Mening/ervaring gevraagd mbt ETA 2892-A2, Dubois-Depraz uurwerk

Zelfs al waren de onderdelen te bestellen, zoals dit het geval bij Omega was tot 2015, dan gingen vele horlogemakers de fout in. De opbouw is totaal anders dan gewend en het grootste deel is na montage niet zichtbaar. Als er dan een fout gemaakt is dan moet je precies weten waar te zoeken en dat is voor vele een uitdaging.

Het grootste probleem zit hem echter in de bezitters van dit soort uurwerken. Zij hebben een horloge dat tussen de € 1200,- en ongeveer € 2000,- waard is en willen vaak geen substantieel bedrag voor een full service betalen. Het eerst waarop bespaard wordt zijn de pakkingen en alleen het uurwerk wordt opnieuw geolied / geserviced. De chrono moduul krijgt eventueel een drup olie op de bereikbare plaatsen van de achterkant [ als het uurwerk eraf is dan zijn een aantal draaipunten zichtbaar ] en de slijtageslag gaat verder.

Bij aanschaf van een uurwerk met een complicatie wordt er niet over nagedacht dat er extra onderhoudskosten zijn! Ook de verkopende partij zal hierover niets vertellen :wink:

6 likes

Dit is met name het grootste probleem. Er zit gewoon veel werk aan maar economisch voor veel mensen niet te verantwoorden. Voor mij een reden om super selectief te zijn in reparatie aanname en vooral heel duidelijk vooraf…

3 likes

Helemaal mee, loop voortaan in een grote om klokken met dit soort uurwerken heen

Het is niet het belangrijkste, maar als het economisch zo debacle is, moet je er m.i. niet aan beginnen, tenzij je tot over je oren verlirfd op zo’n klok

Ik weet het! Heb het er met de Grönefeld broers ook weleens over gehad.

Van hen begreep ik dat het voor iemand die getraind is op die modules prima te doen is, maar het is een drama voor mensen die ze niet kennen.

1 like

Ik neem aan dat hetzelfde geld voor sellita sw300-uurwerken met zo’n module? Aangezien dit clones zijn van de 2892. Zoals veel gebruikt door tag heuer (cal 11, 12, 18) en ook andere merken.

Goedkope oplossing voor fabrikant, maar duur (qua service) voor consument?

Het heeft niks met het basisuurwerk te maken, maar alles met de module.

Sommige modules worden op allerlei basisuurwerkem gebruikt (Lemania module op bijv. ETA 2892 bij Baume h Mercier en op een JLC module bij de AP RO chrono).

3 likes

Ik vraag me af hoe zo’n module “op” een uurwerk er dan uit ziet? Zit dat tussen het uurwerk en de automatische opwinder in? Of tussen het uurwerk en de wijzerplaat?

Uurwerk en wijzerplaat.

1 like

Wellicht kaap ik het thema, maar weet iemand hoe het zit met Soprod qua service en onderdelen? Ik kijk naar een horloge met Soprod met complicatie maanfase en vroeg me af of dat goed te servicen is. Je komt bijna geen horloges tegen met een Soprod uurwerk…

Dat vind ik echt een van de grootste minpunten van dit uurwerk inderdaad. Ik koop ze om die reden niet meer, want de minutenwijzer netjes uitlijnen op de markers is bijna ondoenlijk.

1 like

De module in dit geval een chronograaf module komt op het basis uurwerk, en op de module komen de wijzerplaat en wijzers.

4 likes