Het is zeker een groot horloge, zeker omdat tie ook wat dikker is dan een tangente. Maar ik blijf blij met mn tangente 38. Ja de datum weergave op de ahoi heeft ook niet mijn voorkeur, maar het was specs ticking hahah
Dat is nogal een spec list… maar VPC heeft zo`n schroefkroon en blijft ook uim onder de 10mm hoog.
[Introducing: The VPC Type 39VM, Claimed to be the Thinnest 200m Automatic Dive Watch]
Case
39mm x 47mm x 9.34mm (including the crystal)
316L Stainless steel
Hard-coated case and bracelet (Slowing the accumulation of light scratches)
Flat sapphire crystal, AR-coated on the underside only
Screw-down crown
200 Meters water resistant
120-click unidirectional bezel
Matte black ceramic bezel inlay with fully lumed, flush markings
Dank voor alle reacties. Ik heb veel mooie modellen hierboven zien langskomen. Ook van de microbrands. Hoe kon ik de Legend Diver vergeten, ook een heel mooi ding.
Zelf heb ik de Omega Planet Ocean 39,5 geprobeerd en hoewel de maat netjes was, vond ik hem toch… Mehh. Overigens vond de band erg ratelen. Ik kan mij niet herinneren dat de band zo ratelde bij mijn eerdere PO’s, dus wellicht lag het aan dat specifiek horloge. Ook de 37,5MM geprobeerd, maar dat was echt veel te klein.
Dat terwijl de Rolex OP 36 mij prima stond en jaren ervan heb genoten.
Ook heb ik de nieuwe Breitling Superocean 38 en 40 (of 42?) geprobeerd. Echt een mooi ding. Vooral verbaasd over hoe plat het horloge was, ondanks automatisch uurwerk. Mesh-band vond ik minder. Het horloge pakte mij alleen niet, vooral voor de prijs van €5K.
Inmiddels heb ik, denk ik, het perfecte horloge gevonden die letterlijk aan al mein eisen voldoet:
Draagt ook platter dan de Tudor!
Ik ben nog aan het twijfelen of ik hem mooier vijd dan de Tudor. De Tudor was bijna een1-1-kopie van het model uit de 70ies. Deze IWC heeft overeenkomsten met de 60ies Aquatimer, maar het is geen bijna 1-1-kopie. Er bestaat ook de Aquatimer Vintage en voldoet daar wel aan, maar dat is weer een 44MM-model.
De lume van dit model is dan weer wel cool en makkelijk te bedienen met de grote kronen.
Hoe dan ook gaat de Tudor de verkoop in, want ik houd maar één horloge. Naar de Tudor kan ik in de toekomst altijd terugkeren, want die zijn makkelijk te vinden. ![]()
Gaaf! Hier ga je geen spijt van krijgen.
Mooie horloge hoor, maar met jouw vrij uitgebreide eisen en wensen snap ik niet waarom je een horloge kiest waarbij je eerst de kroon los moet schroeven om de interne bezel te gebruiken. In de praktijk, bij functioneel gebruik, helemaal ruk, zeker als je het horloge om je pols laat zitten.
Ik weet overigens niet of dit horloge waterdicht blijft als je met opengedraaide kroon het water in gaat. Bij een duiktripje verstel je de bezel pas als je duik begint, moet je in of bij het water die kroon eerst losschroeven, bezel instellen en kroon weer dichtdraaien, zeer onhandig. Maar goed, jouw eis was minimaal 100m dus ik ga er vanuit dat je er alleen oppervlakkig mee zwemt
Oja, ik weet dat er tegenwoordig duikcomputers zijn ![]()
Ik bezit zelf de Tudor Heritage chrono blue, sporadisch de chronofunctie gebruikt, omdat ik steeds die knoppen los moest schroeven. ![]()
Anyway, het is altijd wel wat met ons hobbyisten, veel plezier met je nieuwe aanwinst.
Ik begrijp de verwarring.
De normale kroon, de bovenste, is een schroefkroon. De onderste verstelt de bezel en dat is geen schroefkroon. Als ik het mij goed herinner, klapt/schuift/gaat de onderste kroon dicht zodra er contact met water wordt gemaakt. Ik weet niet hoe, wellicht door de druk van het water.
Het horloge is 1000M/100BAR waterdicht. Hij is blijkbaar ook water resistant met de kroon open, maar dat gaan wij niet testen. ![]()
Ik zwem er inderdaad oppervlakkig mee.
Geen idee, ik ben nog echt heel erg aan het twijfelen of ik hem mooier vind dan de Tudor.
Ik geef het nog wat tijd.
Hij is wel echt veeel dressier dan de Tudor. Iemand zei eerder dat een dressy diver niet bestaat, maar de IWC lijkt wel daaraan te voldoen.
- Welke kies je?
- Tudor Heritage Chrono
- IWC Aquatimer
Haha… Als Tudor-liefhebber had ik ook niet verwacht dat je zou kiezen voor de IWC. ![]()
Anyways, het heeft een aantal dagen geduurd, maar uiteindelijk vind ik hem toch mooier dan de Tudor. Anderen in de poll zijn het blijkbaar daarmee eens.
Nu enkel nog iets CNC laten maken om het schakelsysteem van IWC te omzeilen en zodat ik aftermarket straps erop kan zetten and I’m done. ![]()
Dit hangt er maar helemaal vanaf hoe het gemaakt is, van deze kunnen de pushers gewoon onder water gebruikt worden (zijn geen screw ins volgens mij);
Klopt, dat is bij Fortis ook zo goed geregeld.
Blijkt dan toch: staar je niet blind op de grote merken. Bij onbekendere merken is er ook veel moois te vinden.
Welke ik in de eerste post vergeten was te vermelden en ook interessant voor mij waren:
- Eterna, Vulcain en Aquastar hebben een model die ook aan alle vereisten voldoet.
Ik heb in ieder geval de juiste gevonden en ik kan weer een aantal jaren vooruit. ![]()
Ook gehad, op staal. Erg gaaf en draagbaar horloge