ineens constateerde dat-ie de tijd weer goed hield
bizar. Ben nu een paar dagen aan het monitoren met een app (atomic clock & watch accuracy tool) en het horloge lijkt de tijd nu wel goed te houden.
Snap er niks van


Cheers, TY

Goed
ik heb het horloge gisteren op atoomtijd gezet en daarna de oplopende afwijking gemeten met eerder genoemde app (want meten is weten).
We zien een mooie (:frowning:) lineaire afwijking ontstaan van zo’n 30-35 seconden per 24 uur. Als ik dus niks doe, loopt het horloge aan het eind van de maand zo’n 10 minuten voor. Dat vind ik eigenlijk onacceptabel
Ik ga dus contact maken met de eerder genoemde horlogemaker om te kijken of dit verbeterd kan worden


Verder heb ik ook eens zitten neuzen in de brochure van het Sellita SW200 uurwerk. Schijnbaar wordt dit uurwerk in 4 versies uitgevoerd, namelijk standaard, special, premium en chronometer. Als ik er nu van uitga (bij gebrek aan meer kennis), dat mijn Marathon met een standaard uurwerk is uitgerust, dan is de opgegeven maximale afwijking 30 seconden per dag. Mijn horloge valt daarmee dus nog ongeveer in de fabriekstoleratie, maar wel een borderline gevalletje.

Iemand met meer inhoudelijke kennis? Ben benieuwd naar reacties.
Cheers, TY

1 like

Meten is weten :sweat_smile:!!
Daarnaast heb je zelf al behoorlijk research gedaan. Met de bevindingen + het feit dat je het zelf ook onacceptabel vindt. Zal ik gewoon beroep doen op de fabrieksgarantie. Dan heb je gelijk je antwoord daarnaast lijkt het me dat ze ook niet op slechte PR zitten te wachten.

Plan B: ik koop het horloge graag van je over :grin: