Meest iconische horloge

Man man man man man. Nico Leonard is ook een clickbait-vissende grifter van formaat ook.

Pakt ie twaalf merken uit de doos, blijkbaar gewoon totaal willekeurig, laat ie volledig Japan uiteraard links liggen, en Duitsland, en merken als IWC en zo, om vervolgens op de hype trein te springen. Trouwens, wat doet een PRX tussen de iconische horloges? Toen ik opgroeide was het nooit een ding, ik zag geen vergelijkbare Tissots op MTV of in de bioscoop, of in bladen. TAG Heuer was de shit, en later ook Breitling, maar even serieus
 Waarom is Casio hier niet bij? De F91W en aanverwante horloges zijn groter, populairder en herkenbaarder voor de meeste mensen dan wat voor horloge hier ook verder maar genoemd wordt.

De meest iconische Patek is gewoon de Calatrava. Omdat ze daarmee “het” dress watch format bedachten wat 100 jaar later nog steeds de standaard is voor welk net horloge dan ook. De meest iconische Cartier, hoezeer ik de geschiedenis van de Santos waardeer, de Tank is al 100 jaar een “it” horloge.

AP? Tja. Da’s iconisch binnen het genre van de geïntegreerde sporthorloges, maar er is geen verhaal of heritage. Geen echte heritage. Geen bestaansreden ook, eigenlijk, los van gewoon “dit gaat verkopen als een dolle”.

11 likes

ik denk het wel.

De sub vormt de inspiratiebron voor een enorme hoeveelheid horloges in vrijwel alle prijscategorieën. De wijzerplaat layout met de ronde uurmarkeringen, met batons op de 3 6 en 9 en de driehoek op de 12. Samen met een duikring gegradeerd van 1 tot 15 en de oysterband.

Dit herken je terug in een onnoemelijke hoeveelheid horloges.

2 likes

Meest iconische shit ooit, tenminste voor wie Gen X of nieuwer is. Ik denk ook dat er verreweg de meeste van zijn verkocht en gemaakt over tijd.

Kuch, kuch. Het is een interessant fenomeen. De roterende bezel is van Weems / Longines, en ook door LeCoultre geproduceerd. De driehoek op 12 is een Reichsluftfartsministerium ding, want het MOD had de streep met twee lume pips die later over genomen zijn door Omega in de Speedy al lang en breed in de Dirty dozen horloges.

Ik wil niet suggereren dat de Sub, Fifty Fathoms, en Seawolf niet iconisch zijn, en geen invloed hebben gehad op wat erna kwam, maar ik wil graag even aanstippen dat ook Rolex, Blancpain en Zodiac zich hebben laten inspireren door eerdere design cues, grappig genoeg uit militaire hoek.

Zelfs de F91W lijkt in heel veel opzichten een budget kopie te zijn van een Seiko LCD horloge, zeg maar.

Hier nog even een ander aanzicht van de LeCoultre Weems uit 1942. Da’s nondeju ook al 90% van een Airman. :slight_smile:

8 likes

Fake, want het is de Sub. Weten we allemaal.

2 likes

Ja ach ben gewoon van mening dat je vooral moet dragen waar je jezelf prettig bij voelt en mooi vindt.
Ik draag nooit een pak en hou van de stoere uitstraling van een duiker. Voor mijzelf past de Sub daar gewoon goed bij.
Zo zou iedereen zijn eigen favoriete horloge hebben en trek ik mij er niets van aan wat anderen en zeker influencers er van vinden. :wink:

3 likes

doubt-press-x

Er zijn meer mensen die de Sub niet kennen dan wel, dat kan ik je op een briefje geven. Hij is bekend, maar vergeet niet dat de massa zich niet zo met horloges bezig houdt zoals de mensen hier dat doen.

True, ik zie ze zelfs bij ons op kantoor nog wel eens voorbij komen bij mijn generatie en jonger.

3 likes

Ben het niet met je eens, niet iedereen kent de naam, maar als er aan (luxe) horloges wordt gedacht dan denken mensen Rolex, en dan eerder de sub dan de rest.

Sure, geen probleem. Maar dat was het punt niet. De titel van het topic is “Meest Iconische horloge”, en daar kan goed over gediscussieerd worden.

Da’s een generalisatie die moeilijk bewijsbaar is over 8 miljard man. Vooraleer lijkt het internet horlogemerken niet bijster “herkenbaar” te vinden:

En dan hebben we het er nog niet over dat ik een witte man ben die in het Engels een standaard Google search doe uit Europa. Zeg nou zelf, wij hebben geen idee wat de gemiddelde Indiër of Chinees in gedachten heeft.

Tja, een werkhorloge of sporthorloge als luxe betitelen, ik ken ook lieden die bij een demografische groep horen die toch echt alleen gouden dress watches als luxe zien, maar ik ken ook zat mensen die een Tissootje al een grote luxe vinden.

Mijn vraag is dus eigenlijk dit:

• Wie zijn “mensen”?
  • Wat is “luxe”?

Case in point: voordat mijn werkgever me ooit een Speedmaster gaf had ik nog nooit over Omega nagedacht, wist ik niet wat een Speedmaster was, en kende ik Rolex ook alleen maar van een reclamebord hier of daar. Dat verklaart ook waarom ik die Speedy in vijf jaar zo afgeleefd had dat ie stuk was en ik 'm weg gooide. Ik had echt, echt geen idee.

Tot m’n 25e waren de vijf horlogemerken die ik echt herkende deze:

• TAG Heuer - Luxe, hoity-toity spullen
  • Tissot - Nog steeds luxe, maar misschien ooit iets wat ik zou kunnen kopen
  • Swatch - betaalbaar, cool, maar niet m’n ding
  • Casio - Cool. Betaalbaar. Wie wilde het niet?
  • HEMA - voor wie 't allemaal te duur vond.

Oh, en mijn vader en oom waren bazen. Die hadden een quartz Seiko. Dat was de bom.

3 likes

Dat was toen geen dress watch. Mensen droegen een horloge voor de tijd. Niet om een outfit er beter uit te laten zien.

Indertijd waren er ook nog veel zak horloges. :sunglasses:

Nog nooit gehad. Doet mij ook helemaal niks. Vermoed dat dit dus niet zo iconisch is.

Dat laat onverlet dat dat zo’n beetje de blauwdruk was van 99% van wat we nu als dresswatch betitelen.

Een ondergesneeuwd kind, de Calatrava.

Tja, of jij het had of niet, ik heb er ook nog nooit eentje gehad. Ik had wel ooit een calculator-horloge.

Maar dat iedereen en z’n oom er al 50 jaar mee rondloopt is een feit. Naar schating gaan er jaarlijks 3 miljoen F91W’s over de toonbank. Vergeet ook niet dat er 5 miljoen Longines horloges van de band rollen per jaar. Of het iets voor jou of mij is of niet speelt geen rol bij de beoordeling.

Heeft iemand ĂŒberhaupt al eens consensus bereikt over wat iconisch eigenlijk inhoudt?

1 like

:joy:

Meest bekende horloge ter wereld ofzo.

Gelul. Dit is gewoon interessant doen :rofl:.

En iig ook niet de eerste minimalistische horloge.

2 likes

Eigenlijk zijn alle vroege Swatch modellen iconisch - moet je je even voorstellen als er toen al Omega op de dial had gestaan :grin:

4 likes

Volgens mij begrijp je het niet helemaal. Sure, Rolex zal het bekendste horlogemerk ter wereld zijn. Dit betekent echter NIET dat het bij meer dan 50% van de wereldbevolking bekend is.

1 like

Deze mensen zouden dan nooit een tenniswedstrijd (Wimbledon, US/Australian Open, Roland Garos) of andere door Rolex vet gesponsorde sport moeten hebben gezien of een glossy moeten hebben gelezen.

Als dat het criterium is, dan is binnenkort de Applewatch het meest iconische horloge. :joy:.

Dit topic kan dicht.:sunglasses:

2 likes

Heb jij nou werkelijk zo’n plaat voor je kop dat je mij denkt te gaan vertellen wat mijn belevingswereld was in mijn jeugd?

Kijk, dat je hier niks anders doet dan enigszins lompe en korte antwoorden over topics heen bulken is prima hoor, maar dit is wel heel, heel erg.

Feit is dat het meest verkochte horloge ter wereld de Apple watch is. Feit is ook dat Casio al jaren lang meer F91W’s verkoopt dan er ĂŒberhaupt van alle Rolexen geproduceerd worden. Marketing mensen kunnen zeggen wat ze willen, maar als de F91W zo onbekend was zouden ze qua productievolume geen drie keer de totale jaarlijkse Rolex output uitpoepen. Aan één modelletje.

Dat is correct. Ik heb overigens nog nooit een tenniswedstrijd gekeken, bedenk ik me net.

Sponsoren ze ook Cricket en Rugby?

Maar even los daarvan: Dat je een race-autootje (ik kijk ook geen formule 1) voorbij ziet schuiven met een Rolex logootje op de vleugel betekent niet dat je in je hoofd ook weet wat Rolex doet of dat je de moeite neemt om die reclame-uiting te onderzoeken. :slight_smile:

Nope, dat is Apple. :slight_smile:

Dat hangt van je definitie van iconisch af. Voor Gen Alpha zal dat zeer zeker waar zijn.

Jep. Jij gaat nogal hard op lekker anders zijn. Dat zit je hier ook te doen. De horloge hipster.

I stand corrected. Maar dat is dan wel kijkend puur naar de verkoopcijfers. En dat Apple als een tech-bedrijf veruit bekender is dan een horlogeboer. Met die notie zou Toyota ook een gigantische bekende horlogemaker kunnen worden als ze naast auto’s ook horloges van de band zouden laten rollen. :slight_smile:

Daar kan ik mezelf onder scharen, ik vermijd sport kijken als de plaag. En ook het lezen van een glossy.

Dat allemaal gezegd hebbende: Dit topic begon over de meest iconische horloges, niet over de best verkopende horloges of meest bekende horloges. Dan denk ik toch dat deze onder meer onder één van de meest iconische horloges valt:

0824f49808cc7345c363b34e5d1fe95a8dde1abf

Het is toch vrij iconisch wat dit horloge allemaal teweeg heeft gebracht. Iets met het aanzwengelen van de quartz crisis.

Ondanks dat deze wel ‘vrij bekend’ is, is het ook wel een icoon. Het eerste horloge op de maan, dat is een vrij iconisch moment.

image

En zo zijn er vast nog tal van andere horloges die wel en niet bekend zijn, maar om hun eigen reden wel iconisch zijn.

1 like