Mechanisch vs Quartz?

Als nieuwkomer hier vraag ik mij af indien er geturfd zou worden naar welke kant de weegschaal zou doorslaan; mechanisch of Quartz?

Mijn gevoel zegt veruit mechanisch, omdat dit de ‘echte’ techniek behelst. Enige tijd geleden kreeg mijn Omega een service beurt bij Ronald Prins in Cothen. Daar mocht ik even meekijken en vergaapte mij aan zijn skills en de prachtige techniek die in mijn klokkie zit. Na een val liep zij pw 4 min achter, niet acceptabel voor mij! Nu is dat een geweldige 2-4 sec.pd! Maaarrr! De eerste de beste Quartz doet dat echt veel beter! Zorgt dat bij jullie voor een eeuwige spagaat? Welke kant gaat jullie weegschaal op?

4 likes

Duikers met schroefkroon quartz, een bijzondere quartz kan ook, anders liefst mechanisch. :+1:

:point_up:

Een horloge moet een tikkend hart hebben. Zet maar een batterijtje in je afstandsbediening.

10 likes

Niets fijners dan een mechanisch horloge. :+1:

Overigens niets mis met Quartz, alleen gevoelsmatig heeft het wat minder ziel enzo.

2 likes

Dan gaan we toch even turven… :sunglasses:

  • Mechanisch
  • Quartz

0 stemmers

2 likes

Allebei, lijkt me. Mechanisch voor de nostalgie en emotie, en Quartz omdat het handig is. Al surfde ik laatst langs een oysterquartz. Handig en nostalgisch.

Als je de spelfout er even uit haalt stem ik mee.

Edit: gestemd.

2 likes

Aangepast! #taalnazi :wink:

2 likes

Hij staat er nog steeds, geloof ik.:face_with_hand_over_mouth: Turven.

1 like

Yup. Totdat het kwartsgedeelte stil gaat staan. Dat is niet een probleem, dat is een groot probleem.

Jeetje, nog een vout! Ook aangepast hoor. Blij blij… :kissing_heart:

1 like

Feit is dat als je een echt mooi klokje wilt hebben er veel meer keus is in de mechanische hoek. Er zijn weinig merken met een luxe quartz in het assortiment tegenwoordig.

Nog geen stemmen voor quartz, iedereen is bang voor een permaban :wink:

4 likes

Er zitten zoveel haken en ogen aan voor mij dat ik niet gestemd heb. Een mechanisch Eta, Myota of Seiko (dus niet manufactuur) uurwerkje is voor mij namelijk evenmin bijzonder.

2 likes

Haha. Nee hoor

Maar als ik moet kiezen is mechanisch het leukst.
Quartz komt wel close. Ik vind mijn quartzen ook geweldig. En daar zit ook vaak wel een onwijs mooie techniek achter

:thinking:

3 likes

Zijn genoeg merken die Seiko uurwerken inkopen, de nh35 etc

Seiko zelf is natuurlijk een ander geval omdat het dan wel een manufactuur uurwerk is. :+1: Vandaar die toeving er achter, niet manufactuur uurwerken. :wink:

1 like

Beiden! Waarom zou je (moeten) kiezen??

Natuurlijk; mechanisch mag dan als romantisch worden ervaard maar quartz heeft toch ook echt wel zijn plek verdiend dus ik haal er mijn neus niet voor op, in tegendeel. Een super nauwkeurig en schokbestendig horloge op zijn tijd heeft zo zijn voordelen :ok_hand:

6 likes

Volgende keer zal ik er een “Geen mening” optie bij zetten. :wink:

Zelf heb ik mechanisch aangevinkt, omdat ik - ook bij de seriegeproduceerde uurwerken - de techniek toch interessanter vind dan een geprogrammeerde chip op een printplaat [bewust gechargeerd]. Overigens draag ik beide en ben ik met beide blij.

Waarom zou een quartz ‘niet goed’ zijn? Mijn hoogstwaarschijnlijk aankomende NA (…tjonge, wat duurt dat wachten toch altijd lang! :sunglasses:) zit een ETA F06.111 quartz in. Gaat vast heel keurig de tijd aangeven.

Voor het mechanische gevoel, een mechanisch heel mooi Quartz uurwerk was Tag’s Calibre S (met meer onderdelen dan een gemiddeld mechanisch werkje…)