Goedemorgen!
Ik zag 'n leuke vraag op 'n ander Forum. Daar werd gevraagd welk horloge het meest overgewaard is/wordt. Natuurlijk is er de kwestie dat de waarde van 'n horloge vaak 'n gevoelskwestie is maar is de Omega speedmaster wel zo goed en zijn dure topmerken die met 'n quartz zijn uitgerust wel waar voor hun geld? Bepalen merchanding en marktwaarde de prijs en zijn zelfs Rolex en omega modemerken geworden? Als je Seiko vergelijkt met bv Toyota, wie is dan de Mercedes S-klasse of de Maserati Quattroporte?
Brandt u los!?
Het meest overgewaardeerde merk is in mijn opinie Rolex. Niet dat ik nooit een Rolex wil hebben, maar het is zo.
Laten we even eerlijk zijn:
- De tweedehands waarde ligt nog steeds hoog in vergelijking met bv Breguet, Patek, JLC, etc.
- De sluiting bij de metalen banden is ronduit gezien zeer pover voor een horloge van + €4000.
- Dit echter geen ‘écht’ exclusief merk meer. Rolex produceert enorm veel horloges. En ze gebruiken enorm veel machines … (in vergelijking met andere manufacturen hebben ze dus erg veel weg van Seiko (7s26, etc)
De vraag houdt de prijs hoog.
Rolex eigenaars neem dit niet offensief op, het is gewoon mijn mening.
Ik wacht dus tot er een Rolex tegen een redelijke prijs wordt aangeboden.
Dit is dus wat ik verwacht: Kwaliteit ~ Prijs
En die ontbreekt een beetje bij Rolex (meestal toch)
Dit topic zal veel stof doen opwaaien. Toch geef ik mijn mening. Patek Phillipe is in mijn ogen erg overgewaardeerd. Ik zie de prijs er gewoon niet aan af. Als ik eigenlijk eerlijk ben is dat met een heleboel merken zo. Het is vaak verbazend hoeveel geld ik heb bespaard door echt te zoeken naar de goedkoopste aanbieder. Dan realiseer ik me pas echt hoeveel er wordt verdiend aan een horloge. Ik moet echt geld “over” hebben wil ik een horloge aanschaffen dat 3000 euro kost. En zelfs wanneer ik het geld bij elkaar heb ga ik dan toch niet tot aankoop over. Het is voor mij een moeilijke beslissing om te nemen.
< Dit topic zal veel stof doen opwaaien >
Nu nog niet echt, want het is maandag ochtend … maar vanavond X(
Het doel van een horloge is het aangeven van de tijd, aangezien een horloge van een paar euro dit vaak al zéér goed kan is ieder horloge dat duurder is dan een paar euro al overgewaardeerd.
WIJ de kopers geven een meerwaarde aan het een of het andere merk horloge. Wij willen perse merk A of B hebben en hoe groter de vraag hoe hoger de prijs (zie de waarde van de gebruikte Rolex).
Wie de Mercedes S op de Masseratie Quatroporte is onder de horloges, daar kan ik geen antwoord op geven. Wel weet ik dat Masseratie een aantal jaren geleden zeer gewilde maar ook kwalitatief zeer slechte auto’s maakte (emotie).
De beste auto is die auto die mij voor zo min mogelijk geld brengt waar ik zijn wil, dit is tevens de auto die ik niet wil net zo min als ik het horloge van een paar euro wil.
Ieder horloge dat meer dan €150,- is schuldig aan overwaardering…basta!
Voor €150 kan je niet veel doen …
Vanaf je iets met de hand maakt ben je direct véél meer geld kwijt …
Ook moet je rekenen waar het horloge is gemaakt (Zwitserland, Duitsland). Daar zijn de uurlonen ook véél hoger dan die in Azië.
Een Breitling kan heel je leven lang mee gaan. Een Casio ook, maar hij verliest direct zijn waarde. Gewoon omwille van de materialen en het direct verouderen van de techniek.
Voor iemand die zijn horloge koopt om de tijd af te lezen, is een horloge dat je gratis krijgt genoeg.
Ook is een horloge van bv. Festina van €150 euro ook overgewaardeerd. Want ik denk dat de winstmarge gelijkaardig is aan de van Rolex …
Seiko = toyota
Rolex = Porsche
Omega = Mercedes
Poljot = Lada
(Ga zo maar door…) :)-D
Ik zie het zo:
Rolex is de Mercedes (statig), Breitling de BMW (veel poespas, patserig) en Omega de Audi(wat kaler en degelijker)…
Jos M Schreef:
Het doel van een horloge is het aangeven van de
tijd, aangezien een horloge van een paar euro dit
vaak al zéér goed kan is ieder horloge dat duurder
is dan een paar euro al overgewaardeerd.
WIJ de kopers geven een meerwaarde aan het een of
het andere merk horloge. Wij willen perse merk A
of B hebben en hoe groter de vraag hoe hoger de
prijs (zie de waarde van de gebruikte Rolex).
Wie de Mercedes S op de Masseratie Quatroporte is
onder de horloges, daar kan ik geen antwoord op
geven. Wel weet ik dat Masseratie een aantal jaren
geleden zeer gewilde maar ook kwalitatief zeer
slechte auto’s maakte (emotie).
De beste auto is die auto die mij voor zo min
mogelijk geld brengt waar ik zijn wil, dit is
tevens de auto die ik niet wil net zo min als ik
het horloge van een paar euro wil.
Mijn beste,
Ja, je hebt een ‘statement’ waar ik kan mij eigenlijk wel in kan vinden.
Orologio Signaturis Temporis.
voor mij zijn de meest overgewaardeerde merken rolex, breitling en cartier.
simpelweg omdat de meeste goedkope neppers van deze drie merken zijn.
dan heb je een godsvermogen uitgegeven aan een horloge, omdat je natuurlijk een echte wilt, denkt nog iedereen dat je een klokje van een paar euro uit turkije om hebt…
Alexandre Schreef:
Ik zie het zo:
Rolex is de Mercedes (statig), Breitling de BMW
(veel poespas, patserig) en Omega de Audi(wat
kaler en degelijker)…
Mijn beste,
Maar welk horloge is dan de ‘Rolls-Royce’??
Orologio Signaturis Temporis.
Inderdaad. Zo heb ik eens gelezen dat alles wat je meer betaald dan 100 Euro voor een horloge eigenlijk pure emotie is.
Voor max 100 Euro koop je al een degelijk, nauwkeurig en duurzaam horloge wat alles doet wat een horloge doen moet.
Alles wat je meer betaald is dus puur voor jezelf, om jezelf lekkerder te doen voelen. Voor de een is dat een Seiko, voor de ander een Patek of Vacheron en voor weer een ander helemaal geen want die heeft de emotionele meerwaarde niet en zal dus liever een goedkoop of geen horloge dragen.
In dit opzicht kun je dan eigenlijk ook zeggen dat voor deze laatste persoon eigenlijk elk horloge wat meer kost dan 100 Euro overgewaardeerd is.
Voor een horlogeliefhebber die de historie, techniek en de uitstraling van zijn favoriete merken kent en waardeert zal het weer totaal anders zijn.
Ik heb zelf horloges varierend van vintage tot modern en van Seiko tot Breitling en ze zijn me allemaal even lief, ik vind ze geen van allen overgewaardeerd.
En tja dat er neppers bestaan geeft eigenlijk alleen maar aan dat de echte juist niet overgewaardeerd zijn anders zouden niet zoveel mensen er zo graag een willen hebben.
Graag zou ik ook nog een Rolex, Patek of een JLC Reverso hebben maar ja er zijn altijd financiele grenzen. En een mens moet kunnen blijven dromen nietwaar
Zoals ik eerder al aangaf, dat er neppers bestaan geeft eigenlijk alleen maar aan dat de echte juist niet overgewaardeerd zijn anders zouden niet zoveel mensen er zo graag een willen hebben.
Rolls Royce = Patek Phillipe (iemand met een klassieke Rolls zie ik met een klassieke Patek)
Bentley = Audemars Piguet (iemand met een continental GT zie ik met een Royal Oak om de pols)
Aston Martin = Jaeger Le Coultre (iemand in een DB9 zie ik met een Master Compressor)
Het eerste overgewaardeerde merk wat bij mij te binnen schiet is —> U-BOAT
Breguet met zijn lange historie en vele innovaties? Of Lange & Sohne?
[Het eerste overgewaardeerde merk wat bij mij te binnen schiet is —> U-BOAT]
Mee eens! Duizenden euro’s vragen voor een horloge met een standaard Unitas 6497 uurwerkje, absurd!
Lange & Sohne = Porsche
Breguet is lastig, wellicht Jaguar?
Maybach misschien Vacheron?
Nu nog de Bugatti van de horloges…
Leuk om hier over na te denken trouwens haha
Het is denk ik ook “wat de gek ervoor geeft”