In de komende weken krijgt mijn Omega Seamaster 120 (166.088 uit 1970) een volle service en onderhoud bij W&V in Alkmaar. Wat zouden jullie doen; wel of niet ook laten polijsten/ borstellen?
Afhankelijk daarvan wél of niet. Ik hou zelf niet zo van afgekloven kasten, het mag er best een beetje als nieuw uit zien. Ook als het vintage is. Maar als het een ouwetje met wat draagsporen betreft kan dat ook prima. Liefst heb ik de krassen, deuken et cetera dan wel zelf gemaakt.
Heel persoonlijk. Als je je stoort of ergert aan een beschadiging aan de kast; zeker laten doen. Maar als dat niet zo is of als je twijfelt dan zou ik het (nog) niet doen. Polijsten kan altijd later nog.
Ooit laten doen, was m’n hele horloge glad gepolijst. Ben er geen groot voorstander van, tenzij iemand hem volledig naar originele spec kan opknappen. Misschien van diegene wat referentiewerk van tevoren bekijken om te beoordelen of het resultaat je aan staat.
Daar heb je gelijk in. Ik zal er idd alleen aan denken als ik weet dat ze volgens originele spec werken. Dat kan je normaal wel aan W&V overlaten, ze zijn ook officieel Omega service center en zeer ervaren in vintage Omega.
Wat vind je zelf mooi? Daar doe je het toch voor. Jij ziet hem elke dag, ik las ergens dat we gemiddeld 200+ keer per dag (!!!) op ons horloge kijken.
Je collega’s op kantoor of vrinden op het hockey veld zullen het echt niet zien of je het nu wel of niet laat polijsten.
Kortom ga voor wat je mooi vind en laat je niet leiden door de diehards die altijd heel hard niet polijsten of juist wel strak polijsten roepen. Zij dragen jouw horloge niet om hun pols.
Persoonlijk ben ik geen voorstander van “onnodige” polijsten, omdat de “littekens en de patina” laten zien dat een een gebruikte instrument is.
Gepolijst wordt toch een deel van de verloren
Groeten Iwan
Niet doen .Als er niet met een botte bijl op geklopt is kan je zelf echt wel met jex sponsjes (of een zachter equivalent ) de brush stukken opfrissen. Cape cod voor de gepolijste ?
Hogerstaande is wat tijdrovender dan bij je horlogeman maar je poetst er de ziel niet mee weg.