Het niet voldoen aan een structurele vraag is per definitie het creëren van schaarste. Tenzij door overmacht, bijvoorbeeld Corona, maar dat zou betekenen dat de schaarste pas enige maanden daar is.
Idd ongenuanceerd. Laat het me beter zeggen: te veel geld voor wat je krijgt. Prijs kwaliteit verhouding is niet echt wauw.
Dat is al anders.
Ik vind echter de lijn waarin ze eigen uurwerken gebruiken in vergelijking met de concurrentie echt niet verkeerd. Mooie uurwerken, goede afwerking. De stalen band en de snelverstelling van bijvoorbeeld de nieuwe Ingenieur zijn echt onovertroffen bijvoorbeeld. Daar kan geen andere Zwitser aan tippen.
IWC ingenieur is sowieso tof.
Maar het gebruik van ingekochte uurwerken maakt ze niet heel veel anders dan een Sinn of Damasko toch? Maar dan luxer?
Ze stappen steeds meer (en ik denk uiteindelijk volledig) over op eigen uurwerken.
Overgewaardeerd: Nomos. Ik heb een tijdje gedacht dat ik er ‘nog niet klaar voor was’ maar leg me er nu bij neer dat ik totaal niet begrijp wat daar nou zo mooi aan is. Ik houd sowieso niet van dat overgestileerde minimalisme, alsof het vooral bedoeld is voor mannen met strakke zwarte coltruien die in een oude Citroen rijden. Als je toch perse zoiets wilt neem dan een Junghans Maxbill, of wat mij part een vintage Braun. Dan heb je op zijn minst nog een beetje historie.
Ondergewaardeerd:Vintage Longines. Tegenwoordig wordt Longines bewust ‘klein’ gehouden door de Swatch group, omdat het anders teveel in het vaarwater van Omega zou zitten. Vroeger was dat anders; een vintage Longines Conquest is gewoon een mooier horloge dan een vintage Omega Constellation, en technisch doet Longines hier ook zeker niet onder voor Omega. Oh, en dat ‘vliegende zandloper logo’
je bent selluf saai.
En jij ook
Vriend
Aquis
Oef. Dat ben ik niet met je eens.
Je mag ze natuurlijk lelijk vinden. Maar misschien is juist wel het ontbreken van (meestal overgeromantiseerde) verwijzingen naar ‘historie’, meestal volstrekt niet op z’n plaats, aantrekkelijk. (Ik begin zowaar een beetje naar de wat nuchtere blik van @Fate_Amenable_To_Change te neigen tegenwoordig op dit punt).
Het is een betrekkelijk jong merk, dat goeddeels zijn eigen gang gaat, en vrijwel alles zelf ontwikkelt en maakt. Daar horen relatief schappelijke prijzen bij ook nog.
Ik vind Nomos een van de pareltjes tussen de horlogemerken.
Met je sub. En je ouwe meuk.
Oris 65 is wel ok.
En toch ben ik blijer met de Aquis. De 65 is mooier, de Aquis heb ik liever om de pols. Vanaf het moment dat ik ze omruilde was ik tevreden (alhoewel de 65 nog steeds trekt, maar ik trap er niet in).
Aquis veel robuuster… dat wel. Oris65 heeft een rammelband en is allround verfijnder en dus kwetsbaarder. Dat zie ik wel.
Aquis is voor mij teveel een bamischijf met lugs.
Klopt. Nou ja, lugs…kleine geamputeerde pootjes.
Het is eigenlijk gewoon echt puur een duikhorloge. Dikke stalen band, die rubberen band is helemaal een kolos (met een cm dikke sluiting) , en een dik zwaar blok. Op rubber is voor mij niks (sowieso alleen staal).
Hah, ik dacht al dat dit niet perse een populaire mening zou zijn Natuurlijk is het gaaf dat ze geen historie verzinnen of kopen en zoveel mogelijk zelf maken, het lijkt voor mij of het merk voor veel liefhebbers daarnaast een bepaalde je ne sais quoi heeft en dat heeft het voor mij niet.
Is dat wel ondergewaardeerd? Ik hoor veel mensen die Vintage Longines bijna op het niveau van Patek takelen. Dat het een echt liefhebbers-ding is waar nog geen grote bedragen aan kleven laat onverlet dat binnen de horlogewereld vintage Longines echt een zeker cachet heeft.
Wat Nomos betreft: Ik kan het minimalisme niet los zien van het feit dat ze actief aan ontwikkeling en innovatie doen wat betreft de uurwerken, en ik kan het niet los zien van de kleurstellingen die ze steeds maar weer weten te verzinnen. Dat ze de bijna Calvinistisch aandoende minimalistische horloges een zekere sjeu weten te geven met speelse kleuraccenten is voor mij de reden om ze cool te vinden.
Maar dan hebben we het over smaak in vormtaal, niet over aanzien of technische capaciteiten van het bedrijf.
Begrijpelijk. Bauhaus is bauhaus.
Ik denk dat vintage Patek hoger staat hoor. Longines, UG, Omega is denk ik wel van vergelijkbaar niveau geweest.
In de USA werden Patek en UG door dezelfde importeurs gedaan, waarbij de UG natuurlijk de budget optie was.
Wij begrijpen elkaar
Alleen jammer van die takke-power reserve meters bovenaan heel veel orient star horloges. Zo jammer.
Ondergewaardeerd:
Vintage Tissot: robuuste in-house uurwerken die zelfs na jaren mishandeling en gebrek aan onderhoud het gewoon blijven doen. Ondanks dat zijn veel vintage Tissot’s zo goedkoop dat de kosten van een servicebeurt bij een horlogemaker de waarde overstijgen.
(Mag wat mij betreft overigens best zo blijven; ik vind het niet erg dat ik voor weinig nog een pareltje aan de collectie kan toevoegen
)
Overgewaardeerd:
(moderne) eta uurwerken. Als je vintage uurwerken gewend bent en je trekt een keer een eta 28nogwat los dan heb je echt het gevoel dat je met folie in de weer bent; allemaal flinterdunne gestanste blikjes, fragiele schroefjes en lelijk spuitgietwerk. Je kunt zien dat het niks mag kosten.