Marvin met centrale seconde

Zakhorloges met centrale seconde zijn nogal zeldzaam.
Af en toe kom je op ebay wel eens een zogenaamde centre seconds chronograph tegen.
Hier zit een Engels of Zwitsers uurwerk in die je met een drukknop stop kunt zetten, de prijs valt vaak nogal hoog uit.
Voor de rest alleen zakhorloges met een klein polshorlogeuurwerk er in.
Twee weken geleden had ik mazzel.

Een Marvin zakhorloge diameter 45mm.
Het orginele glaasje was flink vergeeld en dat betekend dus een aangetaste wijzerplaat en wijzertjes.
Het uurwerk is 16 lines oftewel 36mm.

Het kalibernummer is 890s en volgens de gravering op het drukdeksel is het horloge in 1947 verkocht.
Zijn er mensen die meer over het merk Marvin weten ?
Groet Chris

Ik heb een aantal uurwerken met centrale seconde wijzer. Het zijn vaak grote uurwerken. Zal er even een foto van maken en hier plaatsen.

Ja, dat zou mooi zijn, laat er maar eens een paar zien

Zonder een beetje mazzel vaart niemand wel:) Gefeliciteerd met deze aanwinst(tu)

Hier de foto’s van twee uurwerken welke in nog moet opknappen




Ja, dat zijn mooie Engelse uurwerkjes als ik mij niet vergis.
Sleutelopwind en je kan het uurwerk stop zetten
Heb je de zilveren kast en de secondenwijzer er ook bij ?
Ik ben benieuwd waneer je ze klaar hebt.

Ik heb de wijzers wel maar helaas geen kasten.
Ben nu met een Penlington & Batty uurwerk bezig. Er mooi uurwerk, maar ook deze zonder kast.Foto’s komen als hij klaar is.

toepasselijk in dit draadje een paar plaatjes van de “effe tussendoor” reparatie van zo’n ouwetje.
Het horloge was gekocht door een niet met name te noemen enthousiast die meestal voor de “koopjes” gaat, vaak erg gelukkig in de aankoop, maar soms zit er ook een gevalletje “vette pech” tussen.
Dit oude zakhorloge met centrale secondenwijzer en stop-funktie leek eigenlijk in de tweede kategorie te vallen, maar het zag er te goed uit om niet wat tijd aan te besteden.
Helaas ben ik pas begonnen met fotootjes te maken toen ik al begonnen was met de sloop:

Een lagersteentje van het derde rad was uit de brug verdwenen (A), en ook hadden we gezien dat een ankersteentje kompleet niet meer aanwezig was (B).
Bij © zie je trouwens het pennetje dat zorgt voor de “hacking” funktie, door het bedienen van een schuif op de kast blokkeert dit pennetje de balans via deze hevel onder de wijzerplaat en stopt het uurwerk:

Het is dus niet zoals een moderne chronograaf dat je kunt starten, stoppen en nulstellen, terwijl het uurwerk gewoon doorloopt.

Na het verwijderen van de brug bleek dat zelfs alletwee de ankersteentjes ontbraken:

Nou ja, eerst maar eens een passend lagersteentje voor het derde rad zoeken:

Deze is met een vatting in de brug geplaatst, de kleur wijkt wel af van de bestaande lagertjes, maar dat was geen bezwaar, uiteindelijk was de opdracht enkel om het uurwerk aan het lopen te krijgen:

Daarna twee ankersteentjes in de voorraad opgeduikeld die in het anker pasten, let op de vreemde rechte uitvoering van dit onderdeeltje dat “normaal” de bekende “T-vorm” heeft:

Het vastzetten van deze steentjes doen we met schellak wat we door warmte smelten, dat spul kun je niet direkt verhitten, dan verbrand het, voor indirekte verhitting hebben we deze speciale gereedschapjes:

De onderste heeft mooie hevels om de ankersteentjes nauwkeurig te verstellen, helaas paste dit anker niet hierin door de rare vorm, en moesten we pielen met een pincet en de bovenste uitvoering.

Ankersteentjes moeten nauwkeurig geplaatst worden, anders funktioneert het uurwerk niet het steentje kun je een beetje heen en weer stellen om de juiste positie te vinden, illustratie wat er fout gaat als je het steentje te ver laat uitsteken (linksonder, zaak blokkeert op punt A) of te diep in het anker drukt (rechtsboven, de tand van het ankerrad wordt niet geblokkeerd door het ankersteentje):

Rechtsonder de ideale situatie.

Dus na het plaatsen van de steentjes is het een kwestie van passen en meten

goed kijken wat er gebeurt en de steentjes zonodig verstellen (ankertje eruit, schellak verwarmen en steentje verschuiven)

Als je alles een beetje OK in elkaar hebt, volgt montage, smeren en… tikken:

In dit geval mag de eigenaar zelf de rest schoonmaken en opknappen, dus het uurwerk in de kast en klaar:

Het loopt behoorlijk op tijd, en de stop-funktie werkt perfekt; OK, waar was ik eigenlijk ook weer mee bezig…

Groet,
Paul

1 like

Wat een appart uurwerkje is dit.
Zoiets heb ik nog nooit in gedemonteerde staat gezien.
Ik denk niet dat veel mensen aan zo’n klus willen beginnen.
Bedankt voor de prachtige en zeldzame reportage Paul. (tu)
Groet. Chris.

Het blijft me fascineren, dit. Wat een kunstenaars zijn jullie toch (tu)

Groeten,

Martin

Mooie reportage Paul, zelfs als we er ergens half invallen(tu)

Nou zit mijn zoontje laatst over mijn schouder mee te kijken, en wil nu ook een zakhorloge (10 jaar!!).

Ik heb zelf ooit een Quartz van mijn vrouw gekregen, maar die staat stil omdat ik hem te weinig (lees; niet meer) draag.

Is het dan een idee om een automaat te kopen, en zijn er dan wat modellen met dan ook een wat strakkere uitstraling?

Ja ik weet het, ik kan ook zelf rondkijken, en ga dit gelijk doen.

Ik bedoel natuurlijk een handopwinder, automaat zal niet lekker werken denk ik hihi

ebay UK wordt overspoeld met Chinese klokjes.
Ze zijn voor een habbekrats te koop.
Als je naar de feedback van de verkopers kijkt gaan sommige voor alleen de verzendkosten de deur uit.
Sommige kun je voor een klein bedrag gelijk kopen.
Hier een voorbeeld van een handopwinder.
Voor ongeveer 14 of 15 euro ben je klaar.
http://cgi.ebay.co.uk/Mens-Skeleton-Mechanical-Pocket-Watch-Hand-Winding-New_W0QQitemZ320313702256QQcmdZViewItem?hash=item320313702256&_trkparms=72%3A1298|39%3A1|66%3A2|65%3A12|240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14
Succes.
Groet. Chris

Ja, ik heb er ook al een paar gevonden in Duitsland.
Vind ze zelf ook nog mooi ook.