Meer Smartwatches dan Zwiterse horloges

Ik vind het persoonlijk nog steeds een hype en ik hoop dat het daar ook bij blijft, maar het valt niet meer te ontkennen dat ze dus duidelijk een groot marktaandeel gaan pakken. Ik ben erg benieuwd of ze deze groei kunnen volhouden en of dit verder ten koste gaat van de traditionele horloge.

Ik denk zelf dat het nu nog een hype is.
Denk ook wel dat in de toekomst, er een combinatie
Van gewoon samen met smart komt.
Ik geloof dat tag heuer er een uit brengt.
Kan zo snel de link niet vinden…

De Tag Heuer Connected, die is al op de markt, zie ze ook al tweedehands aangeboden.

Ik denk dat we de hype voorbij zijn en verwacht dat naarmate de ontwikkeling doorgaat dit net zo’n impact zal hebben als destijds de quartz horloges.

Het is niet voor niks dat merken als TAG en Fossil ook al ingestapt zijn.

Daarnaast zie ik in mijn omgeving (werk en prive) ook steeds meer mensen met smartwatches, zelfs mensen die eerst geen horloge hadden.

Ik betwijfel of dit dezelfde impact zal hebben (alleen de tijd zal het leren).

Ik vermoed persoonlijk dat merken zoals TAG en Fossil zijn ingestapt omdat de markt nu nog klein is en misschien bang zijn om de boot te missen (zoals toen der tijd bij de quartz revolutie) of om gewoon marktaandeel te kunnen pakken.

Ik denk dat mensen die nu ineens een Smartwatch en hiervoor niks draagde juist een hele nieuwe doelgroep is.

Vorige jaar was hier een draadje waar de stelling werd besproken dat de SmartWatch wel eens groter zou worden als de gehele Zwitserse horloge industrie.

Nu is dat al een feit dus, en ik denk dat dit niet overwaait maar dit doorzet. Immers voor veel mensen wordt een horloge nu functioneel, en zullen een hoop mensen die geen horloge hebben nu wel een SmartWatch kopen.

Ik denk dat het +2500 euro segment Swiss Made altijd wel een markt houdt, maar daaronder we inderdaad dezelfde revolutie zien als in de jaren 70/80 met het Quartz horloge maar dan nu Smart.

Dan zul je zien dat net de lui die een hekel aan handopwinders hebben overgaan op deze electronische bagger. Een paar slagjes draaien is ze teveel, maar de hele dag dat geklooi met die stekkers maakt ze niks uit… :laughing:

2 likes

Ik heb er laatst een hier op het forum gekocht … wist al na 10 seconden dat het niks voor mij is … , ligt al weer netjes in het dooske voor de verkoop :slight_smile:

1 like

Ik zie een smartwatch wel zitten. Alleen moet de batterij langer dan een dag mee kunnen gaan.

Et tu quoque Rob… :scream:

:wink:

2 likes

10 secondjes maar he … :slight_smile:

2 likes

ook een bereiging voor de huidige mobieltjes industrie
zodra die smarthorloges stand-alone worden dan
gebruik je liever zo’n smarthorloge denk ik,
qua design & polsbanden kan Zwitserland nog wel een tijdje mee hoop ik.

het kleine beeldscherm kun je desnoods compenseren
met een opklikbaar scherm dat je in de binnenzak meeneemt
( dat scherm zou onbreekbaar en enkele mm dik kunnen zijn )

Ach op horloge gebied scheid dit mooi de schapen van de bokken, opgeruimd staat netjes :grinning:

Ik vind het een moeilijke vraag. En het hangt niet zozeer af van de ontwikkeling van de smartwatch, maar van de toepassingen die ze ervoor ontwikkelen. Betalen (NFC), identificeren, bedienen van apparaten, dat soort dingen. Alleen notificaties voegt niet zoveel toe. En dan kan je natuurlijk ook prima de klassieke horloges uitrusten met die technologie:

Pcies, de schapen dragen een smartwatch! :smile:

1 like

Ik denk niet dat het slechts een hype is, want het is niets anders dan een stukje ontwikkeling in draagbare techniek. De kans bestaat uiteraard dat het een tussenfase is richting een bionische contactlens of iets dergeljiks, maar een hype, nee.
Wat wel een groot verschil met analoge horloges is, is dat (net als met telefoons) je na een paar jaar een nieuwe nodig hebt, dus waar je een goed mechanisch horloge voor ā€˜het leven’ kunt kopen gaat een smartwatch maar een beperkt aantal jaren mee: net zolang als de hardware de steeds zwaardere updates nog normaal kan verweken. Net als een iPhone.

Mwoah, ik vind het allemaal nog wel meevallen voor de zwitserse horloge industrie.
Een afname is nooit leuk, maar het had ook erger gekund.

Smartwatches
Q4 2014: 1.9m
Q4 2015: 8.1m
toename: +6.2m

Swiss watches
Q4 2014: 8.3m
Q4 2015: 7.9m
afname: -0.4m

In principe kan je hier eindeloos op analyseren.

Tegenover de toename van de verscheping van +6,2 miljoen smartwatches in Q4 2015 t.o.v. Q4 2014 staat een afname van de verscheping van ā€œslechtsā€ -0,4 miljoen zwitserse horloges in diezelfde periode.

Paar kanttekeningen:

• Aantallen verscheping is niet gelijk aan verkoopaantallen aan consument, de voorraadpositie van de (tussen-)handel kan een verschil maken.

*De ā€œmarktā€ van smartwatches en zwitserse horloges samen (in aantallen), is dus blijkbaar veel groter geworden.
(Q4 2014: 10.2m, Q4 2015: 16m )

*De toename, in deze markt, van de verscheping van smartwatches kannibaliseert maar een, naar verhouding, gering aantal verscheepte zwitserse horloges.

*Hoe zit het dan in vergelijk met de aantallen verscheepte horloges van buiten Zwitserland in dezelfde periode?

*De afname van de zwitserse horloges: is die volledig te wijten/danken aan de toename van de smartwatches?
Of heeft de duurdere zwitserse Frank, icm de daaropvolgende prijsverhogingen, tot gevolg dat er minder zwitserse horloges worden verscheept/verkocht (cq op voorraad worden gehouden bij de verkooppunten/handelaren)?

*In aantal kan de verscheping van zwitserse horloges teruglopen in Q4, maar in omzet (geld) kan het wel een toename zijn, door bijv. de verhoogde prijzen, of doordat het bestedingspatroon wat meer richting luxere/duurdere modellen gaat? Maar dit weten we nu niet.

Kortom, imo een artikel waarin wel een trend te zien is ( toename smartwatches), maar het verder weinig nuance laat zien.

mmm aantallen zie je niet vaak… dank :slight_smile:

Ik vind een een kleine aanvulling in de band misschien geen probleem maar een smartwatch zal ik nooit aanschaffen.
Hooguit een hartslagmeter voor het sporten.

Sinds de opkomst van de mobiele telefoon - en dan zeker de smartphone - heeft een duur horloge geen praktische betekenis meer. Immers, je kunt de tijd prima aflezen op die telefoon. Desondanks kopen mensen (dure) horloges. Waarom? Het is meer dan ooit een fashion statement geworden. En in deze tijd waarin alles steeds groter en mondialer wordt, willen mensen zich graag ergens mee onderscheiden. Zo ook met een mooi (en prestigieus) horloge.

Naar mijn mening zal de smartwatch zeker marktaandeel wegkapen, maar het is vooral een horloge voor een doelgroep. Het zijn mensen die bijv. vanwege sport of een behoefte aan high-tech gadgets zo’n horloge kopen. Echter, het is wel een massa-product.
Zolang mensen de behoefte hebben om een knap overhemd of fraai horloge om te doen als expressie van je persoonlijkheid zal er behoefte blijven aan mechanische horloges met een fraaie historie en traditie.

Ik ben wel benieuwd naar de ontwikkelingen van de Zwitserse horloge industrie. Aan de high-end kant van de markt zitten wel kansen. Mara het gebruik blijft anders. Althans, met een fitbit met 100 piek ga ik wel hardlopen; met een slimme Tag Heuer van 2000 piek niet. Die doe ik af. Net als ik nu geen duur horloge meeneem als ik ga zwemmen in de zee.