Meda horloge beurtje geven

Dankzij @anon91449979EV heb ik weer wat projectjes om mij mee bezig te houden…

Deze keer een penanker horloge met Meda 377 binnenwerk.

In de avondschool zijn ze niet zot van een penanker omdat deze moeilijk af te regelen is.

Wat mij opvalt bij dit horloge is dat het binnenwerk in het deksel zit, je hoeft dus geen stem en kroon weg te halen, gewoon het deksel er af en alles komt mee. Nieuw voor me en fascinerend.

Het binnenwerk is van +/- 1945 en onbekende techniek ivm opwinden en uur verzetting voor mij op deze manier, leuk.

MST_377-1

Dan maar eens demonteren…

Tijdens dat het binnenwerk in het poetsstation zit voor een gronige reiniging en de kast en het deksel in de ultrasoon (nadat ik het deksel even door de polier machine heb gehaald) maar even de wijzers opnieuw relumen.

Oude lume wegnemen:

klaar leggen om nieuwe lume aan te brengen en 4,5u te laten drogen:

Hier nog een vorige relume jobje van me:

Ondertussen is kast en deksel zuiver

En ook binnenwerk kan weer gemonteerd worden en olie krijgen:

Ooo ja… iemand had springbars gebruikt voor kasten met gaatjes, dus die springbars krijg je er amper nog uit, dus die even doorgeknipt met een tangetje en de correcte modellen er in gestoken.

Ik ben tevreden met het resultaat:

28 likes

Super gedaan weer! Succes op de opleiding!

1 like

De oude lume was 100% zeker radium. Doe je voorzichtig daarmee…? :no_mouth:

Hij is wel leuk verder hoor! :+1:

1 like

Mooi hoor.
En ook met zo’n penankertje geldt…gewoon aan beginnen.

1 like

Gaaf! Ik hou enorm van dit soort fotorapportages! Keep it up! :smile: :+1:

1 like

Euhhh niet echt, hoe moet je daar mee om gaan? Ontmijningsdienst bijhalen? Nog niet besproken in onze opleiding.

Gewoon afgeschraapt en met wasbenzine opgepoetst. :cry:

Hoe lang heb ik nog te leven? :wink:

Ik voel precies iets in mijn… ja ik voel het… :nerd_face:

2 likes

Niet vergeten vannacht een paar foto’s te nemen als je vingers oplichten in het donker :sunglasses:

1 like

Hier zou ik nu zelf, zonder gekheid, een mondkapje opzetten. :upside_down_face::mask: Het is gemeen spul, raak het niet aan en inhaleer het niet. Halfwaardetijd 3500 jaar of zo. :calendar:

Oeps… wel het poeder aangeraakt.

Dus volgende keer beter handschoenen aan doen, mondkapje en daarna werkbank oppoetsen.

1 like

Tot plm. 1960 was het radium. Zodra er een T voor en na SWISS staat, tritium. Dat is onschuldig.

1 like

Dank u voor de tip…

Voor deze ene keer zal ik het wel overleven denk ik… al begin ik wazig te zien… maar zal van Frozen Margarita zijn denk ik.

1 like

Zo’n kast is nou wat de oude horlogemakers van vroeger een ‘schoenpoetsdoosje’ noemden.

Je weet misschien wel, zo’n ouderwets blikken doosje voor schoenpoets of leervet wat je kon openen door aan een soort vleugelmoertje aan de zijkant te draaien. Bij dit soort horloges gaat dat bijna net zo. Aardappelmesje tussen de twee helften en hij klikt open. Dit zie je vaak bij oude wat goedkoper geproduceerde penanker horloges, maar ook de wat oudere kleine dameshorloges hadden vaak zo’n constructie waarbij de achterkant een soort bakje is en waar dan het hele uurwerk min of meer los in ligt. De stem en kroon vallen dan in een uitsparing. De bovenkant met het glas heeft ook zo’n uitsparing en valt aan die kant om de stem heen als het op de onderste helft geklikt wordt.

Overigens een mooie reportage, @BMWX6M Leerzaam en met mooie duidelijke foto’s.
Leuk dat penankers hier ook eens aan bod komen. Het waren vaak goedkope, simpele horloges, maar ze hebben hun deel in de geschiedenis van de horlogerie.
Dank voor het showen.

3 likes

Mooi werk… maar ik vind het relumen toch een heikel punt op zon oudje.

Door de gifgroene kleur zie je direct dat het horloge herelumed is… dus zou zelf snel voor iets neutralers kiezen.

Heb bij vintage horloges mooie effecten gezien met het stabiliseren van oude lume, een neutralere kleur of zelfs faux-patina lume.

2 likes

Is prachtig gedaan! wat een mooi horloge ook…

1 like

Klopt, maar het was een kleur die ik eens wou uitproberen om het resultaat te zien, ik ga ze met de neutrale lume opnieuw doen, dit past beter bij de wijzerplaat. (Heb 4 kleuren)

Maar zoals gezegd is voor mij even testen en zoeken wat kan en wat niet kan.

1 like

Leuk projectje. Ook leuk om te lezen en te zien. Thanks 4 sharing.

1 like

Oh, ok. Ik vind de kleur echt spuuglelijk :slight_smile: . Ik ben benieuwd naar een nieuwe kleur.

Het is natuurlijk jouw horloge en jouw werk. Je moet zelf weten wat je ermee doet ;).

1 like

De bovenste kleur is de neutraalste die ik heb en kan krijgen…

Via eBay kun je setjes kopen waar een spuitje bij zit met donkerbruine vloeistof/verf. Dan kun je het aanmengen tot de gewenste kleur geel/bruin.

Maak je onderdelen ook schoon voor je ze in de machine gooit? Met al die oude vintage horloges vervuilen je vloeistoffen snel. Ik maak bij sterk vervuilde uurwerken het meeste eerst schoon in een potje wasbenzine :slight_smile:

1 like

Neen, doe ik niet maar is wel een goede tip!

Je ziet, zelfs dit oude penanker horloge heeft mij verschillende tips opgeleverd hier op HF waar ik weer verder mee kan in de toekomst. Dingen die je zeker niet op de school leert.

2 likes