Meest iconische horloge

Nou zit je de trol een beetje uit te hangen, maar laat ik eens serieus antwoorden:

Ik denk niet eens dat ik “anders” ben. Kijk maar naar wat je vroeger op MTV voorbij zag komen, en bedenk nog maar eens wat je op de pols van de gemiddelde klant van de dorpsbraderie in schubbekutteveen zag, tussen 1980 en 2020.

De enige Rolex submariners die ik ooit in het wild tegen ben gekomen lagen om de polsen van consultants en IT verkopers in het corporate leven van de Randstad, en dat was na 2010 pas een ding. Ik mag dood vallen als ik ooit een Rolex heb gezien in het Groninger nachtleven van de jaren 90, of op een dijkfeest. Of zelfs ook maar om de polsen van de Östermalm-crowd waar ik mee omging in Stockholm tussen 2000 en 2006.

TAG Heuer sponsorde daarentegen de formule 1 tussen 1990 en 2003. En ze sponsorden Ferrari sinds 1971, godbeterd. En ze zaten in de Bourne Identity, om maar wat te noemen. Als kind van de jaren 90 zag ik natuurlijk de Seamaster Bond voorbij komen, maar TAG was echt overal. En Swatch.

Rolex? Not so much. Niemand had een Rolex, en niemand had Rolex doekoe toen ik opgroeide. Maar iedere brugklasser had een Casio.

Merk ook op dat horloges mij tot 2015 geen zak interesseerden. Tuurlijk droeg je een horloge om te weten hoe laat het was, en ze moesten het gewoon doen. That’s it. Dus mijn perspectief is gewoon dat van een gewone boerenlul uit een wat armoedig arbeidersnest. Ik had niks met de hobby te maken.

2 likes

Als je in mijn jeugd de naam Rolex liet vallen, kwamen er bij de meeste mensen deze beelden naar boven. :sunglasses:

2 likes

Natuurlijk niet. Niemand associeert Apple met een horloge. Enkeling daar gelaten.

Ik stel voor dat we een enquete op een drukke dag in Zwolle uitvoeren.

Vrijwilligers om dit op te pakken?

2 likes

Schijnt dat het bij bepaalde groepen erg geliefd is

IMG_0020

4 likes

In deze stijl denk ik meer aan het volgende,
IMG_0068
IMG_0067

IMG_0064

IMG_0066

Nog steeds een van mijn favoriete oerbreitlings (is het niet, weet ik. Puur jeugd sentiment).

Het antwoord: de gemiddelde

middelbaar opgeleid (iets als Sociaal Juridische Dienstverlening, Bedrijfsadministratie of MTS Metselen & Afsmeren), van middelbare leeftijd, wonende in Appelscha, Den Hoorn of Venray. Die op zaterdag eerst even naar de voetbal gaat, daarna naar de markt voor wat kaas (pondje Goudse, geen Saint Agur), een stukje vlees (karbonades en riblappen, als het salaris net binnen is misschien een paardenbiefstukje) om daarna met moeder de vrouw de Primark én de H&M door te sjokken, op zoek naar iets waarin ze níet op een uitgezakte, futloze zak Opperdoeze Ronde lijkt. Het avondprogramma bestaat uit een net niet helemaal geslaagde burenborrel en bijbehorende BBQ (daar zijn de karbonades en riblappen weer) om voorts zich te laven aan hoogstaande televisieprogramma’s als Ik Hou van Holland of een doorgaans in het Palais des Festivals et des Congrès vertoonde films met Liam Neeson in de hoofdrol. Als dit alles hem is welgevallen kruipt onze vriend - nadat hij zijn op zowel de basisschool als bij de lokale sportvereniging matig presterende, half pientere kinderen in bed te hebben gekieperd, tevreden in zijn mancave - lees: een omgebouwde meterkast, waar je vanachter de 27 inch LG 4K monitor een poster van Pamela Anderson kan zien hangen - om even in alle rust een level van World of Warcraft te halen. Samen met zijn online vrienden (offline heeft hij die amper), die hij alleen kent van tactische besprekingen en het uitwisselen van muntjes en wapens gaat hij de wereld redden van de ondergang. Een ondergang die bij hemzelf allang is ingezet, getuige de Vanguard spijkerbroek aan de kont en de State of Art jas aan de kapstop, om nog maar te zwijgen over de Skoda Octavia in de garage. Rood en in de basistrim, want die had een lagere kilometerstand en was net wat voordeliger.

Nou dat soort mensen dus. Die kennen

allemaal en bij

denken ze aan de AirPods van zoonlief die afgelopen zomer op vakantie op Mallorca (er waren wat meevallers dit voorjaar) voor de vierde keer zoek waren geraakt. Gelukkig waren het neppers van Marktplaats, anders waren de rapen helemáál gaar.

van dingen als een

allemaal nog nooit gehoord, tenzij ze

kijken want dan zou het kunnen, mits je

Enfin, ik zag dat iemand de volgende stellingen poneerde:

laat ons die stelling aan een nader verkennend onderzoek onderwerpen.

Eens even kijken.

Vooruit, met de hakken over de sloot. Pretentieus, ja. Nogal. U heeft een punt. Eigenlijk is het helemaal niet met de hakken over de sloot. Er is geen sloot.

giphy-9

8 likes

De Toyota Corolla is de meest verkochte auto ter wereld… Maakt dat hem nu een iconische auto? Kom op zeg!

Rolex and its not even close. De submariner, de datejust en de speedmaster van omega en dan een hele lange tijd niks. En dan kan je over andere horloges gaan praten.

1 like

't Is gewoon een Hollander die een vet Hollands accent heeft, dat hebben de meeste Hollanders (en Nederlanders).

Grappig, heb het hele filmpje bekeken. Soms redelijke vergelijkingen en soms stompzinnige vergelijkingen, maar ja zo bekijk ik het.
Uiteindelijk bleek gewoon wat ik al dacht aan het eind van het filmpje, een ieder bekijkt het anders en heeft ook met smaak te maken.

Iconisch of niet, ik word niet warm of koud van een Speedmaster(moet ook kunnen toch?).

Chris je had vroeger toch wat vaker naar de Randstad moeten komen, ik had vroeger zat vrienden met een Rolex om de pols. Oke waren/zijn geen arme sloebers maar ook zeker geen consultants en IT verkopers. Wel hadden ze vaak een eigen bedrijf, maar ik kon er ook een paar met heul veul doeku die helemaal geen horloge droegen. Ging er met 1 om, droeg geen horloge, had altijd zijn chauffeur bij hem. Vroeg aan hem de tijd en hij moest ook zijn peuk aansteken. In mijn jeugd kocht ik gewoon een goedkoop horloge bij de Kijkshop voor de tijd want ja moest wel op tijd zijn bij de lessen :wink:

Zeker Chris, moet ook kunnen maar uiteindelijk komen de meesten met een eigen mening. Iconisch heeft natuurlijk ook niets te maken hoe duur een horloge was/is, blijft ook een kwestie van smaak.

Heb je het over Seiko, vind ik de SKX007j een iconisch horloge. Bij de Rolex de sub 116613LB mijn smaak dus, is die iconisch, volgens velen niet. Moet ook kunnen :wink:.

In het filmpje hadden ze het ook over micro brands (ja de dure merken) dan vind ik mijn Venezianico met ingelegde parelmoer mozaiek ook wel iconisch :rofl:.

Kortom aan het einde van het filmpje bleek hoe verschillende die gasten dachten over een iconisch horloge. :rofl:

4 likes

En juist daarom is het leuk om hierover te dissusieren en je mening te geven. (om dan te zeggen "dit was mijn mening en topic kan gesloten worden!) vindt ik op zijn zachtst gezegd erg pretentieus.

3 likes

Als ze wat te vieren hebben bij Loetje of zo. :slight_smile: En voor het 25 jarige huwelijk bij de Van der Valk om eens op stand te eten. Exact! die mensen!

Ho ho… Dat is zo’n voorgekruid pretpakketje van de lokale Plus, met van die zeikerige hawaii-spiesjes er in.

Daar zijn er veel van, Henk. Da witte gij goed te brengen.

Je dateert jezelf. Tegenwoordig is dat een AI deepfake van een half naakte Sidney Sweeney.

Oh jazeker wel!

Vader heeft er zo eentje gehad, ik heb er zo eentje gehad (in de jaren 90, want jonger dan 10 jaar kon bruin helemaal niet trekken), en dit zijn gewoon net zulke vokking iconen als dit:

De Cadettilac D serie. Jawel.

We hadden het net over je. De enige Rolexen die @Hotseflots en ik ooit in de polder hebben gezien zaten aan jouw pols, en die van @HanDavinci. Patsers. :slight_smile:

Ai ai ai ai.

Verder zijn we het eens hoor. De poëet-filosoof Fate zei het het best toen hij dit zei:

En met “een enkeling” bedoel je volledig gen Alpha. :slight_smile:

Yup. Dat en een Toyota hi-lux. Ik keur het goed. Sterker nog, als ik nou kijk naar wat bepaalde landen op hun kerfstok hebben in recente tijden, dan zou ik die bewegingen bijna goed gaan keuren, maar dat neigt naar een politieke discussie, en dat moet niet.

Hoe dan ook, als een horloge en een auto goed genoeg zijn voor de woestijn in Peshawar zijn ze goed genoeg voor mij.

1 like

Iconisch heeft wat dat betreft ook niets te maken met merk, de prijs of aantal verkochte modellen maar veel meer met de impact die het heeft gemaakt. Voorbeeld: De kever is een echt iconische auto maar dat maakt VW nog niet iconisch. Wat mij betreft zijn er in het filmpje ook vergelijkingen die kant nog wal raakten maar toch leuk om uiteindelijk de laatste 3 te zien en de reacties te peilen. ik had bijvoorbeeld de santos nooit bij de laatste 3 gezet. Met de Speedy en Sub kan ik het wel eens zijn. Wie weet doe je zon vergelijking een tijd later weer en komt er iets nieuws voorbij. De G-Shock is nog relatief nieuw en een hype maar zou voor sommigen en iconisch horloge kunnen zijn of worden.

1 like

Elke niet-horlogeliefhebber/-kenner denkt dat je het horloge van je overleden oma om hebt gedaan.

3 likes

Klopt. De Tank, dat zou nog eens een soort van kunnen, maar de Santos? Nja. Nee. Cool. Maar niet iconisch.

Het is een klein half uurtje rijden. Ik verwelkom je graag voor een bak koffie in casa Fate, waarna we met een clipboard en een stel matchende windjackjes richting het centrum kunnen rijden hoor.

1 like

Of we houden intern onze eigen verkiezing?

1 like

Hoe kun je nu van gen alpha zeggen dat ze een iconisch horloge hebben?

Deze generatie is vanaf 2013 ofzo. Die oudste zijn net 12. :joy: die hebben wellicht net een ipad of telefoon.

Nee, een enkeling bedoel ik alle andere gens mee.

Goed idee. Ik stel voor dat je dat organiseert. Ik stem graag mee.

Nee nee Chris, gewoon compensatie voor iets anders maar dat kan gij niet witte toch :rofl:

1 like