Ik was benieuwd wat jullie vinden van de Arcange Selenograph. Ik was er zelf wel door onder de indruk, zeker omdat ik al best lang uitkijk naar een maanfase in mijn collectie.
De inspiratie komt duidelijk van de Patek perpetual calendar achtigen, Breitling B52 Datora etc. Ik vind zelf de zalmkleurige met bruin-leren band het best gelukt.
Via Kickstarter heb ik het horloge ‘gebackd’ voor 571. Omdat het merk zijn eerdere beloftes is nagekomen, durf ik het wel aan.
Mensen ervaring met hun eerdere sector dial, of meer mensen die met interesse meekijken?
Ik las ook hoe eerlijk en transparant ze proberen te zijn over hoe het merk is ontstaan, en waar alles vandaan komt. Ze proberen er niet een mooier verhaal van te maken dan het is:
Materialen uit Hong Kong, maar wel door henzelf ontworpen, geen catalogus. Geassembleerd in Frankrijk, en vanuit een jonge passie voor vintage Omega geboren. Dat spreekt me absoluut aan.
Ik vind het tof en heb vooralsnog ook gebacked, maar ben daarin wel een vervelende twijfelkont. Overigens vind ik dat het design vooral de mosterd haalt bij triple calendars van JLC en Vacheron Constantin, die laatste vooral vanwege de guilloché en pootjes.
De vorige releases van Arcange konden op veel enthousiasme rekenen en werden veel geprezen, ook onder de critici/reviewers. Volgens mij is er weinig twijfel dat dit project afgeleverd zal worden en voor de prijs tenminste indruk zal maken.
Had er nog wat beter gekund? Ja, tuurlijk. Vooral eigen voorkeuren. Nog ietsje dunner is beter. Nog ietsje kleiner ook (37mm past ook beter bij de 18mm aanzet). En een kleine seconde in de maanfase mist eigenlijk toch een beetje bij een horloge met deze complicaties, gewoon omdat er toch al zoveel is. Ikzelf zou misschien die cartouche met de merknaam weggelaten hebben.
Maar dat zijn allemaal kritiekpunten die niet zo heel essentieel lijken. Verder vind ik het vooral moeilijk om te bepalen welke versie ik nou het liefst om mijn pols zou zien. Beide blauwen zijn mooi, maar minder rustig. Bovendien wordt er daarop van veel verschillende blauwtinten gebruik gemaakt. Ik heb al een mooie zalmen plaat met donker rhodium bestek, en vind zalm minder mooi combineren met mijn huidtint. De crème vind ik misschien iets te crème. De zwarte lijkt het rustigst en heeft iets plezierigs klassieks, maar gepolijste wijzers en indices kunnen wegvallen en op enkele foto’s licht het guilloché patroon heel licht op, terwijl het toch een zwarte plaat is.
Heb zelf de eerdere SD02 ofwel de Sector Dial. Loopt heel strak, binnen een seconde of 6. Daar zit een chinees uurwerk in, handwound. Helemaal prima. Goed gevoel met opwinden, netjes afgewerkt horloge. Pak hem niet vaak, maar vind het altijd een prettig horloge
Ik denk dat je gelijk hebt hoor, daar lijken ze inderdaad nog veel meer op. Ik mis inderdaad vooral gewoon een secondewijzer. Maarja…
Ik ben ook nog niet uit over de kleur. Blauw denk ik niet, maar ik twijfel tussen Creme en Zalm. Ik zou de creme dan wel op bruine band willen, dan is het gewoon een klassieke combinatie. De zalm vind ik het mooist, door de kleurencombinatie met de maanfase, maar ik heb al een zalmkleurige Kuoe… Ben er nog niet over uit.
Ik zag gisteren een deel met enkele seconden van de crème, waar de crème toch frisser leek dan verwacht. Een juist getroffen groen had mij snel kunnen overtuigen, maar eigen geldt dat voor ieder kleur. Doe 'm precies juist (voor jou, voor mij, voor n ander) en je overtuigt. Hier, omdat het klassiek is, vallen zwart, zalm, en creme niet op en moet je bij jezelf te raden gaan met welke interpretatie van het klassieke patroon je het liefst en vaakst zou willen rondlopen. Ik denk dat de donkerblauwe vooral de mensen aanspreekt die JLC ambities of een JLC knipoog waarderen:
De zachtblauwe is nog altijd een interessante en heeft al mooie plaatje opgeleverd. Naar mijn beleving zeker de modernste variant door die kleurstelling. Ik weet niet of het voor mij een frequente kleur zou worden.
Tenslotte, zie JLC hierboven, is Arcange nog niet zover gegaan dat de week en maand worden meegesleurd. Dat betekent op bijna alle platen hardere contrasten en speelt een rolletje in mijn lichte voorkeur voor zwart, waar het zwart op wit van die schijven eigenlijk geen andere kleuren introduceert.
Ik vind het overigens dat wel een goede zet dat de maanfase niet rond is, want dan zou je dat als gemiste kans meer opvallen. Bij een ronde maanfase vind ik het ook een logische, misschien zelf méér logische keuze om de dagcomplicatie daar omheen te verwerken, en een centrale secondewijzer te hebben.
Kleine update:
Ik kreeg vandaag een bericht dat de Kickstarter campagne dat er 3 ‘stretch goals’ werden toegevoegd. Alle backers mogen stemmen op 3 opties, waarvan 2 uiteindelijk verwezenlijkt worden.
De 3 opties zijn:
Vlindersluiting, door Arcange ontworpen
Zichtbodem (0,5 mm toegevoegd aan de dikte)
Mesh stalen bracelet met curved endlinks.
Ik heb zelf voor de vlindersluiting en de zichtbodem gekozen. Ik verwacht hem toch op leer te dragen, en eventueel koop ik nog wel een mesh bracelet aftermarket. Ik vind het geïntegreerde bracelet idee met curved endlinks niet passen bij zo’n soort horloge.
De zichtbodem ben ik vaak wel fan van, al vind ik het jammer dat het wat extra dikte toevoegt. Dat is al een van de zwakkere punten van dit horloge, en hij zal uiteindelijk wel op rond de 12mm uitkomen. Al is op de foto’s te zien dat een aanzienlijk deel daarvan het gebolde glas is.
Daarnaast hoop ik dat Arcange nog iets met de Miyota 9xxx gaat doen, misschien minstens een custom rotor om het iets interessanter te maken om naar te kijken mocht de zichtbodem verkozen worden.