Mechanische remaster van Singelhoesjes' EP

Op naar de volgende de Pirfora met een kapotte balans.

Het blijkt geen FE te zijn maar de voorganger Cupillard, een 233-68

Hij is flink vettig.

Wijzerplaat is prachtig! en lijkt ook goed netjes te krijgen.

Dat is wat minder…

Nog een gesneuvelde reguleerpal…

Nog meer vettigheid!

Balans helemaal omgezet, want ik wilde de juiste brug houden vanwege de brushing. De medesleutelaars weten dat in deze uurwerkfamilie een scala aan diverse afwerkingen is.

Mocht niet baten helaas…

Nog meerdere balansen geprobeerd, maar zoals de afwerking hebben ze ook een aantal verschillende anti shock systemen gebruikt. En dan denk je genoeg donoren van de 233 familie te hebben… Aangezien in elke zwikkie opknappers er bijna altijd wel een 233 variant zit. Helaas geen goede incabloc balans over…

Plan van aanpak is een neefje of nichtje in de 233 familie te pakken met een goede balans en dat als uurwerk te gebruiken.

4 likes

Ik ben precies hetzelfde euvel tegengekomen vorige week
Ik denk wel vier soorten Artishock systemen en dan past er dus niks. Wat een #€&+** kaliber.
Zeer dunne spiraal en iedere keer vechten met het middenrad…Er zijn trouwens 2 vervangende uurwerkjes onderweg…Misschien zit er voor jou ook iets bij .!

2 likes

Dat met dat middenrad is wel oppassen inderdaad met dit kaliber.
Bij het monteren van de balans haakt de balansveer zeer makkelijk aan het middenrad.

3 likes

Nadat een poging om een 233-66 te gebruiken was mislukt. Ging niet passen andere ligne andere dikte…
Vond ik nog een 233-68-E met dezelfde Ligne en nog belangrijker… een goede balans! Alle bruggen gebruikt met de balans aangezien het een goudkleurig uurwerk is. Maar de tandwielen van de andere, want de donor was niet heel fris en had wat corrosie aanslag.

Geen specifieke foto’s met de macrolens genomen.



Prachtig regelbeeld! Maar euhm… 21600! Shit! The vloek van de 233 slaat weer toe. Morgen even hopen dat ik de het seconderad netjes krijg… want die had wat aanslag op de as. En verder de andere raderen vergelijken.

Maar als die dan goed is…

12 likes

De aanhouder wint Bram.
Het is wel een mooi horloge moet ik zeggen

2 likes

Bij het demonteren voor het verwisselen van de wielen…. Ja de 233 vloek zet door… balans spiraal toch in het middenrad… we gaan door met een werkende 233 te krijgen!

4 likes

Ik heb vandaag ook een 233 gedaan. Het is inderdaad erg oppassen

3 likes

Vond een 10.5 Ligne platine met zelfde shock systeem als de 11.5 Ligne. Alles overgezet.



Nu inlopen en morgen mee het wild in.

Wel geleerd dat er 2 lijnen in de 233 familie zijn en dan nog diverse kleine klote verschillen.

Ga de “regel” eerst balans verwijderen niet meer zo stellig toepassen. Eerst rustig de bruggen verwijderen en het centrumrad verwijderen en dan zonder zorgen de balans verwijderen.

6 likes

Kan ook mis gaan. Bij een klein uurwerkje dacht ik ook een keer slim te zijn om eerst de bruggen te verwijderen. Helaas gleed bij het losdraaien van een van de schroeven van de brug m’n schroevendraaier weg en belandde precies bovenop de spiraal. Die was toen serieus verfrommeld. :wink:

3 likes

Daar ben ik me zeker van bewust, maar die pech heb ik zelf nog niet gehad :innocent:

2 likes

De Pifora heeft zich keurig gedragen vandaag, dus is het tijd voor nummer 4 en hopelijk succes nummer 3.

Prachtige zwarte plaat met gouden accenten. De wijzers zijn een beetje radio actief, maar niet zorgwekkend. Ik zal er niet aan likken.

Het is geen FHF, maar een Venus 180. Geen leuke verrassingen in dit uurwerk qua opbouw of techniek. Dus daar ook geen foto’s van.

Het uurwerk en de kast waren wel aan wat frisheid toe…





De viezigheid bij de veerton heeft iets te veel slijtage gebracht.

Gat is verruimd waardoor de ton schuin gaat staan. ook te zien aan de slijtage.

Getracht te corrigeren.

Maar helaas niet goed genoeg. Dit is in de kroon omlaag positie.

Kan horizontaal ook verschilmerken in amplitude als ik het tonrad iets vlakker duw.

Dus van weekend maar even kijken of ik het beter krijg. Mogelijk dan ook een nieuwe veer erin, want zo sterk leek de oorspronkelijke niet meer. Maar wil eerst kijken of ik de tonarbre recht in het uurwerk kan krijgen. dan zal de ton en het tonrad ook geen onnodige weerstand ervaren.

Wordt dus vervolgd…

6 likes

Niet eenvoudig wellicht. Valt zoiets überhaupt op te lossen zonder ruimen en een bus persen?

Geen idee. Hoop het te kunnen fixen

2 likes

De veerton zit wat steviger in zijn gat. En het tonrad komt niet meer tegen de brug aan.

Bleef alleen nog problemen houden met de amplitude. Een nieuwe veer erin gedaan. een 0,05 mm dunnere, maar wel 4,5 cm langer. Dat gaf wel wat meer amplitude, maar bleef ontevreden. En zag ook wat vage stipjes op de computer.

Toen zag ik dat het palletje van het spiraal boven de brug uitkwam en daarmee wat schuin stond. dit bleek de valse tikken te zijn en de amplitude ging mooi omhoog en waarden waar deze 60+er prima mee voor de dag kan komen.

Dus even de wijzerplaat iets opfrissen…

oeps. die van 5 uur zat heel los!

Dit van 12 en 4 uur ook.

secondelijm gel erbij en ze zitten op hun plek. Opvallend is dat de index van 5 uur afwijkend is. waarschijnlijk al eens eerder hersteld.

De opwinden was nog goed en ik had een kroon die er mooi op paste. De wijzers ondanks wat corrosie gelaten voor wat ze zijn. Dit omdat het toch waarschijnlijk radium is.

Het gat in de platine van het centrumrad is ook wat uitgesleten wat ik gok de reden is van een wat golvend beeld op de computer. Balanstappen zouden ook wat meer aandacht mogen hebben, maar hier is de ervaring en kunde lager dan de acceptatie.



Deze oude Prisma met Venus 180 zal het prima wanneer het haar beurt is in de roulatie!

10 likes

Vandaag een brave Prisma om de pols dus verder met de één na laatste van het stel. De REC met een onbekend uurwerk. De opwindveer zou gebroken zijn. Dus we gaan op onderzoek.


Prachtige plaat!

Altijd leuk een merkje onder de wijzerplaat. B.B.F. ? zegt mij niets, maar wie weer iemand anders.

Waarom al die gaatjes in de platine?

Owja ook nog even kijken wat voor uurwerk het nou is…

Een Cupillard 233D! Daar komt mijn trauma van de Pifora al gelijk naar boven borrelen! Alleen om eerlijk te zijn… het uurwerk lijkt totaal niet op de 233 serie die later over zou gaan in FE… We hebben ook geen 6x/7x toevoeging… Frapante is dat op Ranfft wel de 233D staat met centrale seconde, maar die een andere bruggenopbouw heeft dan deze.

Beetje inzoomen, maar dan zie je dat dit uurwerk niet een suïcidale balansspiraal heeft die zich graag verhangt aan een centrumrad! Heeft trouwens iemand een idee wat voor shocksysteem dit is? Ziet er elegant uit.

een leuke doorsnede van het uurwerk.



Rustig gedemonteerd. Altijd opletten dat je niet ergens tussendoor het tonrad en kroonrad vergeet te monteren.

En owja de diagnose van niet lopen wat een kapotte opwindveer.

CHECK!

Heb maar gegokt dat de opwindveer dezelfde is als de andere Cupillard 223D op Ranfft. Had niet precies dezelfde… iets korter, maar wel iets dikker. En van oud blauw naar grijs. We zullen het bij de eerste timing weten of we het oude beestje niet laten galopperen…

9 likes

Heb het gevonden! Antichoc 51, nu kijken of er verder wat te vinden is hierover.

2 likes

Korte update. Was lekker bezig met schoonmaken en monteren. Had hem redelijk lopen. Positionele waarden iets ver uit elkaar, maar zou binnen een minuut per dag lopen en dat voor jaren 40 uurwerk (vermoed ik)

Toen de wijzerplaat zijde aanpakken en toen stopte die opeens… minuut pijp eraf en ging die weer. Beetje rommelen en weer waarden checken…



Kroon omlaag lijkt mooi, maar kijk goed links en toen viel die stil. Was op tijd met de foto.

Minuutpijp er weer af maar nog steeds rare waarden. Spiraal lag niet lekker die iets bijgewerkt. Waarden liggen stukken beter bij elkaar, maar zal de beat error moeten bijwerken want door het werk aan de spiraal te groot geworden.
Alleen minuut pijp er weer op en bij kroon omlaag viel die weer stil.
Morgen verder onderzoeken. Haal dan het wisselrad eraf om te kijken of het in de minuutpijp zit of het wisselrad of het wijzerverzetrad.
Er zat af en toe wat weerstand bij het testen van de kroon in de verzetpositie.

Tips om op te letten zijn welkom!

4 likes

Dacht dat ik er was. Best error acceptabel. Ontdekt dat de balans rug nog maar 1 van de 2 voetjes heeft. Daardoor goed vastgezet moet worden ander geeft die een scheef tik.

Alleen


Ergens het puntje van de seconde as afgeknapt…
Dat wordt donor zoeken…

2 likes

En gevonden.

3 likes

Leuk topic en mooi werk!! :ok_hand:t2:
Moet wel grinniken dat de Pirofa steevast Pifora wordt genoemd :sweat_smile:

2 likes