Heb even advies nodig. Had vorige week een horloge verkocht via marktplaats. Horloge werkte perfect en was exact zoals beschreven. De koper woont aan de andere kant van het land, dus ik had het geld netjes digitaal ontvangen. De volgende dag had ik het horloge middels een aangetekende brief en verzendservice van PostNL verzonden. Extra sealbag eromheen waar ik ook extra voor moest betalen.
2 dagen later kreeg ik een berichtje van hem dat niemand thuis was, maar het pakketje wel door de brievenbus was bezorgd. Kennelijk had de PostNL bezorger zelf ‘even snel’ getekend en het pakketje door de brievenbus gedaan. Super kwalijk natuurlijk van PostNL.
De koper vertelde vervolgens dat het uurwerk geluid maakt. Ik vertelde dat het automatisch uurwerk betreft en dat het idd kan zijn dat de rotor te horen is. Vervolgens vertelde hij dat het uurwerk los zit en dat de wijzerplaat meedraait als hij aan de kroon draait. Ik vroeg of hij daar foto’s van kon maken, maar dat was volgens hem totaal niet te zien op een foto (raar).
Hij vroeg of ik een claim in kon dienen bij PostNL omdat ik dat als afzender moet doen aangezien hij dus schade heeft aan zijn ontvangen horloge volgens hem. Heb dit nog nooit eerder meegemaakt en ik wil altijd alles netjes oplossen, dus had een claim ingediend. Nu wil postNL dus duidelijke foto’s van de schade. Hij stuurde mij een tiental foto’s, maar op geen enkele foto is enige vorm van schade te zien.
Hoe moet ik dit nu oplossen? Wat zijn mijn rechten als verkoper? Ik wil het horloge namelijk niet meer terug (terugsturen is niet ter sprake geweest). Heb nu juist eindelijk genoeg gespaard om een grail te kunnen kopen. Heb hier een nare bijsmaak aan.
Zo te lezen heb jij alles juist gedaan en geregeld of aangegeven. De koper werkt niet mee door de slechte foto’s…en als de schade niet zichtbaar kan worden gemaakt door hem dan heeft hij wat mij betreft geen poot om op te staan. Hij moet vind ik aantonen wat de problemen zijn. Zoniet dan heeft hij pech gehad.
Jij bent de opdrachtgever tot verzending, dus dat is correct. Je kan PostNL in gebreke stellen. Echter, ik zou dat alleen toen als betrokkene kan aantonen dat het inderdaad stuk is.
Dit is de reden dat ik altijd zeg “verzending op risico van de koper”. Door schade en schande.