Wijzers re-lumen

Voor die dat het interesseert…

Heb van @Bernie72 een horloge gekregen ( opknap topic volgt nog ) waar de wijzers hun lume aan het afbrokkelen was…

Ideaal dus om mijn eerste re-lume job te oefenen.

Hier het resultaat:

Voor:

De wijzers zuiver maken…

Klaar voor re-lumen

Kleurtje kiezen…

Na…

10 likes

Stukken beter :ok_hand:

1 like

@Eddio hier was jij toch naar op zoek ?

1 like

thanks… als mogelijke optie inderdaad dank hiervoor. Ik ga eerst genieten van de zilveren Pogue en dan bedenken of ik dit wil gaan doen. Hij is vandaag in ieder geval aangekomen bij de Douane, eindelijk!!!

1 like

Dit topic maar eens wat nieuw leven inblazen omdat ik zelf ben begonnen met exprimenteren. Wat voor lumen is dat dat je gebruikt? Ik had zo’n goedkoop setje ( poeder dat je moet mengen met het bijgeleverde bindmiddel )aangeschaft bij ali als probeersel maar krijg de conistentie op geen enkele wijze goed. Het blijft brokkelen ipv als er als verf te gaan uitzien.
Bestaat er ook zoiets als lumen verf of pasta?
Wat te gebruiken als bindmiddel? lijm, blanke lak, verf???
@Macx

1 like

Ik gebruik ook van Ali, is niets mis mee, het belangrijkste is dat je ongeveer net zoveel harder gebruikt als lume en mocht het dan nog te dik zijn doe je de bijgeleverde thinner erbij en goed roeren dan krijg je een
goede consistentie, je test dit door met de bijgeleverde gever een beetje lume te nemen en dan moet er een balletje aan de gever blijven zitten en met twee halen kun je de wijzer geheel bedekken met lume, oefening baart kunst ook in dit geval.
In het begin had ik ook moeite om de juiste consistentie te krijgen, het werd al snel te dik, maar nu met toevoeging van de thinner werkt het uitstekend, is het te dun dan laat je het even staan tot er genoeg thinner is verdampt en ga je het aanbrengen.

Nu zet ik de wijzers vast en niet zoals op bovenstaande foto in Rodico, dit met Rodico werkt erg lastig de wijzers bewegen als je de lume wilt aanbrengen.
Ik zet de wijzers tussen twee schijven pitchwood en klem het geheel in een bankschroef, deze bankschroef is erg goed ook om vast zittende klepdeksels toch los te krijgen, en het is te koop bij van de Gevel in Tilburg, als ik me niet vergis.

Je kunt de lume op kleur maken met poeder, ik gebruik poeders die dames gebruikten voor hun gezicht, ik heb poeders uit de jaren 50, dus ook vintage haha

Hier gebruik ik een standaard die gebruikt wordt voor de balans, maar je kunt het ook gebruiken voor de wijzers, maar klem zetten werkt het beste.
Hier zie je hoe consistent het moet zijn, als je zo’n balletje aan de gever hebt hangen kun je het aanbrengen.

4 likes

Thx voor de info max, ik denk dat ik al weet waar ik in de fout ging. Ik ging ervan uit dat de 2 vloeibare bijgeleverde doorschijnende potjes dezelfde inhoud hadden en ik denk dus dat ik het poeder vermengd heb met enkel thinner ipv met de harder. zou het kunnen dat het daarom kruimelig bleef?
Nu zag ik ook dat augusta een soort Pasta had die je rechtstreeks kan aanbrengen zonder mengen. Mss is dat wel handiger!

1 like

Graag gedaan Yoeri, ik deel graag kennis en ervaringen die ik op doe tijdens de hobby, dus het was een genoegen om wat uitleg te geven hoe ik met lume om ga.
Wat betreft de pasta waar je het over had, om een kant-en-klare pasta te gebruiken ga ik niet doen, dat lijkt me saai, het is juist erg leuk om een kleur te maken die lijkt op de oude originele kleur en als er geen lume meer in de wijzers zitten dus je kent de originele kleur niet dan probeer je een kleur te maken die bij de plaat en de cijfers passen, met een panklare paste zit je vast aan die kleur, of kun je daar dan ook kleurpoeder doorheen mixen?, dat lijkt mij niet.
Nee joh, gewoon lekker zelf maken, zorgen dat je goed gesteld staat en dan mixen maar, ik gebruik ook koffie, dat is aanmaak koffie, je pakt een paar korreltjes die maak je zo fijn mogelijk en doe je door de mix, als het allemaal naar wens gaat en de kleur en de wijzers zien er weer goed uit geeft het een heerlijk voldaan gevoel. Met een pasta heb je dat allemaal niet. Dus pasta lijkt me erg saai.
Succes met je lume, en als je klaar bent maak maar een foto.

Was ik bijna vergeten te vertellen, de hoeveelheid lume poeder is net zoveel als een flinke
druppel harder, het hard snel uit, daarom doe ik er gelijk ook wat thinner bij en wacht niet tot het te dik wordt, maar ik doe er gelijk wat thinner bij, dan goed roeren en een minuut laten staan, zodat alle luchtbelletjes uit de mix zijn, dan kijken met de gever hoe de consistentie is, is die goed dan aanbrengen, is het te dun dan gewoon laten staan, de thinner verdampt. Is de mix lekker smeuïg dan met een draaiende beweging en aan de onderkant aanbrengen, goed kijken hoe het er aan de bovenkant uit ziet en de zijkanten goed schoonmaken als er lume zit. Dit krijg je makkelijk geleerd, in het begin ben je een beetje aan het klooien, maar je ziet al snel hoe het moet en dan heb je het door, dus een balletje aan de gever, en vanaf het gaatje in een langzaam draaiende beweging naar de punt toe werken. Als je het goed onder de knie hebt doe je een lange wijzer in twee keer geven, Veel wijzers is met 1 keer al helemaal gevuld, wel goed kijken dat het overal even dik is, anders gewoon op het dunne stukje wat aan de onderkant toevoegen, dan wel weer goed kijken dat het mooi vlak is aan de bovenkant, gewoon met de schone gever bijwerken.