Marktplaats

Hallo allemaal!

Heb even advies nodig. Had vorige week een horloge verkocht via marktplaats. Horloge werkte perfect en was exact zoals beschreven. De koper woont aan de andere kant van het land, dus ik had het geld netjes digitaal ontvangen. De volgende dag had ik het horloge middels een aangetekende brief en verzendservice van PostNL verzonden. Extra sealbag eromheen waar ik ook extra voor moest betalen.

2 dagen later kreeg ik een berichtje van hem dat niemand thuis was, maar het pakketje wel door de brievenbus was bezorgd. Kennelijk had de PostNL bezorger zelf ‘even snel’ getekend en het pakketje door de brievenbus gedaan. Super kwalijk natuurlijk van PostNL.

De koper vertelde vervolgens dat het uurwerk geluid maakt. Ik vertelde dat het automatisch uurwerk betreft en dat het idd kan zijn dat de rotor te horen is. Vervolgens vertelde hij dat het uurwerk los zit en dat de wijzerplaat meedraait als hij aan de kroon draait. Ik vroeg of hij daar foto’s van kon maken, maar dat was volgens hem totaal niet te zien op een foto (raar).

Hij vroeg of ik een claim in kon dienen bij PostNL omdat ik dat als afzender moet doen aangezien hij dus schade heeft aan zijn ontvangen horloge volgens hem. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt en ik wil altijd alles netjes oplossen, dus had een claim ingediend. Nu wil postNL dus duidelijke foto’s van de schade. Hij stuurde mij een tiental foto’s, maar op geen enkele foto is enige vorm van schade te zien.

Hoe moet ik dit nu oplossen? Wat zijn mijn rechten als verkoper? Ik wil het horloge namelijk niet meer terug (terugsturen is niet ter sprake geweest). Heb nu juist eindelijk genoeg gespaard om een grail te kunnen kopen. Heb hier een nare bijsmaak aan.

:thinking:

3 likes

Wat wil de koper dat er gebeurt?

Doei.

Als het maken van een paar foto’s of filmpjes teveel moeite is, is het niet te vertrouwen denk ik.

4 likes

Dat ik een claim indien. Heb ik gedaan en dat loopt bij PostNL en dat het door een horlogemaker wordt gerepareerd.

1 like

Op jouw kosten?

Nog niet ter sprake geweest.

Zo te lezen heb jij alles juist gedaan en geregeld of aangegeven. De koper werkt niet mee door de slechte foto’s…en als de schade niet zichtbaar kan worden gemaakt door hem dan heeft hij wat mij betreft geen poot om op te staan. Hij moet vind ik aantonen wat de problemen zijn. Zoniet dan heeft hij pech gehad.

2 likes

En daarom zou ik via dat kanaal, marktplaats, nooit en te nummer een horloge kopen/verkopen via bezorging.

2 likes

nvt

1 like

Ja dat is ook zo. Voel me als verkoper toch verantwoordelijk op de een of andere manier. Of ben ik gewoon naïef? :yum:

1 like

Nee zou ik ook hebben…en dat is niet meer dan logisch. Maar het houd ergens wel op.

1 like

Met een claim etc. ben je zo weer een paar maanden verder voordat het is opgelost.

Het lijkt me dat dit een kleinigheidje is, wellicht dat het daarom beter is om hem gewoon het horloge terug te laten sturen naar jou?

Vind jij

Waarom zou hij het horloge terug moeten nemen? Hij kan niet eens aannemelijk maken dat er iets mis is nav de foto’s.

3 likes

Mosterd na de maaltijd.

1 like

Exact.

De koper moet gewoon kunnen aantonen dat het horloge kapot is. Niks meer, niks minder.

4 likes

:sunglasses::sunglasses::sunglasses:

1 like

Ja dus dan kan het niet gezegd worden?

Jij bent de opdrachtgever tot verzending, dus dat is correct. Je kan PostNL in gebreke stellen. Echter, ik zou dat alleen toen als betrokkene kan aantonen dat het inderdaad stuk is.
Dit is de reden dat ik altijd zeg “verzending op risico van de koper”. Door schade en schande.

6 likes