Mauthe binnen, grote onbekende?

Na gebruik van de zoekfunctie alhier op het merk Mauthe, kwam ik het maar 1 keer tegen, terloops genoemd in een topic van een 5 jaar geleden.
Ik heb er één aangeschaft! Na wat zoeken kwam ik het volgende tegen.:#

Mauthe (Schwenningen, Schwarzwald) bestaat al sinds het midden van de 19 eeuw, en is groot geworden door de productie van oa wand, hang, bureau-klokken en wekkers. Het was dus niet bepaald een kleine firma, want in 1900 waren er 1100 werknemers in dienst. In 1930 waren dit er al 2000, die 45000 (!) klokken per week produceerden, ook vaak voor de export (vooral Engeland).

Het vooroorlogse logo was een Duitse adelaar gelijkend op de Reichsadler en daarmee zijn ze zelfs in aanvaring gekomen met de Hitler-regering, die ze wilden dwingen een ander logo te kiezen. Voor gerecht werd Mauthe echter in het gelijk gesteld en de adelaar mocht blijven. Midden jaren 30 begint Mauthe met het produceren van polshorloges.

Na de oorlog gaat Mauthe verder, maar dan de eigen naam als logo gebruikend.
De polshorloges van Mauthe kregen in de jaren 50 meer bekendheid door een promotiecampagne van Volkswagen. Elke eigenaar van een VW die zonder noemenswaardige problemen 100.000 km op de klok zette, kreeg een oorkonde, een speldje, een emaille plaquette, èn een Mauthe horloge met ‘VW 100.000 km’ inscriptie op de achterkant.

Later ontkwam ook Mauthe niet aan de ‘quarz-crisis’ en ging uiteindelijk 1976 ten onder.

Mijn Mauthe horloge stamt uit begin jaren 60 en is uitgerust met een Caliber 612 met Stosssicherung. De diameter is 34mm. De wijzerplaat heeft een chique parelmoerachtige kleur. Van de minutenstreepjes zijn er wat verdwenen, maar daar heb ik geen enkel probleem mee, omdat ik wel hou van een horloge wat ‘geleefd’ heeft. Nu natuurlijk nog wat plaatjes!


5 likes

Ziet er leuk uit moet ik zeggen (tu)
Bedankt voor de achtergrondinfo hetgeen zo’n “oudje” toch meer doet leven…
:wink:
mvg

Mijn beste,

Een plausibel verhaal, heldere foto’s, een prachtig horloge en een trotse eigenaar.
Geniet er van!!

Orologio Signaturis Temporis.B)-

Dank voor de info, dank voor je verhaal.
En… leuk horloge.

Bedankt voor de info, erg chique horloge.

Bedankt beste mensen, was er meteen weg van.

Vond het al bijzonder dat er op dit forum vrijwel niets van dit merk te vinden was!

Ik ben idd erg gecharmeerd van dit bijzondere klokje :slight_smile:

Mooie klok hoor.
Erg leuk hè…iets hebben wat je niet op elke hoek van een straat tegenkomt.

Leuk horloge met de karakteristieke eigenschappen uit het begin van de 60er jaren.

Bedankt voor de info!

Veel draagplezier!