Vorig jaar is onze hond overleden.
Opbaren in crematorium, urn met as ontvangen èn een pootafdruk in was.
Nu lees ik dat er nog een mogelijkheid tot aandenken/ gedenken is:
Memoria watches, oftewel gedenk horloges of urn horloges.
“”
Het Urn horloge model is ontworpen om dierbare assen of haarlokken te koesteren in een waterdichte, afgesloten ruimte. Het deksel kan enkel geopend en gesloten worden met de bijgeleverde Memoria sleutel. Hierdoor blijven deze kostbare herinneringen veilig bewaard. Bovendien kunt u het deksel personaliseren met een dierbare tekst, vingerafdruk of een geliefde foto, dit gedenkteken wordt zo een unieke en ontroerende manier om uw geliefde te eren.
"’
“Made in Belgium”…. Altijd benieuwd naar de mate waarin!
Ik wil niets afdoen aan jouw manier van verwerking, die respecteer ik!
Als ik naar het horloge kijk en de gedachte: commercieel gat in de markt van emotie.
Zonder weer een discussie over smaak te beginnen… Vind het uitbuiting van gevoelens, imho.
Is voor mij een uitbreiding van het grote aanbod van DELA etc.
De één ziet dit als een “mooi aandenken”, ik zie het als een soort van scam om plakmerk shitters te verkopen in een cynische poging om geld te verdienen aan rouw. Nu zie ik de volledige begrafenis- en rouw-industrie sowieso als een diep cynische cash grab, dus dat zal wel aan mij liggen.
Zelf ben ik van het “waardig einde, uitstrooien en klaar” type, ik geloof niet in het behouden van as, haar, afdrukken en al die dingen meer. Natuurlijk heb ik bijvoorbeeld (digitale) foto’s van m’n ouders en grootouders, m’n ooms en dergelijke, maar ik ga geen mausoleum van m’n huis maken, en al helemaal niet van m’n pols.
Ik vind het eerlijk gezegd morbide om overblijfselen in huis te houden, laat staan te dragen. Dat laat onverlet dat iedereen dit op z’n eigen manier bekijkt.
Praktische vraag: Zijn de compartimentjes waar je de as of het haar in stopt ook 5 bar waterdicht? Oh. Wacht. Ik zie dat ze dat wel claimen. Hmmm. Maar staat er nou geen pakking op de render?
Voor mij niet op een goede manier. Laten we hopen dat dit bijzonder blijft, want ik zou me dood ergeren () als reguliere horlogemerken met dit soort shizzle zouden aankomen.
Dat ultracommerciele vind ik ook niks, maar het begeleiden van een uitvaart en zorgen voor een waardig afscheid volgens de wensen van de overledene heeft iets moois
Bizar dit gaat echt veel te ver naar mijn mening… net als die tattoo’s met as erin hoever wil een mens gaan. begrafenisondernemers verdienen al goud aan de commerciële manier hoe wij met onze overledene omgaan, het is praktisch een stoffelijk overschot er wordt dan ook misbruik gemaakt van de emotionele gesteldheid van de nabestaande naar mijn mening. Het kan niet gek genoeg kilo’s marmer met gravering erin en dan nog deze gadgets… beetje lachwekkend eerlijk gezegd… een aandenken begrijp ik en is een mooi gebaar maar dit is puur winstbejag
Persoonlijk heb ik er niets mee. Maar iedereen rouwt op zijn/haar eigen manier en voor dit soort zaken mag ook ruimte zijn. Net als tattoos met as etc.
Hoe zit het met de hygiëne van dit soort items kan toch nooit kosjer zijn je draagt letterlijk “as” van iemand of kun je dit gewoon zien als as uit een “asbak” of uit de openhaard . Vind het echt walgelijk eerlijk gezegd zoals eerder benoemd zelfs een urn in huis heeft iets smerigs. Mensen doen wel meer aparte dingen hun hond begraven in de tuin. Blijkbaar is een homosapien erg emotioneel ingelegd. In het dieren rijk zie je dit soort aparte taferelen niet.
Is een mooie foto niet veel fijner vraag je je af.
Maar inderdaad respect voor iedereen alleen lopen de meningen nogal uiteen.
Dieren worden idd niet emotioneel van muziek, een goed geschreven verhaal of een mooie, verloren gewaande NA die na lange omzwervingen uit de diepe krochten van een of ander PostNL depot dan toch nog wordt opgediept en afgeleverd. Dieren hebben ook geen meningen, en laat nou net het leuke van dit Forum (en soortgelijke gremia) zijn dat wij die wel hebben en ook uitwisselen. Zoals in dit topic.
Ik begrijp dat jij een herinnering van je hond hebt en dat je die als aandenken ziet.
Maar stel dat je dit horloge toen had gezien, zou je die dan gekocht hebben, gewoon een vraag he.
Zelf ben ik daar heel nuchter in in tegenstelling tot mijn vrouw, dus respecteer ieder zijn mening. En ja, wij hebben ook een kleine urn in de vensterbank staan met beetje as van mijn schoonvader. Zelf zie ik dat als een van de dingen die in de vensterbank staan.
Maar ben het eens met @Fate_Amenable_To_Change, dood is dood maar natuurlijk proberen de begravingsondernemers geld te verdienen aan je verdriet wat ik niet netjes vind maar ja is een verdienmodel.
Zelf mag ik in een kartonnen kist, het vuur in en klaar. Koffietafel ook zo iets onzinnigs, van mij mogen ze gewoon een feestje geven als ik ga hemelen. Maar ja, is natuurlijk een heel persoonlijk standpunt.