Mening gevraagd over Roamer (RD 100)

Sinds een paar weken ben ik driftig aan het lezen hier op het HF. Steeds meer geïnteresseerd in, toch wel, redelijk betaalbare, mooie (oké, smaken verschillen) horloges.
Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Roamer RD 100.

Zelf heb ik als ‘beginnend verslaafde’ nooit van Roamer gehoord maar om de één of andere reden spreekt dit klokje mij enorm aan.

Is er iemand bekend met dit merk (of misschien wel met dit model) en/of weet iemand of ik misschien toch beter voor een Seiko (of eventueel ander merk) kan gaan (mede de specs in acht genomen)?

Benieuwd wat jullie hier op of over te zeggen hebben.

3 likes

Ik ken het merk niet (niet dat dat wat zegt overigens). Ik vind het horloge qua stijl overeen komen met een Seiko die ik op het oog heb:

2 likes

Roamer heeft in het verleden kwalitatief vrij behoorlijke horloges gemaakt. Ik wist niet dat het merk nog bestond of in wiens handen het merk tegenwoordig ligt. Over de kwaliteit van nieuwe Roamers durf ik niets te zeggen, maar oude Roamers zijn goed.

2 likes

Nette prijs. Er zit een STP1-11 in, een ETA kloon. Onafhankelijk klein Zwitsers merk en sinds 2003 begonnen met mechanische horloge’s. Kortom, een weinig besproken onopvallend merk met een geschiedenis en prima prijsverhouding. Uitgaande van het merk zal de kwaliteit ook wel in orde zijn.

Wil je oerdegelijke kwaliteit en betaalbaar? Seiko SARB of SARX :thumbsup:

1 like

Zag laatst dat Zalando Lounge dit merk laatst ook had. Modellen met het STP1-11 uurwerk werden hier voor 180 euro aangeboden( geclaimde adviesprijs zat op 590 euro) . Zaten erg leuke horloges tussen. Kijk even goed op het internet, wellicht zijn deze goedkoper te vinden dan 400 euro.

1 like

Seiko SARB of SARX, waar vind ik die dan?
Natuurlijk heb ik die termen al vaker hier op het HF langs zien komen maar ik heb nog geen site kunnen vinden waar ik deze modellen kan bekijken of waar ze te koop zijn.

https://watch-wiki.org/index.php?title=Roamer/de

2 likes

Ik meen ergens gelezen te hebben dat Roamer in chinese handen is gekomen.

2 likes

Oei, Chinees, dat klinkt meteen minder aantrekkelijk.
Een maand geleden heb ik een Seiko SRP705K1 gekocht.
Bevalt mij uitstekend en draag het graag. Nu wil ik ook een volledig zilverkleurig klokje (dus zowel kast als band) met zwarte wijzerplaat en saffierglas.
Géén duiker.
En tja, ik heb inderdaad begrepen dat Seiko een erg geliefd merk is.
Ik hecht eigenlijk best veel waarde aan de mening van mensen die met liefde met horloges bezig zijn en weten waarover ze het hebben.
Dus suggesties zijn altijd van harte welkom.

Geen idee waarom hij een willekeurige post uit dit topic pakt, maar er is het nodige terug te lezen. Merk is een beetje over het hoofd gezien. Het probleem met dit soort merken is dat ze te klein zijn om via een “fatsoenlijk” verkoopkanaal verkocht te worden. Dan kom je snel tussen de kiloknallers terecht. Dat straalt uit op het imago, maar zegt niets over de kwaliteit. Deep Blue is daar ook een goed voorbeeld van. Prima horloges, maar zeker in Nederland een outlet-imago.

1 like

Wat betreft dat ‘in Chinese handen’…ik kan daar toch niets over vinden.
Voor zover ik kan nagaan komt het gewoon uit Zwitserland.
Dat het hier in Nederland misschien een outlet-imago heeft is iets wat mij eerlijk gezegd niets doet.
Ik vind iets mooi, of niet.
En dat het bij de massa minder bekend is…dat vind ik dan juist weer aantrekkelijk.
Wanneer iemand er iets over vraagt of zegt (omdat het een ‘onbekend’ merk is) laat hij/zei dan maar eens iets over het desbetreffende merk gaan opzoeken.
Wat voor mij wél telt (naast de optische uitstraling) is de kwaliteit.
En misschien dat iemand mij hier iets meer over kan vertellen.
(Of dus een alternatief aangeeft; ik ga er dan zeker naar op zoek.)

Het is weer eens wat anders dan Seiko.
In kwaliteit zal de Roamer niets onder doen.
Het horloge is prima afgewerkt, een mooie bracelet
met solid end links.
De gebruikte materialen en het uurwerk zijn in orde.
Het uurwerk is van een bekend en beproefd type
waaraan iedere goeie horlogemaker onderhoud kan
uitvoeren.
Bovendien is het met 10ATM uitstekend waterdicht.
En, het heeft een mooie verschijning.

Evt. kun je ook eens kijken bij het merk Hamilton.
Ik weet niet wat je budget is.

Grt.

1 like

Toevallig heb ik net een RD100 gekocht bij Seriouswatches. Ben er erg enthousiast over; hij loopt bijzonder nauwkeurig en de afwerking is van een behoorlijk hoog niveau. Wat mij betreft redelijk vergelijkbaar met Tissot (heb ik er ook een paar van gehad), misschien zelfs een tikje daarboven. De details kloppen ook, hij is mooi gepolijst en het uurwerk (met stalen houder) is netjes afgewerkt. Hij valt ook erg netjes om de pols, doordat de kast iets is afgerond.

Roamer is onderdeel van een groep waar ook Hanowa onder valt, volgens mij is er wat betreft het eigenaarschap een link met het Midden-Oosten, maar dit is wat vaag. Ze zijn wel populair in Azië, zo te zien, daar lijken meer verkooppunten te zijn. Wat ik zeker weet is dat ze een eigen fabriek in Zwitserland hebben en dat daar ook de klantenservice zit (die reageren snel en goed, heb het getest ;-)). Roamer is al met al zeer aan te raden wat mij betreft! Met wat minder courante modellen wordt wel eens gestunt (niet eens heel extreem), maar hier en verder in Europa liggen ze ook ook gewoon bij serieuze horlogewinkels.

Dit model is overigens in het echt mooier dan op de foto’s, hij lijkt wat lomp op de foto.

3 likes

Roamer is absoluut van huis uit een roemrucht merk. Een van de grootste merken Zwitserse horloges in Azië, in het verleden dan he. Met name in China, maar ook daarbuiten. In China waren niet heel veel Zwitserse (of eigenlijk westerse) horlogemerken te krijgen, maar Roamer werd daar hoger gewaardeerd dan Certina en Enicar. (En dan heb je wel de belangrijkste horlogemerken die in China te krijgen waren genoemd). Ik geloof niet dat dat in het westen ook zo werd gezien. Is ook niet belangrijk, het was gewoon goed spul.

Inmiddels is het merk een aantal keren van eigenaar gewisseld. Of het merk daarmee minder is dan laat ik roepen Tissot of Certina, die ook niet meer zelfstandig zijn, is een discussiestuk.

Het klokje wat je laat zien zal best ok zijn. Saffier, Eta kloon, en op foto’s ziet de kast er best mooi bewerkt uit. Qua design is het niet zo voor mij (veel te groot voor zijn dressy-ness, witte datumschijf, veel te korte wijzers). Die STP kalibers zijn vast ok, maar er zijn niet heel veel langetermijn ervaringen te vinden.

En voor u gevonden:
http://www.intlwatchleague.com/showthread.php?2441-Roamer-A-Passage-to-China
Hier een stukje over merken in China:
http://forums.watchuseek.com/f11/joy-collecting-vintage-enicar-watches-726015.html
Interessant leesvoer.

Over de verkrijgbaarheid van SARB’s en SARX’s: dat zijn JDM modellen, Japan Domestic Market.
Die kopen we bij Solojapan, Citiwide en ook wel bij Monsterwatches (heeft ze soms cq op verzoek).

Beetje slordig geschreven, net terug van een feestje :blush:

2 likes

Nou veel…
De minutenwijzer ietsje.
Maar voor de rest vind ik het
ontwerp goed in balans.
Laten we zeggen een sporty-dress.

Grt.

2 likes

Hallo Luuk,
Hoe draagt de Roamer?
Hij lijkt mij door de gebogen lugs
erg comfortabel.

1 like

Oh velen zullen er helemaal geen last van hebben, daarom schrijf ik ook

Maar ik ben er dus bepaald OCD over. Er vallen een hoop horloges voor me door af. Zo hoort het, vind ik:

Het vreemde is dat snelheidsmeters en toerentellers van auto’s zéér zelden te korte wijzers hebben. Maar de horlogemarkt is overspoelt met korte wijzers. Lui design. En veel mensen zijn er inmiddels aan gewend ook. Raar hoor.
https://www.google.nl/search?q=tachometer&biw=1920&bih=943&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwjkrseJy9nQAhXI2xoKHcVvD1YQ_AUIBigB#tbm=isch&q=tachometer+car

2 likes

@Hieronimus
I get your point :wink:

1 like

Hij draagt heel fijn, ik heb geen megapolsen maar toch valt hij er precies goed omheen. Doet mij een beetje aan de Glycine Combat Sub denken, die zat ook zo goed. Vind het altijd wel fijn als horloges een wat meer ‘organisch’ gevormde kast hebben, er zijn hij mij al heel wat horloges gesneuveld die net wat te hoekig waren om de pols.

3 likes

Toevallig heb ik ooit een roamer gedragen. Het is het mooiste horloge wat ik ooit gedragen heb. Ik heb het aan mijn vader gegeven voor zijn verjaardag. Dit is een foto van het horloge van een paar jaar geleden.
Maar goed, helaas, resultaten uit het verleden geven geen garantie voor de toekomst.

2 likes