mening gevraagd

beste,

allereerst wou ik even melden dat ik nieuw ben op dit forum,dus excuses als ik verkeerde forum deel zit.

Ik heb nu een jaar of 4 verslaafd aan alles wat de tijd aangeeft en ben me er erg in gaan verdiepen, vooral in automatische uurwerken.

Nu was mijn vraag echter dat ik 22 jaar oud ben en redelijk goed betaald krijg op mijn werk en in principe de meeste horloge,s kan permitteren mits ik daarvoor spaar.(uitzonderingen daar gelaten)
Alleen adviseren de dierbaren om mij heen dat ik niet zulke duren horloge,s moet aanschaffen en het geld beter kan opsparen voor een eigenhuis o.i.d.

Misschien vinden jullie dit een rare vraag, maar hoe ver gaan jullie met je passie/hobby m.b.t. uitgaven, geef je elke cent uit aan horloge,s? of heeft u genoeg vermogen maar geeft u maar een klein deel uit aan u passie?
Wat is jou menging daarover.?

Groet. Tom

Hallo Tom,

Welkom op het forum. Ik hoop dat je veel plezier gaat beleven op het forum.

Persoonlijk besteed ik een erg groot deel (ik denk ongeveer 80 procent) aan horloges.

Echter denk ik niet dat onze situaties te vergelijken zijn :),
Ik ben 16 jaar oud en verdien enkel geld met mn werk in het weekend.

Mag ik vragen wat voor horloges je in je bezit hebt? Wij zijn verslingerd aan foto’s.

Gr goedhart

Welkom Tom,

Ik gun je alle plezier met je hobby,
maar ik zou eerst eens wat geld uitgeven aan wat lessen
nederlands, gezien het grote aantal taalfouten in je epistel.:smiley:

Groet Jan

:d +1

Welkom op dit forum.
Als je het betalen zou ik gewoon kopen wat je wil en leg ook gewoon geld opzij voor onvoorziene dingen.
Als je beide kan doen, waarom niet.

Gegroet en welkom :slight_smile:

Ik ben zelf ook (bijna) 16 en ik spaar voor mn horloges. Ik heb, soort van bijbaantje waarvan ik ongeveer 80% besteed aan horloges. Maar aangezien je 22 bent is het wel handiger om minder uit te geven aan horloges, en bijvoorbeeld sparen voor een rijbewijs/auto etc. Eventueel sparen voor op kamers wonen is ook leuk! Maar als je het écht kan betalen, gewoon allebei :slight_smile:

Maar het is je eigen keuze.

Mvg Jelle

Ik denk dat jou dierbaren om je heen gelijk hebben.:#

wat belangrijkst is, is je eigen situatie. sommigen hebben kinderen die ook nog school moeten, anderen vinden een leuke vakantie op zn tijd belangrijk. zelf zou ik wel voor een buffer zorgen. met de economische maleise is een appeltje voor de dorst wel prettig. in dat opzichte is het wel wijs wat degenen om je heen zeggen. aan de andere kant, als je de mogelijkheid er voor hebt en geen andere verplichtingen… carpe diem! maar geniet met mate, weet waar je prioriteiten liggen.

Ik vind dit moeilijk. Geld op de bank zetten levert ook bijna niets op. Een mooie Rolex die je relatief makkelijk met weinig verlies weer kunt verkopen is in feite ook een financiële reserve. Eentje waarop je dan wel geen rente krijgt, maar wel waarvan je elke dag plezier hebt.

Ik hou wel een financiële buffer aan, maar ik zie mijn horloges ook als een buffer voor als er iets misgaat.

marijn Schreef:

Ik vind dit moeilijk. Geld op de bank zetten
levert ook bijna niets op. Een mooie Rolex die je
relatief makkelijk met weinig verlies weer kunt
verkopen is in feite ook een financiële reserve.
Eentje waarop je dan wel geen rente krijgt, maar
wel waarvan je elke dag plezier hebt.

Ik hou wel een financiële buffer aan, maar ik zie
mijn horloges ook als een buffer voor als er iets
misgaat.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

marijn Schreef:

levert ook bijna niets op. Een mooie Rolex die je
verkopen is in feite ook een financiële reserve.
Eentje waarop je dan wel geen rente krijgt, maar

Ik hou wel een financiële buffer aan, maar ik zie
mijn horloges ook als een buffer voor als er iets
misgaat.

Hier kan ik mij voor 90% in vinden.

Het is niet zo dat ik plots alles moet verkopen als er een tegenslag is of als ik een grote stap moet zetten in het leven. Wanneer je alles moet verkopen wanneer je bijvoorbeeld het werk verliest, dan ben je in mijn ogen niet goed bezig…

Gr. Glenn

+2

Grotere merken zijn ook buffers… Dus, ik wou dat ik eerder een paar mooie klokken had gekocht voordat m’n verplichtingen toenamen…

Ik kijk overigens vaker op mijn pols dan op mijn bankrekening… :wink:

22 jaar?

Gaan met die banaan, doe wat je wil en kan betalen.
Een huis, wasmachine of stofzuiger komt vanzelf wel…

Bert1 Schreef:

marijn Schreef:

levert ook bijna niets op. Een mooie Rolex die
je
verkopen is in feite ook een financiële
reserve.
Eentje waarop je dan wel geen rente krijgt,
maar

Ik hou wel een financiële buffer aan, maar ik
zie
mijn horloges ook als een buffer voor als er
iets
misgaat.

Hier sluit ik me volledig bij aan.

Daar ben ik het niet mee eens,als je iets moet verkopen omdat je cash nodig hebt is het meestal toch fors verlies.

marijn Schreef:

levert ook bijna niets op.

In tegendeel, ik moest verdorrie geld betalen omdat ik teveel had gespaard… Daar ging een forst deel van de rente :frowning:
Nu wilt de overheid dat nog zwaarder tillen. Dat geld moet rollen snap ik, maar vind dat ze ook door kunnen slaan.
Spaargeld kost je straks nog meer dan je er voor krijgt… :?

Mijn devies zou zijn, lekker kopen wat je wilt, zolang het maar 2ehands is (weinig / geen afschrijving) en redelijk makkelijk verkoopt. Zo deed ik het als student met gitaren, zo doe ik het nu (tot op zekere hoogte aangezien ik financieel “stabiel” ben) nog steeds.

• oh en als toevoeging: altijd blijven realiseren dat het maar speelgoed is. Als het weer verkocht moet worden omdat je het geld nodig hebt voor serieuzere zaken: het is je moeder / vriendin / cavia niet.

Een advies van een ouwe rot.

Gun jezelf één goed en één beater, spaar de rest voor je huis.

Geef zo weinig mogelijk geld aan auto’s totdat je je huis wat in orde hebt.

En als dat in orde is, laat je je maar eens goed gaan, zowel aan auto’s als horloges.

Maar first things first.

louis Schreef:

22 jaar?

Gaan met die banaan, doe wat je wil en kan
betalen.
Een huis, wasmachine of stofzuiger komt vanzelf
wel…

Zie je wel, toch die bejaarde voordringer die het er op aan laat komen:):):slight_smile:
(blijf geen smileys tikken)

watchagain Schreef:

louis Schreef:

22 jaar?

Gaan met die banaan, doe wat je wil en kan
betalen.
Een huis, wasmachine of stofzuiger komt vanzelf
wel…

Zie je wel, toch die bejaarde voordringer die het
er op aan laat komen:):):slight_smile:
(blijf geen smileys tikken)

Bejaard?