Meest overgewaardeerd en ondergewaardeerd model

Ik ben benieuwd welke horlogemodellen jullie vinden tegenvallen en welke er te weinig aandacht krijgen. Let op, het is niet de bedoeling complete merken af te zeiken, en post a.u.b. een onderbouwing erbij zodat dit niet weer zo’n vrijdagmiddag cat-fight topic wordt.

Ik trap wel even af:

Overgewaardeerd: Omega Speedmaster Professional
Bekend geworden met een mooi marketingverhaal over ruimtevaart en een handvol maanlandingen, maar technisch gezien is het een verouderde handopwinder met krasgevoelig plexiglas en slechts 30m WR. Ik heb er 2 gehad de afgelopen jaren en praktisch gezien vond ik de bracelet niet comfortabel en zijn er naar mijn mening weinig straps die hem echt goed staan. Uiteindelijk heb ik deze verkocht omdat het model te saai is. Een oude Navitimer doet me meer.

Ondergewaardeerd: IWC Ingenieur IW3239
Dit model werd vroeger wel eens afgedaan als goedkope RO/Nautilus kopie, maar dit model heeft wel z’n eigen Genta geschiedenis. Ja, er zit slechts een ETA/Sellita uurwerk in en niet een manufactuur, maar met een dichte caseback kan me dat weinig interesseren. Qua looks vind ik hem beter geslaagd dan bovengenoemde modellen en de maat en gewicht zijn perfect.

22 likes

FTFY

1 like

Dit wordt een mooi topic!

6 likes

oepsie

De Monaco…

7 likes

Overgewaardeerd is eigenlijk alles wat zijn bestaan ontleed aan de merkbeleving.

Even een voorbeeld… een stalen 3 wijzer met datum, saffierglas en een selitas of ETA uurwerk heeft voor iedere fabrikant een kostprijs van ongeveer 200 tot 400 euro.

Overgewaardeerde merken durven hier rustig tot duizenden euro’s voor te vragen.

Ondergewaardeerde merken positioneren zo’n model gewoon naar een reële verkoopwaarde in de markt.

Dus tussen de 500 en 1200 euro voor zo’n uitvoering als ik hierboven schets. In plaats van 2000 tot 5000 euro bij de overgewaardeerde merken.

12 likes

Eeehm

3 likes

12 likes

Ingersoll

mee eens, maar het heeft naar mijn mening voornamelijk met populariteit te maken en niet zoveel met geld

neem de Moonwatch, een van de bekendste modellen, verkoopt duizenden per jaar, heeft een hele schare volgers, tig limited modellen elk jaar met net een ander kleurtje, maar als NASA 50 jaar geleden een ander merk en model had gekozen om mee naar boven te nemen, was dat model een stille dood gestorven, het horloge an sich is helemaal niet zo bijzonder

4 likes

Daytona. Kampermeuk.

20 likes

Overgewaardeerd: JLC ultra thin moon. Gestemd tot het mooiste horloges op HF zelfs volgens mij. Maar ik zie het niet, ik vind het maar een underwhelming horloge dat er niet uitspringt. Er is niet eens de moeite genomen bijvoorbeeld wat contrast op de kast toe te voegen met gepolijste of geborstelde delen. Is het een slecht horloge nee? Maar ik zie totaal niet wat er nou zo geweldig aan is.

Ondergewaardeerd: De uurwerken van Rolex. Toch wel de top van wat ik zie, accuraat, betrouwbaar. Alleen je hoort er nooit iemand over, niemand koopt een Rolex om het uurwerk. Terwijl het een van de belangrijkste redenen zou zijn om er een te kopen. Denk dat de meeste mensen niet eens zouden weten wat voor uurwerk in hun Rolex zit :face_with_monocle:

13 likes

Kijk eens naar uw pols :face_with_monocle:

20 likes

Overgewaardeerd: Rolex Submariner

5 likes

Leuk topic!

waarschijnlijk gaat er redelijk gebashed worden…

Mijn poging!

Overgewaardeerd: Vintage Rolex datejust

Niks mis mee, maar voor een beetje meer heb je al een mooiere moderne Rolex datejust.

Ondergewaardererd: Jaeger LeCoultre Reverso

In het specifiek dat normale/classique variant. Door de maat is het horloge niet voor ieder weggelegd, maar de prijs qualiteit verhouding is bij dit horloge echt enorm. een manufactuur handwind uurwerk, uniek design en een horloge dat je zelden in het wild tegenkomt.

7 likes

onderbouwing, dames, onderbouwing

3 likes

Staat er bij mij al achter.

1 like

Over- of ondergewaardeerd maakt mij niet uit, als ik het graag wil hebben dan koop ik het toch wel :grimacing:

5 likes

dat is geen onderbouwing, dat is flame bait

1 like

De submariner is gewoon retesaai.

1 like