Mening/ervaring gevraagd mbt ETA 2892-A2, Dubois-Depraz uurwerk

Ik heb de optie op een leuk GMT met datum horloge, daar zit een ETA 2892-A2 met Dubois-Depraz uurwerk in

Nu ben ik niet heel erg gecharmeerd van die Debois Depraz module, gevoelsmatig is die dan op het basis uurwerk ‘gefrobeld’, het basisuurwerk is het die dan te kort schiet voor zijn doel, maar is gekozen omdat het voordeliger was

Nu is dit gevoelsmatig en doe ik dan consessie aan de kwaliteit, maar is dat ook zo?! :thinking:

Ik zou graag jullie mening & ervaring horen in deze

Met de kwaliteit is op zich niks mis.
Het is volgens mij alleen zo dat het wat onhandig is bij het servicen en daardoor vaak duurder.

Ik heb een ETA met Dubois Depraz chrono module en heb weleens begrepen dat die modules juist oersterk en over-engineerd zijn.

En beetje volgens het motto: “if it works, it ain’t stupid”

Dat is ook wat ik heb begrepen; niet alle horlogemakers willen een DD module servicen.

Zo’n module doet aan het basisuurwerk eronder niets af natuurlijk.

1 like

Ik heb zo’n Debois Depraz module vroeger ook op mijn Omega Speedmaster reduced gehad, maar met het gebruik van de chronograph was, in mijn beleving toch wat ‘gevoelig’ itt tot de Speedmaster Professional

Maar hij is nooit stuk gegaan

1 like

Heb dat ook begrepen qua service, het advies wat ik hoorde is om de DD niet te servicen, maar te vervangen, omdat zo’n module iets 6 tientjes kost, servicen is duurder

Maar hands-on ervaring heb ik daar niet mee

2 likes

Heeft het horloge dan ook nog een chrono functie ? Ik heb ook een GMT met datum ( wel zo handig met een gmt functie ) maar dat is enkel een ETA 2892.

:joy::joy::joy: hoeveel kun je me leveren voor die prijs?

2 likes

Niks mis mee met zo’n DD module en zeker te servicen.

2 likes

Het basisuurwerk van ETA is prima, niet mis mee. De Dubois-Depraz module daarentegen, is mijns inziens een stuk minder. Om te beginnen is die chronograaf module in de praktijk niet te servicen (zelfs Frans de Groot, gecertificeerd Omega horlogemaker, bijna 40 jaar ervaring, wilde er zijn vingers niet aan branden). Dus als er iets aan die module mankeert, moet het horloge in de meeste gevallen naar het merk zelf, dus naar Omega, TAG Heuer etc. Daar wordt dan eigenlijk altijd het hele uurwerk vervangen. Ook het merk zelf gaat dus de chronograaf module niet servicen. Dat is een kostbare aangelegenheid. Dus houdt dat in het achterhoofd als je een horloge koopt met een dergelijk uurwerk.

Dit dus

Nee geen chrono functie, alleen GMT & datum

Zo’n 10 jaar geleden vertelde Ferrie Schweitzer me dat

Maar een 2892 heeft toch standaard al een gmt en datum?

1 like

Is een ETA 2893

1 like

Ah. Cijfertje verschil. :+1:

Hier worden 2 uurwerken door elkaar gehaald. De ETA 2894 heeft een chronograaf moduul die weinig horlogemakers willen repareren [ je hebt speciaal gereedschap nodig en onderdelen zijn niet of zeer moeilijk te bestellen ] De ETA 2892 met DD moduul is prima te repareren. Wel iets anders dan een standaard chrono die op de achterzijde is opgebouwd maar door veel merken toegepast. oa Breitling heeft dit maar dan niet door DD maar eigen bouw die er sprekend op lijkt van Kelek.

2 likes

O jee dan zat ik er ook 1 cijfertje naast. Maar begrijp dan nog steeds niet waarom die module erop zit. Als dit ook met een standaard ETA uurwerk te realiseren is.

1 like

DD heeft modules met bijvoorbeeld grote datum en kleine seconde op 6 uur. De 2892 kan dan als motor gebruikt worden met een totaal andere wijzerplaat indeling.

2 likes

Net Ferrie nig even gebeld, een DD wil niet meer servicen, dus indien in een Omega gaat die ook naar het Omega service center

Omega serviced ook niet, die vervangt gewoon de gehele module

Reden! De vele vele modificaties aan de DD module (het overzicht is weg), kosten… € 800! :expressionless:

Ook de ETA 2892 word niet graag geserviced

Wat ik eigenlijk begrijp is een huwelijk tussen deze 2 uurwerken een hele slechte

Zal niet zonder reden zijn, dat de latere versies vervangen zijn door een 7750 uurwerk denk ik dan🤔