Op het moment ben ik op zoek naar een horloge, ik zal hier niet vermelden om welke het gaat om het niet op een verkapt “gezocht topic” te laten lijken.
In deze zoektocht houd ik het forum hier in de gaten, gebruik ik chrono24 en doe af en toe eens een google search. Wellicht omdat ik vrij nieuw ben in deze zoektocht, ben ik nu steeds als ik iets zie voor een redelijke prijs geneigd om hier meteen op in te gaan. Ondanks dat het niet helemaal het perfecte plaatje is. Bijvoorbeeld een Watch only ipv een full set, of dat de prijs toch net iets hoger is dan gewenst.
Hoe gaan jullie hier mee om? Wanneer jullie iets in je hoofd hebben moet dit er dan meteen komen? of mag de zoektocht naar het perfecte plaatje best wat langer duren? Stellen jullie een vast budget, of kan deze best wat opgerekt worden om de zoektocht te verkorten?
Ik ben benieuwd en hoor graag jullie manier van aanpak!
Het liefst wel, maar is me nog niet gelukt! Want, bezig met een Hunt!
Dat gebeurt vooralsnog dus elke keer! Alleen als je niet op zoek bent naar iets en het komt ineens op je pad, dan is het er dus al voordat je doorhebt wat er net is gebeurd.
Altijd!
Gebeurt ook altijd!
Dat gebeurt dan weer niet. Ik kan nu aan een horloge komen, die aan mijn wensen voldoet. Zelfs de prijs is om over naar huis te schrijven… En toch koop ik hem nog niet.
Als het voor mij niet het perfecte plaatje is koop ik het gewoon niet. Daar ga je gewoon spijt van krijgen. Als de prijs hoger is dan gewenst dan moet je doorsparen tot je het bedrag wel hebt of je doelen bij gaan stellen.
ik ben redelijk impulsief, vind ik het horloge mooi dan is de kans groot dat ie ook komt,
echter als de prijs tegenvalt dan kan het wel langer duren maar hij blijft wel in m’n hoofd zitten
De “Hunt” is soms leuker dan het bezit. Persoonlijk heb ik een aantal jaren passief gekeken naar een horloge. Na een aantal teleurstellingen bij de AD, ging het opeens heel snel en moest het snel gebeuren. Prijs is op dat moment emotie.
Voor mij een totaal onbekend fenomeen.
Ik heb geen enkel horloge waar ik niet toevallig tegenaan gelopen ben, winkel, marktplaats, blauw, vrienden. You name it.
Ik heb globaal een aantal horloges in m’n hoofd zitten die ik ooit zou willen kopen. Dat zijn horloges waar ik echt al lang over nadenk. Zo voorkom ik impuls aankopen.
Geduld wordt beloond, alles verschijnt op z’n tijd in het blauw. Sommige HF leden weten wat ik ongeveer zoek, die bieden dan wel eens iets aan voordat het horloge in het blauw komt.
De afgelopen 3 jaar 5 horloges uit het blauw overgenomen naar volle tevredenheid.
Ik heb een shortlist waar soms horloges bijkomen, maar ook weer vanaf gaan. Op het moment dat er een goede aanbieding is, sla ik toe. Of ik heb een goede reden om mezelf een cadeautje te geven. Dan komt 'ie er ook. Het wordt lastig op het moment van aanschaf. Ga ik voor de nieuwste ster aan het firmament of de lang verlangde schat. Op dat dilemma koers ik binnenkort af
‘vroeger’ moest wat ik in mijn hoofd had ook gelijk komen. Nu, wacht ik 6 maanden. Wil ik het dan nog steeds zo erg graag als voorheen dan maak ik er werk van. Topstaat en full set, met een prijs die ik reëel vind.
Dit geldt voor mij ook. Ik vind trouwens de zoektocht naar een nieuw horloge een van de leukste aspecten van deze hobby dus dat dat mag best even duren.
Verder kijk ik uiteraard ook naar het budget, maar als ik een budget heb van laten we zeggen 1000 euro en “het perfecte” horloge komt voorbij wat dan bijvoorbeeld 1700 euro kost, dan ga ik daar niet op bezuinigen door een ander horloge te kopen wat het voor mijn gevoel net niet is. Gewoon lekker door sparen als dat nodig is.
Altijd een shortlist in mijn hoofd zitten die van tijd tot tijd enigszins wijzigt. Hoe langer op de lijst, des te liever wil ik dat horloge toevoegen, maar timing is key.
Als ik bijvoorbeeld net wat anders heb aangeschaft en de staat en de prijs kloppen kan het toch zijn dat ik de trekker niet overhaal. Mag en kan immers niet alles kopen.
De zoektocht is overigens wel een heel tof onderdeel van de hobby. Leuke spanning. Overigens ook al eens impulsief gehandeld, zonder spijt, maar dat is wel gevaarlijker om aan toe te geven.
en de bracelet erbij ook al gaat die er meestal gelijk af.
Bij vintage is het een ander verhaal, full set bijna altijd lastig.
De originele bracelet moet er wel bijzitten en dat is na vijftig jaar best lastig.
Het is dan extra leuk als blijkt dat jouw horloge vooralsnog het enige overgebleven exemplaar ter wereld is op de OEM bracelet!