Max. 42MM + max. 14MM + min. 100WR + schroefkroon + datum + full staal + max. €5K?

Zoals de titel zegt.

Ondanks dat ik de Tudor Heritage Chrono als one piece collection heb, ben ik altijd op zoek naar eentje die nog beter is dan mijn huidige.

Vereisten:

• schroefkroon (bij chronograaf moeten de pushers ook screw in zijn);
  • max. 42MM breedte;
  • max. 14MM dikte/hoogte;
  • min. 100M water resistant;
  • max. €5K;
  • inclusief datumvenster;
  • automaat of handopwinder;
  • full staal - geen titanium;
  • driewijzer of chronograaf: beide mogelijk;
  • van de meer premium merken, dus geen Longines, Oris of minder. Ondanks wel premium, maar in dit geval ook geen Grand Seiko.

In feite zoek ik dus een soort dressy duiker.

De Datejust en Submariner heb ik in het verleden gehad en ik vond het saaie horloges. Van mijn 36MM Oyster Perpetual heb ik erg genoten, maar die heeft geen datum… En het is een saai horloge.

De perfecte zou een 38MM Zentih El Primero zijn als hij een schroefkroon had, maar helaas. Hetzelfde geldt voor de Omega Globemaster. Of de heritage Seamaster 300, maar die heeft geen datum.

Welke modellen kennen jullie nog meer die voldoen aan de hierboven genoemde vereisten? Of moet ik het toch gewoon houden bij de Tudor Heritage Chrono. :grinning:

Breitling SuperOcean 40, nieuwste model:

• erg mooi en bijna hetzelfde als de originele uit de jaren 50. Goede kanshebber, maar geen vervanger van de Heritage Chrono.

Omega Aqua Terra:

• overwogen, de normale AT’s vind ik meh, maar de versie met de kleine secondedial is ook een kanshebber.

Omega Planet Ocean 39,5:

• mogelijke kanshebber, wel 1,2MM dikker dan de Tudor.

Omega Seamaster Professional 300M ceramic

• heb ik gehad, maar ik vind de band lelijk, de wijzers lelijk, de lijnen van de bezel lelijk en de uurmarkeringen gejat van Rolex, daarom niet interessant.

Tudor Balck Bay-versies met datum:

• vind ik niet mooi en daarom niet interessant.

Tudor Black Bay Pro:

• vind ik een Rolex-kopie en daarom niet interessant.

Tag Heuer Monaco:

• mogelijke kanshebber, maar voor mijn gevoel nog geen vervanger van de Tudor.

IWC Aquatimer IW3548:

• oud model, maar een goede kanshebber.

IWC Aquatimer 2000:

• nog ouder model, maar de mooiste Aquatimer. Kanshebber.

Tudor Tiger chrono:

• mooi, maar de Heritage Chrono is mooier.

Weten jullie nog wat?

3 likes

Nomos Ahoi. Ik schat in dat @Fate_Amenable_To_Change je hier meer over kan vertellen.

Je noemt de Omega Seamaster al. Houd die gedachte vast! Vooral de 300M uit de ‘Pierce Brosnan’ periode is zeer goed te betalen en kruist al je hokjes aan!

5 likes

Ja, die heb ik ook gehad. :sweat_smile: Even mijn oorspronkelijke bericht bewerken en de SMP toevoegen.

1 like

Mag ik vragen waarom? Als de waterdichtheid van min 100m gehaald wordt hoeft dat toch niet? Zeker bij de pushers lijkt me dit “onzin”.

1 like

:ok_hand:t2:

8 likes

Zodat ik in het water niet per ongeluk de kroon uithaal of een pusher indruk.

2 likes

Waarom wil je een schroefkroon op een handopwinder? Waterdichtheid komt van pakkingen, niet van het schroeven van de kroon, en ik zou een schroefkroon op een handopwinder als negatief zien.

No such thing.

Ja. Je maakt er een hele saaie spreadsheet oefening van zonder enige consideratie van wat nou mooi is of bij je stijl past.

Wat vind jij nou eens een erg geil horloge? Roep eens wat. En hou op met specificaties batsen, want dat is oninteressant.

Dat kan ik wel, maar ik heb er geen zin in. De Ahoi is cool, maar de 36mm heeft geen datum, en ik heb geen idee of ik dat voor jan lul zit te tikken omdat TS z’n horloge tot een droge lijst specificaties terug kookt.

Als troostprijs nog even een plaatje van een mooie Grand Seiko die aan bijna alle eisen voldoet:

Soort van aardig ding, maar 42x14mm is kolderiek groot en dik, geschroefde pushers zijn een no-no voor mij, dus ik zou al snel voorstellen dat je gewoon iets opzoekt wat wel mooi is.

15 likes

Buiten dat ik dat heel bijzonder zou vinden brengt het niet veel. De meeste moderne horloges van premium merken hebben ook zeer goed afgedichte pushers die je ook onder water kan bedienen.

Het laatste model Breitling Colt voldoet aan al je specs volgens mij (het zijn er veel :thinking:) En gebruikt ook nog eens voor een prikkie te vinden.

3 likes

Breitling Chronomat GMT 40?

Edit: ook in andere kleuren te verkrijgen.

10 likes

Dit type Seamaster is ook wellicht een optie,

Electric blue of Peter Blake versie?

6 likes

Heb ik ook al in bezit gehad. :sweat_smile: De zwarte, later nog ook de midsize ervan.

1 like

Ook een hele mooie.

1 like

Ik blijf de Sinn EZM3 een topper vinden die vaak over het hoofd gezien wordt. Meer tool dan de andere opties, daar moet je voor zijn.

5 likes

U boat staal…40 mm

Als deze niet te ‘min’ voor je is…bizar geen Oris,Longines etc, vind eerlijk gezegd die specs van
je om ‘nog beter, dan wat?!’ beetje onwerkelijk, alsof Tudor ver boven de merken staat…

5 likes

Laat die stomme eis van een schroefkroon vallen en koop lekker wat je mooi vindt!

1 like

Pelagos LHD

Ik heb nog nooit per ongeluk een kroon uitgetrokken, geen idee wat je allemaal doet onder water natuurlijk maar denk dat dit veel gepieker is voor niets.

1 like

Wil je alles afvinken, bij Tudor blijven en een redelijk uniek horloge om de pols :thinking:

5 likes