Ik heb de optie op een leuk GMT met datum horloge, daar zit een ETA 2892-A2 met Dubois-Depraz uurwerk in
Nu ben ik niet heel erg gecharmeerd van die Debois Depraz module, gevoelsmatig is die dan op het basis uurwerk ‘gefrobeld’, het basisuurwerk is het die dan te kort schiet voor zijn doel, maar is gekozen omdat het voordeliger was
Nu is dit gevoelsmatig en doe ik dan consessie aan de kwaliteit, maar is dat ook zo?!
Ik zou graag jullie mening & ervaring horen in deze
Ik heb zo’n Debois Depraz module vroeger ook op mijn Omega Speedmaster reduced gehad, maar met het gebruik van de chronograph was, in mijn beleving toch wat ‘gevoelig’ itt tot de Speedmaster Professional
Heb dat ook begrepen qua service, het advies wat ik hoorde is om de DD niet te servicen, maar te vervangen, omdat zo’n module iets 6 tientjes kost, servicen is duurder
Het basisuurwerk van ETA is prima, niet mis mee. De Dubois-Depraz module daarentegen, is mijns inziens een stuk minder. Om te beginnen is die chronograaf module in de praktijk niet te servicen (zelfs Frans de Groot, gecertificeerd Omega horlogemaker, bijna 40 jaar ervaring, wilde er zijn vingers niet aan branden). Dus als er iets aan die module mankeert, moet het horloge in de meeste gevallen naar het merk zelf, dus naar Omega, TAG Heuer etc. Daar wordt dan eigenlijk altijd het hele uurwerk vervangen. Ook het merk zelf gaat dus de chronograaf module niet servicen. Dat is een kostbare aangelegenheid. Dus houdt dat in het achterhoofd als je een horloge koopt met een dergelijk uurwerk.
Hier worden 2 uurwerken door elkaar gehaald. De ETA 2894 heeft een chronograaf moduul die weinig horlogemakers willen repareren [ je hebt speciaal gereedschap nodig en onderdelen zijn niet of zeer moeilijk te bestellen ] De ETA 2892 met DD moduul is prima te repareren. Wel iets anders dan een standaard chrono die op de achterzijde is opgebouwd maar door veel merken toegepast. oa Breitling heeft dit maar dan niet door DD maar eigen bouw die er sprekend op lijkt van Kelek.
O jee dan zat ik er ook 1 cijfertje naast. Maar begrijp dan nog steeds niet waarom die module erop zit. Als dit ook met een standaard ETA uurwerk te realiseren is.
DD heeft modules met bijvoorbeeld grote datum en kleine seconde op 6 uur. De 2892 kan dan als motor gebruikt worden met een totaal andere wijzerplaat indeling.