Hebben jullie ooit wel eens meerdere horloges ineens gekocht om een collectie ‘compleet’ te maken ?
Nee
Denkfout één: een collectie is nooit compleet. Denkfout twee: een collectie is nooit statisch, je smaak/voorkeur ontwikkelt zich.
Conclusie: veel horloges tegelijkertijd kopen (bij gelimiteerd budget) maakt je collectie dus eerder incompleter dan completer
Nee.
Wel eens zeer kort na elkaar.
Doe ik niet meer omdat er de lol er voor mij dan een beetje af gaat.
Er zijn uitzonderingen natuurlijk.
Ik heb jaren geleden een hele collectie de deur uitgedaan om opnieuw te beginnen.
Toen heb ik er een paar kort na elkaar gekocht.
Jazeker, toen ik net een verslaving voor horloges aan t ontwikkelen was en nog de illusie had dat een complete verzameling bestond.
Ik kocht dus een duiker, dresser, etc in een week tijd waar ik vrijwel niets mee deed. Weggegooid geld? Nahhh was gewoon onderdeel van de horlogereis. Zou ik t nu weer zo doen? Zeker niet.
Een collectie horloges is nooit compleet. Dus hoe je dat ‘ineens’ kan doen is mij een raadsel. Beter is het om er eens een nachtje over te slapen voordat je op de koop button drukt.
Njet
Een collectie is nooit compleet… hebben jullie wel gelijk in.
Is eerder een kwestie van ‘krabben wanneer het jeukt’
Nee, niet in één keer. Wel vier horloges binnen voor mij korte tijd. Zou ik niet snel weer doen. Beter om van een NA wat bewuster en langer te genieten
2 tegelijk en 2 weken erna weer 1 voelde goed de eerste tijd maar daarna begon het weer te jeuken
In mijn dromen wel
Nee. Maar ik heb ook geen collectiedoel of überhaubt bewust aan iets ‘gewerkt’, met mijn bescheiden collectie. Ik heb, tot nu toe, altijd gewoon gekocht wat ik leuk en mooi vond. Dit jaar, voor mijn doen, wel vrij veel horloges gekocht: 4.
Maar ben wel benieuwd waar deze vraag uit voortkomt, @Kaneda. Heb jij dit zelf wel aan de hand gehad? Vertel!
In 2020 mocht ik in oktober mijn Rolex sea-dweller ophalen en 3 weken laten mijn Explorer 2. Voor de rest nooit meerdere horloges teglijk afgenomen
Nee nooit gedaan
Nice!
ik heb er 2 in m’n (Citizen only) collectie maar er komen er nog meer…
ik begrijp het
https://www.horlogeforum.nl/t/vierdubbele-na/407999/29
Ja, maar zoals hierboven al wordt benoemd is een collectie nooit compleet!
Gister toevallig nog een flinke slag geslagen in het compleet maken van mijn ‘MoonSwatch collectie’.
Echter de wens en term collectie is voor iedereen denk ik weer anders denk ik qua inhoud en feeling.
Voor mij persoonlijk gaat het om horloges vanuit een bepaald jaartal waar ik een connectie mee heb; geboortejaar kinderen, mijn eigen geboortejaar, dat van mijn ouders, enzovoorts.
v.w.b. bijvoorbeeld de MoonSwatches; die wil ik alle 11 hebben, aangevuld met een echte Moonwatch uit 2021. Mooie box zoeken waar er 12 in kunnen en die vervolgens een soort ‘Space / NASA’ thema geven voor de juiste vide. Dan is dat deel van de collectie wel “compleet” voor mij.