Mechanisch vs Quartz?

Gevoelsmatig liever een mechanisch horloge, hoewel ik hele diepe gevoelens koester voor mijn Omega Seamaster Mariner.

Rechts op de foto.

2 likes

Gaat het er ruw aan toe, rig bouwers bij festivals, beveiliging, andere diensten kortom
militaire operaties, dan quartz.

Voor de rest liever mechanisch, daar kan namelijk van alles mee mis gaan en dat vinden
wij mannen en horlogeliefhebbers juist erg interessant en spannend :grin::+1:

Ik heb een behoorlijk ruw beroep en ik heb nog nooit iets gehad met mijn mechanische toolwatches, vaak ben je te bang.

Kwarts alleen maar in de vorm van een G-Shock voor het sporten (met name vanwege het lage gewicht), verder geen interesse in.

Komt nog wel :laughing:
Nee, serieus het kan best maar als ik ga biken gaat er
een G Shock om de pols.
Beter be safe than sorry :grinning:

Wat een vraag - en niet voor ‘t eerst. :frowning:

Laten we zeggen dat het ongeveer dezelfde vraag is of je aan een fanatieke schaker vraagt of hij niet beter tegen de computer kan uitkomen.

Natuurlijk voor mechanisch gestemd, maar soms vind ik

ook heel mooi!

1 like

Onder mechanisch kun je handmatig en automatisch plaatsen maar onder quartz past niet de tuning fork techniek. Dit had je beter electrisch kunnen noemen. Tuning fork mechanismes bevat nog steeds een batterij maar vindt deze toch meer “ziel” hebben.

En wat is mijn mening betreffende het turven? Ik ga niet kiezen, ik vindt quartz namelijk geen mindere techniek, het is alleen visueel minder interessant. De eerste jaren toen quartz uitkwam kostte een Seiko Quartz horloge 4x de waarde van een Rolex en heeft het een revolutie in de horlogewereld teweeg gebracht. En ik vindt het toch heerlijk als ik mijn quartz powered Casio mdv 106 Duro duiker om de pols doe en een keer niet de tijd hoef te zetten laat staan de datum die ik al helemaal niet meer goed zet bij mijn mechanische horloges. En zo een horloge wasmachine is niks voor mij.

3 likes

Beide.
Ik wil dan wel een speciaal uurwerk zoals de 7c46 in de Tuna, slechts geproduceerd voor een enkel model. Mijn Landmaster vind ik door de prachtige constructie ook speciaal genoeg. Verder zijn mijn mechanische Shoguns prima bruikbaar, ik ben niet (meer) van het pamperen.

espresso vs nespresso

Ik heb beiden

1 like

Ik stoor mij alleen aan de quartz wijzer uitlijning, op alle goedkopere quartzen is dit een drama. Dus mijn quartz bulova of stuckx kan ik echt waarderen. Nooit een moonphase gehad, maar vanwege het gemak zou daarbij ook quartz mijn voorkeur hebben. Voor alle overige horloges ga ik voor automaat.

Het ligt eraan. Ik vind dat men alle techniek op waarde moet kunnen schatten. Ik ben geen fan van lage kwaliteit uurwerken, ongeacht of dat kwarts of mechanische uurwerken zijn.

Een goede kwaliteit kwarts daarentegen kan ik waarderen. Google eens naar Omega 1510/1511, Seiko 9F enz. Dan heb je het over kwartsuurwerken die je niet kunt vergelijken met het 2 tientjes horloge van de Hema…

2 likes

Dit is mij ook opgevallen.

Momenteel prefereer ik quartz, omdat ik een beetje een precisie freak ben.

1 like

Bij kwarts stoor ik mij enorm aan het niet mooi glijden van de sec wijzer.
Alleen daarom koop ik ze al niet.

Daarnaast mis ik bij kwarts echt het gevoel, de ziel , de emotie.

Dus horloges op een batterij gaat hem voor mij absoluut niet worden.
Maar… ja de maar.
Bij de werkbeater leek het mij wel handig, na het weekend niet op tijd hoeven zetten Ed.
Dus gekozen voor een kinetic , heb je toch ietwat mechanisch want je hoort toch die rotor draaien. Ideaal… alsnog, handig en mooi werk horloge. Maar die sec wijzer stoort me als een malle.

Dus nee… 99, 9% mechanisch voor mij.
Kwarts van en voor anderen vind ik prima en mooi.

Spring drive techniek geniet mijn voorkeur

1 like

Quartz is uiteraard nauwkeuriger en minder kwetsbaar bij schokken en stoten.
Maar mechanisch is leuker, en geeft een beter gevoel.
En een hobby is nou eenmaal niet rationeel.
Dus in specifieke gevallen quartz en verder mechanisch!

2 likes

Ik zit momenteel in de G-Shock fase, maar dat komt hopelijk wel weer goed. :thinking:

1 like

Grand Seiko met 9F uurwerk :+1:. Beide wat mij betreft

1 like

De fijnmechanica van handopwind en automaten spreekt me het meest aan maar bijvoorbeeld Rado en Movado hebben mooie dingen gebouwd met Quartz. En trouwens, zo’n jaren 80 Casio met rekenmachine… geniaal.

En daarom vind ik dat ze dat bij o.a. bepaalde Bulova’s mooi hebben aangepakt; die secondewijzers glijden dus wel min of meer vloeiend. De techniek die daarachter zit vind ik t.a.v. Quartz dan weer mooi.

Ik zit dan ook op 50% Quartz en 50% mechanisch.

2 likes

Overduidelijk mechanisch, maar dat zal je nog wel ervaren.

Hier ook mechanisch, maar heb ook verschillende quartz horloges. Het heeft voor mij allebei zijn charme. Dus ook geen ‘eeuwige spagaat’.

1 like