Meningen over seiko kinetic technologie

Heren,

Zoals de titel luidt wat zijn jullie meningen over de Seiko kinetic technologie?

Waarom deze vraag? Deze uurwerken kom ik niet tegen op fora. Ik ben namelijk op zoek naar een dressy watch met iets speciaals. En heb voornamelijk naar de Seiko snp005p1 gekeken. Echter trekt mij christopher ward mij ook. Suggesties zijn welkom!

Ik vind het een briljante vinding en tophorloges. Er moeten er zeker te vinden zijn zo her en der!

hans

Ik heb zelf een BFK en de technologie is gewoonweg super.

Ik vind de technologie ook erg goed. Heb zelf een Kinetic gehad. Maar uiteindelijk toch het gevoel dat 't een klein computertje is. Niet dat daar iets mis mee is, maar ik vind een geheel mechanisch klokje toch meer bijzonder. Het doet me bijvoorbeeld denken aan vervlogen tijden en ambachtelijk werk.

En Kinetic is natuurlijk iets aparts in je dress watch en heeft zo z’n voordelen. Nauwkeuriger door quartz en een langere gangreserve door de condensator (accu), in vergelijking met een automaat.

Ik heb zelf een SRH005 en ben er nog steeds tevreden mee. Vind het idee ook gewoon leuk: een zelf opwindende quartz. Dus lekker accuraat en geen batterijen vervangen. Zeker als je dan een Kinetic hebt met auto-relay welke na 72 uur stilligen stopt met tikken en dan in slaapstand gaat. Dat zijn leuke dingen.

Moet wel zeggen dat ik het veel geld vind voor een quartz. Ik heb ook een automaat welke minder kost en toch iets meer charme heeft. Zo’n quartz is en blijft inderdaad een soort klein computertje wat minder heeft dan een automatisch uurwerk. Al vind ik mijn Tissot T-Touch dan weer meer een computer. Dat klinkt zelf als een computer als je de wijzers naar andere posities laat bewegen.

Maar de Premier-lijn van Seiko heeft zeker mooie dresswatches met veel functies als dagaanduiding, datumweergave, tweede tijdzone, gangreserve meter en dag/nacht aanduiding. Als je al die complicaties in een echt automatisch/mechanisch horloge met goed uurwerk gaat stoppen dan kom je toch in heel andere prijsklassen.

Ik vind het mooie technologie van Seiko als je een kinetic veel gaat dragen of een lange gangreserve heeft.
De SNP005 is een auto-relay en daarom kun je 4 jaar met een volledige lading doen.
Ikzelf heb 2 kinetics met een gangreserve van een maand en 1 met een half jaar aan jus in de condensator.
Een maand is veel te kort als je vaak van horloge wisselt en dan blijf je aan het schudden met je klokken om er weer een beetje leven in te krijgen en dat is toch wel een minpuntje van een kinetic.
Seiko schrijft 200 keer heen en weer bewegen voor om de kinetic 24 uur te kunnen laten lopen. Mijn Premier heeft ook direct-drive waardoor je hem ook dmv de kroon kunt laden (alsof je een handwinder opdraait) maar hiervoor geldt ook, veel draaien voor weinig energie.

Kortom: bij het vaak dragen is een kinetic mooie technologie en ben je dat niet van plan moet je een kinetic lekker links laten liggen want je gaat je gewoon storen aan het kinetic schudden of draaien. Of je moet willen investeren in een Seiko Kinetic Charger (Seiko YT02A) en daarmee kinetics opladen. Dat werkt erg goed en ik hoef 'savonds niet meer met 2 kinetics in de handen te schudden alsof ik een sambaballenmuzikant ben.

Fantastische techniek en leuk om naast een volledig mechanisch horloge, in de horlogebox te hebben;)

Ik vind het schitterende horloges en de techniek is iets wat me ook aanspreekt. Maar de problemen met de kinetics zitten 'm in de accu waardoor de features en gangreserve minder relevant blijken.
zie topic wat ik eerde deze maand heb gestart.
http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,292418,292418#msg-292418

Ik heb zelf even een Seiko BFK+ gehad, en het beviel me prima.
Erg accuraat, en hij heeft een lange PR. Ik zag het zelf een beetje als een mix tussen een automaat, en quartz :wink:

Eric,

Ik lees in jouw topic van 09-05-11 niets over een feitelijke oorzaak van het probleem met jouw Seiko Premier Kinetic.
Is hij ter reparatie aangeboden bij Seiko, wat was volgens hen de oorzaak van het probleem en hoe is dit opgelost?
S.v.p. til een tipje van de sluier op.

M.vr.gr.,
Flip.

Wij hebben er 3, oa.a de SNP005P1
Nog nooit problemen mee gehad.

Ik heb seiko destijds voor m gebeld en kreeg dit antwoord:

http://www.horlogeforum.nl/read.php?2,292418,292438#msg-292438

Tja,
een kwartshorloge met knijpkataandrijving :wink:
Leuke techniek, maar niet voor mij

vind vooral de velatura serie erg mooi !

Houthakker Schreef:

Ik vind het mooie technologie van Seiko als je een
kinetic veel gaat dragen of een lange gangreserve
heeft.
De SNP005 is een auto-relay en daarom kun je 4
jaar met een volledige lading doen.
Ikzelf heb 2 kinetics met een gangreserve van een
maand en 1 met een half jaar aan jus in de
condensator.
Een maand is veel te kort als je vaak van horloge
wisselt en dan blijf je aan het schudden met je
klokken om er weer een beetje leven in te krijgen
en dat is toch wel een minpuntje van een kinetic.
Seiko schrijft 200 keer heen en weer bewegen voor
om de kinetic 24 uur te kunnen laten lopen. Mijn
Premier heeft ook direct-drive waardoor je hem ook
dmv de kroon kunt laden (alsof je een handwinder
opdraait) maar hiervoor geldt ook, veel draaien
voor weinig energie.

Kortom: bij het vaak dragen is een kinetic mooie
technologie en ben je dat niet van plan moet je
een kinetic lekker links laten liggen want je gaat
je gewoon storen aan het kinetic schudden of
draaien. Of je moet willen investeren in een Seiko
Kinetic Charger (Seiko YT02A) en daarmee kinetics
opladen. Dat werkt erg goed en ik hoef 'savonds
niet meer met 2 kinetics in de handen te schudden
alsof ik een sambaballenmuzikant ben.

Sinds mijn Kinetic het begaf heb ik niet meer echt naar deze modellen gekeken. Maar wat apart die Kinetic Charger. Vind ik een goeie vonds en een leuk kado voor iemand die er 1 heeft. Wel aan de prijzige kant.

http://www.horlogeforum.nl/read.php?8,225315

Moeilijke keus voor mij.

Enerzijds zie ik als een overgang van quartz naar automatisch in mijn collectie, maar anderzijds hoor ik dat deze kinetic horloges regelmatig stuk gaan.

Ook ben ik meer gecharmeerd van de sweeping second hand.

Bij Christopher Ward heb je voor dezelfde prijs een simpele dresswatch, wat te simpel is voor mij. Ben nog jong en kan later nog een simpele dresswatch dragen.(Geen offensieve aanval op simpele dresswatches, zijn prachtig). Echter is Christopher Ward wel swiss made, dat staat me zeker aan.

Bovendien is de Seiko accuraat en een gangreserve van vier jaar!

Ben erg blij met m’n BFK; loopt echt erg nauwkeurig, wijzertjes netjes uitgelijnd (staat uiteraard los van Kinetic) en de zoemende roto vind ik juist z’n charme hebben.
Het schijnt dat wat oudere modellen (uit m’n hoofd rond 2000, echter bestaat Kinetic al veel langer) hadden nog wel eens problemen met de capacitator, maar dat is vrij simpel te (laten) vervangen.

Goede gangreserve ook (tot een half jaar) en een apart knopje om dat te controleren.
Gooi m wel eens op de winder omdat ik het leuk vind als 'ie een max lading aangeeft, maar eigenlijk is dit helemaal niet nodig.

Ik heb zelf een SKJ003P uit 1995. Die heeft het 5M43 uurwerk en dat had nog de condensator als opslag. De latere kregen een oplaadbare batterij. Ik heb het horloge “defect” gekocht. De prijs was er naar, ik heb er zelf een oplaadbare batt. ingezet. Hij werkt nu perfect, 6 maanden powereserve. Enig nadeel is dat je de batterij nooit helemaal leeg moet trekken. Het horloge is erg nauwkeurig.
Ik vond het leuk om zelf te maken en ik draag het horloge vaak.

Heb ook een Citizen Eco drive trouwens, ook mooie techniek. Leuk detail, deze beide horloges gebruiken het zelfde type oplaadbare batterij.

Rolo Schreef:

Ik heb zelf een SKJ003P uit 1995. Die heeft het
5M43 uurwerk en dat had nog de condensator als
opslag. De latere kregen een oplaadbare batterij.
Ik heb het horloge “defect” gekocht. De prijs was
er naar, ik heb er zelf een oplaadbare batt.
ingezet. Hij werkt nu perfect, 6 maanden
powereserve. Enig nadeel is dat je de batterij
nooit helemaal leeg moet trekken. Het horloge is
erg nauwkeurig.
Ik vond het leuk om zelf te maken en ik draag het
horloge vaak.

Heb ook een Citizen Eco drive trouwens, ook mooie
techniek. Leuk detail, deze beide horloges
gebruiken het zelfde type oplaadbare batterij.

http://www.triadot.com/watch/seiko.jpg

Heb zelf 't titanium broertje hiervan. Bij mij heeft waarschijnlijk 't uurwerk het begeven. Bovendien heb ik een wiebelende jubilee band, wat ik uiteindelijk toch niet prettig vond. M’n klokje zat altijd scheef om de pols. (td)