Mening van expert gevraagd: Redenen tot twijfel echtheid Rolex Deep Sea?

Vandaag ging ik bij een potentiële koper langs met mijn Rolex Deep Sea, maar er kon geen deal gemaakt worden. Er werden enkele twijfels geuit bij de echtheid.
Dat is uiteraard geen enkel probleem, daarvoor gaan we ook bij elkaar langs en het gaan uiteindelijk over een smak geld.
Maar ik wil toch graag jullie mening over een aantal punten, ik wil natuurlijk geen fake verkopen… Ik kan uiteindelijk ook langsgaan bij RSC in Brussel voor een echtheidscheck maar dat duurt weer even eer ik daar geraak in verband met het werk.

Het is namelijk zo dat we konden vergelijken met een andere Deep Sea, S&C geleverd. Deze was nieuw, de mijne komt uit 2009.

Punten van twijfel:

1. Het serienummer op de “rehaut” staat bij de mijne op de 6, bij de nieuwere op de 12. Klopt het dat dit veranderd is?
    Ik vond hier zelf een draadje op Rolexforums uit 2009, dat toch lijkt aan te geven dat het serienummer toen bij de 6 thuis hoorde: Draadje

2. De tekst op de dial: Met name de tekst “12800ft=3900m”. Bij de mijne is heel deze tekst zonder spaties, bij de nieuwe kwam er een spatie maar het “=” teken.

Ook hierover kon ik op Rolexforum een draadje terugvinden, er bestaan blijkbaar toch verschillende versies van de dial: draadje over dial

3. Het rolex logo op de sluiting:: bij de mijne is deze ge-etst, bij de nieuwe gegraveerd.
    Ik vond van beide vele voorbeelden terug op Chrono24, dus ik ga er van uit dat niet alle ge-etste voorbeelden vals zijn.
    Voorbeeld van een deepsea met een ge-etste sluiting (zie vierde foto)
    Voorbeeld van een deepsea met een gegraveerde sluiting (zie tweede foto)

4. De garantiekaart: De garantiekaart zou ook anders zijn, ik heb niet precies kunnen zien wat de verschillen waren. Weet iemand of het klopt dat de garantiekaart tussen 2009 en nu veranderd is?

Ik hoop dat de kenners hier nog iets kunnen bijdragen, is er reden om te twijfelen aan de echtheid van mijn Deep Sea?

Waar heb je hem zelf gekocht?

Rolex varieert nog weleens met dials. Spaties e.d. kunnen inderdaad afwijken.
Als ik naar jouw plaatje kijk:
Dial is in ieder geval origineel. Voornaamste reden: print haarscherp en venster voor de datum strak. Het ‘verstek’ is scherp en strak. Dit is bij namaak een stuk minder.
Ook de wijzers zien er te goed uit om fake te zijn. De opening/gaatje voor de CP is bij namaak groter. Mede doordat er bij namaak doorgaans een variant van de 2836 in zit.

foto uurwerk ?

spijt me, die heb ik niet, noch de skills / tools om het te openen.

Gekocht bij Collection d’heure in Brussel

Ik denk eerder dat de ‘‘koper’’ onder de deal uit wilde komen .

P.s
Doe even een scherper foto’tje van een paar kanten,want deze foto is wat vaag.

Knap dat je dat (wijzers) vanaf een/deze foto kan beoordelen!

Het zijn echte wijzers daar is geen twijfel over.:innocent:

Ja, da’s waar…:grin:

Dat gevoel kreeg ik niet eerlijk gezegd.

Nog wat foto’s, kan er ook nieuwe maken als dat nodig is.

Vind je het echt knap, of twijfel je aan de mogelijkheid om dat obv de foto te beoordelen?

Als de klok echt is en jij hebt hem bij een welbekende horlogehandelaar gekocht,dan is het aan de koper om te bepalen of hij met de ‘‘real deal’’ te maken heeft daarvoor hoef jij hem niet te overtuigen.

Elk merk voert een aantal kleine wijzigingen door bij de modellen en een serieuze koper met een beetje expertise die zomaar even een klap geld op tafel legt voor een Deep Sea , zou dat moeten weten.

3 likes

Je kan niet aan de hand van een paar wijzers of scherpe randjes op een vage foto beoordelen of een Rolex echt is of niet.
René kwam een paar dagen geleden met een mooi voorbeeld van een zeer goed nagemaakte Breitling.

2 likes

Zeau, de koper moet de expertise in huis hebben om te bepalen of een klokje echt is, en dat is dan ook nog eens zijn taak?
Dat is de omgekeerde wereld i.m.h.o.

Waar je aan de plaatjes kon zien dat deze nep is. Maar goed.
Er zijn grenzen, maar ik durf wel te zeggen dat de plaat en wijzers origineel zijn. De rest (kroon/insert/kast/band) zeg ik niets over.

Ik vind je criteria voor de kwaliteit van een foto wel erg hoog liggen, beter kan ik toch niet hoor :slight_smile:
Ok, de witbalans is verkeerd, maar doel is de klok beoordelen, niet?

Dat jij als rijke badmuts zomaar een klokkie van 10 k kan veroorloven …Ala,maar een echte liefhebber met een beetje kijk op de materie weet echt wel waar hij naar moet kijken.

Die eerste foto was inderdaad wat vaag met veel weerspiegeling.
De serie foto’s daarna zijn perfect.