Meetgegevens vintagewatch

Wie o wie kan in jip-en-Janneke taal deze cijfers uitleggen. Links is mijn vintagehorloge (60-er jaren, Technos, automaat) voor de onderhoudsbeurt en rechts ná de onderhoudsbeurt.

2 likes

Ik denk:
Rate is afwijking in seconden per 24 uur
De Beat is beat error. Het verschil tussen de swing naar links en de swing naar rechts van de balans.
En de amplitude is zoiets als hoe ver hij dan zwaait.

En dat in 6 verschillende posities:
Glas naar boven, onder links en bepaalde hoeken.

X is gemiddelde
En D hoever de maxima uit elkaar liggen.

Graag aanvulling of verbetering als het niet klopt.

1 like

Dankjewel. Ben inmiddels ook achter de betekenissen van CD, CL, CU en CR. Dat zouden de meetgegevens moeten zijn van de posities: Crown Down, Crown Left, Crown Up en Crown Right.

1 like

Ik vind de gegevens wel wat tegenvallen voor na een service om eerlijk te zijn.

4 likes

De D (deviatie?) is wel een stuk minder maar weet ook niet welk uurwerk het is.

Inderdaad… minder variatie maar gemiddeld van -18 naar +18 s/dag is niet echt een verbetering

Een lichte plus is wel beter en de positionele veranderingen zijn wel een heel stuk minder. Maar 25.4 sec positionele verandering is alsnog wel veel en er is nog een aardige beat error aanwezig.

Zoiets zou ik niet durven afgeven aan een klant na een service. Een goede afstelling is tussen de 0-5 s/d en beat error max 0.3ms

Mag ik vragen welke horlogemaker dit onderhoud heeft verricht?

1 like

Ik denk persoonlijk dat tussen de 0-5 seconden gemiddeld wel behoorlijk scherp is voor een vintage horloge waar je het uurwerk momenteel niet van weet.

Maar gemiddeld ca. 19 in de plus zou misschien wel beter kunnen ja, daarbij het uiteindelijk niet super storend zal zijn, het ziet er erger uit dan dat het is.

Ik doe regelmatig onderhoud op vintage horloges. 0-5 s/d is meestal wel haalbaar. Enkel de beaterror is soms lastiger om dicht bij de 0.0 - 0.3ms te krijgen.

Hangt van het verhaal af wat er bij is verteld of van het advies dat is gegeven.

DU=Dial Up
DD=Dial Down
CD=Crown Down
CL=Crown Left
CU=Crown Up
CR=Crown Right.

Vreemde uitslag na een service. Uit de waardes zie je een scheve spiraal of enorm zwaartepunt. Dit zou toch een stuk strakker moeten.

Amplitude is dan wel weer netjes voor een vintage.

Niet alle uurwerken krijg je echt heel strak afgeregeld zonder alle onderdelen te moeten vervangen, zeker als dit voor iemand een dagelijks horloge is geweest dan is de overall slijtage vaak aanzienlijk. Het valt me wel op dat op alle posities de beat error nog aanzienlijk is, en aangezien het een jaren zestig automaat is verwacht ik ook een beweegbare stud en dit zou je dus ook moeten kunnen afregelen.

Is de veer wel vervangen? Als dat niet zo is dan zou dat de wat lagere amplitude kunnen verklaren.

Een uurwerk uit de jaren '60 heeft in principe toch altijd al wel een beweegbare pitonhouder (zoals Geert al noemde). Daarmee is die BE echt rond de 0,0 te krijgen hoor. Een afwijking tot zo’n 0,4 ms is acceptabel, en ligt doorgaans aan tapslijtage. Hier is er gewoon geen aandacht aan besteed.

De dagelijkse gang had ook best meer rond de plus 5 tot 10 gekund denk ik - de Delta is vrij groot hier (25,4), maar in de traagste positie op 0 s/24 afregelen zou een beter resultaat geven.

De amplitude vind ik wel een stuk verbeterd, en wat mij betreft best acceptabel voor vintage.

Gezien de meetgegevens zijn afgedrukt denk ik dat dit het
maximaal haalbare is met dit ruim 50 jaar oude uurwerk.
Ze hebben hem vrij safe in de plus gezet, dit loopt nog iets terug.
De amplitude is redelijk goed en nieuw in de olie zal dit uurwerk
weer jaren mee gaan.

Ik zie dat er een hoop meningsverschillen zijn omtrent de cijfertjes :slight_smile: Ik zal bij deze meer info plaatsen over het uurwerk, de werkzaamheden die gedaan zijn en de kosten. Ben erg benieuwd wat dan jullie mening is.
Het betreft een Technos automatic, Vacuum Tested. Volgens opgaaf van de horlogemaker is het een ETA 2451.
Ik heb hem op marktplaats gekocht voor €85,-
Vervolgens naar de horlogemaker gebracht en hij gaf aan dat het horloge er ernstig aan toe was. Op mijn verzoek heeft hij de prijs van de reparatie zo laag mogelijk proberen te houden. Dit heeft hij onder andere gedaan door donoronderdelen te gebruiken.
De veer is vervangen door een nieuwe, evenals de kroon . Donoronderdelen waren (letterlijk overgenomen van de factuur):
Raderen + echapement (Anker, balans en balanskloof).

Verder staat op de factuur: Revisie:
Kroon
Veer
Balans
Anker
3e Rad
Grondrad

Ik moest voor dit hele verhaal € 120 betalen.

Zeer redelijke prijs; met een klein beetje meer inspanning - minutenwerk, werkelijk - was het eindresultaat toch net iets beter geweest. Het budget voor een (echt) vele duizenden euro’s kostend Zwitsers afregelapparaat - compleet met printer - is er namelijk wel.

Vind ik een vrij normale prijs voor deze ingrepen.
Zelfs aan de vriendelijke kant.

1 like