Merkur - ervaringen gevraagd

Hi!

Ik krijg al een tijdje reclames van het Chinese merk Merkur. Te koop via de bekende ome Ali, en moet zeggen dat ik toch wel een beetje gecharmeerd ben van het model met de salmon dial. Inclusief de Chinese tekst.

Ik krijg behoorlijke Baltic vibes ervan.

Heeft iemand ervaringen met dit merk? Is het zijn geld écht waard? Met zijn €120,- niet per de goedkoop voor een Chinees horloge.

Foto’s;

Tot slot nog de Baltic:

3 likes

Je kan even hier vragen… daar heeft iig iemand een merkur gekocht.

Baltic leent btw zelf ook uit de archieven van de Zwitserse horlogerie.

2 likes

Voor het dubbele heb je nog steeds geen Zwitsers horloge. Wat is je punt?

Zonder specs is het lastig vergelijken, maar deze ziet er dan wel weer beter uit dan de meeste Ali horloges. Ook wat waard.

1 like

Eens. Die Merkur ziet er best ok uit.

1 like

Excuus hier nog wat specs. Ik verwacht inderdaad geen Zwitsers horloge, maar voor een relatief onbekend merk/horloge heb je toch al snel een soort vooroordeel. Bij bijv. Pagani is dit gevoelsmatig al een ander verhaal.

1 like

Ik denk dat je deze hebt gemist:

Ronduit fraai:

3 likes

Die zilverkleurige dial lijkt me ook erg mooi.

Ben ik tot op heden de enige op HF met een Merkur?

4 likes

Nee hoor, ik heb er twee (zalm en zilver wijzerplaat).

Misschien misplaatste schaamte vanwege Chinees, te goedkoop?

3 likes

Ik wou dat ze er 150,- voor vroegen en er dan saffier van maakten. Mineraalglas heeft mij ernstig getraumatiseerd.

Hoe dan ook super fraai horloge. Baltic, Kurono en Merkur in één gedachtenstroom door het hoofd krijgen, het moet niet gekker worden. Ik zou 'm op een chokoladebruine cordovan prakken, dat dan wel.

1 like

Vanwege krasjes? Kun je die er niet uit poetsen bij mineraalglas?

Nee klopt, eventuele krassen kun je niet zelf verwijderen.

1 like

Ik ken het merk vooral van Seiko rip offs/kopieen. Heeft dus niet echt een positive imagine bij mij.

Nee die Seiko rip offs heb ik ook wel eens op HF gezien

Vaak is de kwaliteit, afwerking en uitlijning beter dan bij de overeenkomende modellen van Seiko. Dat valt wel op. :thinking:

1 like

Of 115 euro en dan lekker plexi erin, fijne warme gloed en polijstbaar !

3 likes

Nee, dat kan alleen bij Acryl / Plexi.

Mineraalglas is de hel.

Ten eerste zou het mooi zijn als mensen niet zouden doen alsof misalignment een uniek Seiko probleem is. Ik heb verdulleme Pateks in handen gehad waar reut niet recht op de wijzerplaat gemonteerd was, nota bene, laat staan Rolexen die niet helemaal lekker aligned waren, maar ook horloges van andere merken waar schoonheidsfouten in zaten, in allerlei prijsklassen.

Ten tweede trek ik de waarheid van die uitspraak in twijfel. Dat ze voor schandalig weinig geld een goeie hommage maken, soit, maar voor dat geld ben je ergens afkortingen aan het nemen, wat ik je brom. Dus heb ik naar aanleiding van je post even een San Martin en een Merkur Willard review opgezocht op youtube.

Letterlijk het eerste resultaat: Glanzende wijzerplaat zonder sunburst/radial brushing, veel te hoge bezel, bezel inlay met lume driehoek die mismatched met de rest van de bezel, in plaats van een omlijste pip zoals dat zou horen, secondenwijzer die minder strak is, grove kroon en last but not least… Misalignment van de bezel. :slight_smile:

Ik denk daarbij aan de rechttoe- rechtaan rechthoekige lume in de wijzers, terwijl Seiko dat in een strakke pijl doet. Dan heb ik het over volledig gepolijste wijzers in de hommages, terwijl Seiko half brushed, half polijst doet op de wijzers, voor beter contrast op een donkere plaat… De veel strakkere secondenwijzer met uitdikkend contragewicht en spits, de gelaagdere lume in de indices, het feit dat Seiko’s indices een trapezevorm hebben in plaats van platte rechthoeken… En dat mijn Uemura dan wel weer perfect uitgelijnd is. Tot slot: DiaShield.

Nogmaals: Het Art Nouveau horloge van Merkur hier in alle ere, het is een mooi horloge voor weinig geld, maar roepen dat de rip-offs de kwaliteit van een Seiko voorbij streven is in mijn beleving optimistisch.

Wat me wel opvalt aan Merkur/San Martin: Mooi dopje op de as van de secondewijzer. Dat vind ik leuker dan op de Seiko. :+1:

Ik denk dat mensen dat er van willen maken.

Oh, als het plexi had had ik er voor 130 eentje besteld.

5 likes

Dat klinkt ernstig. Hoe ben je ervan afgekomen? Therapie op de divan of pillen :slight_smile:

Maar als dit een probleem voor je is zet je er toch zelf even een saffier crystal op? 10 minuten werk.
Ik heb geen hekel aan mineraalglas, prima polijstbaar met een diamond plate en wat cerium oxide. In 20 minuten heb je weer een ‘pristine’ glaasje.

1 like

Ehh? Huh? Ik heb honderden mineraalglaasjes en Seiko Hardlex crystals gepolijst. Gewoon een diamond plate en wat cerium oxide.

Diamond plates

1 like

Ik ben een leek op dit gebied. Maar waar haal je een saffier glas dat past? En welke tools heb je nodig?

Als dit je eerste keer is het aan te raden eerst wat YouTube filmpjes te kijken over dit onderwerp. Dan heb je waarschijnlijk ook de juiste terminologie opgepikt om gericht te Google’en

Voorbeeld van leveranciers van horlogeglas en glaspersen:
Esslinger
Watchtools
Cousins

Als je geen hekel aan Chinees hebt vind je natuurlijk ook alles wat je nodig hebt in China bij bijvoorbeeld AliExpress

Je kunt het natuurlijk ook laten doen door een horlogemaker. Ik heb gehoord dat dat tegenwoordig ook online kan bij HorlogeGlas. Ik heb geen ervaring met dit bedrijf.

1 like