Marine Master vs Sea Dweller

Beste medeliefhebbers,

Mede op idee van forumlid @amusicar naar aanleiding van mijn NA topic over de Seiko SLA021J1 hierbij een korte MIJN ervaring tussen de Marine Master en mijn andere duiker de Sea Dweller. Voor de cijfermatige onder ons… het betreft de 126600.

Even aftrappen met een plaatje… Deze twee dus;

gewicht
Het zijn beide dikke stalen duikers en daardoor best aanwezig op de pols. De Seiko weegt 204 gram en de Rolex 182 gram.

draagcomfort
Het zal niet verbazen dat beide horloges aanwezig zijn op de pols. Nu vindt ik dat zelf niet erg en vanuit mijn verleden (Citizen duikers waaronder het 1000m monster) ook nog best meevallen. Zo’n stalen band draagt dan ook een stuk comfortabeler dan zo’n rubber Citizen band. Ook merk je die 20 gram extra van de Seiko. Dat is het meest aanwezige horloge van de twee! Is hij daarmee ook het oncomfortabelst… Nee!

De Seiko heeft een monobloc case welke enigszins afloopt / met de ronding van mijn pols mee loopt. Zie hieronder…

De Rolex daarentegen heeft een wat meer hoekig profiel aan de onderzijde. Dit resulteert in een wat ander draaggevoel. Niet dat dat slecht is… maar voor mij wint hier de Seiko. De Rolex…

De band en de sluiting welke uiteraard ook deel uitmaken van een stuk draagcomfort… daar waar de case van Seiko wint, wint hier de Rolex! Zoals je op onderstaande foto kunt zien is de sluiting van de Seiko wat pompeuzer dan die van de Rolex.

Net zoals de case wat prettig zit bij de Seiko zit hierdoor de band en sluiting van de Rolex wat prettiger. Al met al is ook de sluiting van de Rolex een stuk meer solide als die van de Seiko! Daarentegen is de Seiko veel makkelijker te verstellen ( wat ruimer zetten met warm weer bv ) dan de Rolex. Soms zo makkelijk dat het irritant is!

Nog een plaatje… want… dat vinden we leuk…

uurwerk
Nu ben ik niet zo goed onderlegd dat ik hier iets van kan zeggen, of althans iets zinnigs… laat ik zo zeggen; de eerste van deze maand heb ik bij beide de datum verzet. Dat is voor mij meteen een mooi moment de tijd goed te zetten. Dit doe ik m.b.v. de Hodinkee app. Althans ik synchroniseer de tijd op hun funky time klokje! De Rolex loopt strak afgeregeld binnen de norm die ze zich zelf hebben opgelegd waarbij de mijne een beetje aan de min kant zit en de Seiko loopt ook super netjes… maar loopt niet binnen de -2 of +2 van de Rolex. Deze loopt een paar seconden extra achter op de Rolex. Maar hier kan ik verder niet zo wakker van liggen!

lume
Dat hebben ze beide veel… maar het meest heeft de Seiko, het strakst is die van de Rolex…

shine
Beetje tweeledige titel… beide rijkelijk gepolijst en allebei mirror finish. Ik zie het verschil niet zo. Al met al glimt de Seiko meer als de Rolex. Maar de Rolex daarentegen is weer heel herkenbaar aan zijn staal kleurtje! Allebei aanwezig op hun eigen manier… en misschien een grappig feitje; Tijdens het dragen van de Seiko ben ik al twee keer aangesproken door “naaste” die mijn horloge mooi vonden… is bij de Rolex door het zelfde groepje “naaste” nog niet gebeurd. Wellicht omdat er in de Seiko wat meer diepte zit… er gebeurd wat meer bij dit horloge!

Seiko

Rolex

Kun je een winnaar aanwijzen MannetjeMar :thinking: Ja en nee… er zit nogal een verschil in prijs tussen beide € 7890,00 om precies te zijn. ( Seiko met korting bij een AD gekocht en de Rolex ook bij de AD tegen list ) Het verschil in prijs kan ik niet rechtvaardigen in bezit en use. Ja de Rolex is strakker afgewerkt als geheel horloge, maar de Seiko is ook een beest van een horloge wat voor mij persoonlijk het fijnst op de pols zit. Zit ook wat meer levendigheid en diepte in. Dus als prijs mee speelt wint de Seiko… laat je dit los dan wint wat mij betreft de Rolex.

Al het bovenstaande is mijn persoonlijke ervaring!

Ter afsluiting nog een…

Hoop dat jullie het leuk vonden en genoten hebben van de plaatjes :smiley:

Fijne avond nog :facepunch:t3:

127 likes

Leuk geschreven, informatief voor een twijfelaar als ik.

3 likes

Leuk en bedankt voor het delen!! :+1:

3 likes

Bedankt voor je vergelijkingstopic. Informatief! Gebruik je ze ook om te duiken? Het zijn robuuste, maar schrikbarend dure jongens​:hushed::hushed:

3 likes

Geweldig topic. Zo zou ik er graag meer zien. :+1:

4 likes

Puur afgaand op het ontwerp spreekt de Seiko mij meer aan. Spannender vormgegeven.

2 likes

Nee mee duiken doe ik niet… ze worden op zijn hoogst een beetje nat van het schoonmaakdoekje… Misschien leuk te vermelden; bij de Appie verkopen ze eigen merk micro vezel doekjes die echt top werken. Daarnaast gebruik ik een borstel tooltje wat ik ooit voor de verrekijker heb gekocht!

Er gebeurt inderdaad iets meer!

1 like

Leuk vergelijk, en leuk om te lezen!

1 like

Mooie vergelijking! Valt de Rolex ook groter om de pols vanwege die wat hoekiger vorm? Met andere woorden, heb je er een wat grotere pols voor nodig dan voor de Marinemaster?

1 like

Op papier is de Seiko kwa diameter iets groter als Rolex… maar door het ontwerp oogt de Seiko wat kleiner. Diameter Rolex bedraagt 43 mm en de Seiko 44,3 mm. Daarentegen is de Seiko wel een stuk dikker! Denk inderdaad als je pols een paar centimeter groter kwa omvang is de verhouding wat beter zal zijn.

De meeste weten niet -of houden er geen rekening mee- dat de kast 44 mm is en de bezel 42 mm.
Mede daardoor oogt hij kleiner.
Geldt in ieder geval voor de SBDX001 en 17.

2 likes

Dank je!!! :ok_hand:t3:

Leuke review!:+1: Veel draagplezier!

1 like

Thenks… draag ze beide met veel plezier :blush:

1 like

Leuke review :+1:

1 like

Nette en informatieve topic!

1 like

Leuke topic, thanks !

1 like

Leuk en objectief vergeleken, dank je wel! :+1:

1 like

Leuk geschreven review, hier mogen er veel meer van komen.

Ik vind het beiden top horloges :ok_hand:t2:
Twee mooie iconen

2 likes