Metal Square - bead blasted (Howto: unbling the blingmaster GMW-B5000D)

G-Shock squares vond ik als klein mannetje al de prachtigste horloges, alleen waren ze toen te duur.
Vier jaar geleden heb ik mijn eerste square gekocht via Seiya Japan nadat ik jarenlang Seiko’s gedragen heb. De GW-5000 was een heerlijk ding om de pols, het maakte ineens niet meer uit dat ik een keuken ging vervangen of naar een gala ging. (De uitzondering was mijn huwelijk, daar heb ik mijn trouwe SKX gedragen) De square ging altijd mee :slight_smile:, in de loop der jaren heb ik best heel mooie horloges gehad maar het gemak van een G-Shock bracht me altijd terug naar de square…
Ik kreeg altijd veel reacties van mensen van mijn leeftijd dat ze het model herkenden en al snel gingen die gesprekken over vroeger, op BMX fietsjes rondraggen en uit bomen springen met je zondagse broek.

Maar met de rubberen band bleef ook de prut vaak hangen, ik ben pas na een jaar begonnen met het bandje schoonmaken maar het blijft altijd een beetje ruiken (bij mij althans) dus toen Casio uitkwam met de verschillende Metal Squares was ik erg geinteresseerd. Toch nog even gewacht maar het model bleef maar terugkomen in youtube’s algoritmes, Google’s plaatjes en verschillende horlogefora…

Twee maanden geleden uiteindelijk de knoop doorgehakt en de blingmaster supreme (althans, zo noemde ik de GMW-B5000D) gekocht.
Fantastisch apparaat. Heerlijk stevig en voor mij de juiste combinatie (eigenlijk dus gewoon een digitaal toolwatch) waar ik naar op zoek was.

Maar na een maandje bleef de blingfactor me toch een beetje storen. Ik heb niets wat glimt en ben juist een groot fan van matte oppervlakken en ‘onder de radar’ stijl. De G-Shock was al behoorlijk op weg om krasjes te verzamelen maar het ging me eigenlijk niet snel genoeg :slight_smile:

Toen herinnerde ik me dat ik op instagram een foto van een gezandstraalde Metal Square had gezien. De afgelopen weken heb ik dat plaatje regelmatig teruggekeken. De matte afwerking en de manier waarop het licht diffuus weerkaatste bleef me intrigeren.

Afgelopen zaterdag de knoop doorgehakt. Heb het horloge en alle schakels uit elkaar gehaald en in een tupperware bakje gedaan. Ik ben naar Hillegom gereden naar zelfzandstralen.nl en gekeken naar wat samples die uit de verschillende straal units kwamen.
Uiteindelijk gekozen voor een doe-het-zelf glasparel zandstraal unit. Ik heb de dame 7.50 betaald voor een kwartiertje zandstralen en was ‘over the moon’ toen ik klaar was. Wat een gafe finish geeft dat :slight_smile:.
In de auto terug al zitten genieten en toen het horloge weer in elkaar gezet was was ik helemaal opgetogen. De knopjes en schroefjes “poppen” nu van de kast af, precies genoeg bling voor mij.

Het is heel gaaf om te zien hoe het licht speelt met de nieuwe finish. Het horloge heeft een soort grijstint gekregne die ik alleen ken van titanium horloges en een paar momenten was ik echt verrast over de kleur.

Helemaal idioot; Als je goed kijkt terwijl je onder een multicolor LED lamp zit dan kan je de verschillende groen/rood/blauwe kleuren zien! Van meer dan 20cm is het grijs geworden maar er zit zooooo veel diepte in de kast wat ik echt niet verwacht had. Ik kon dit niet met de camera vastleggen maar wilde het toch vertellen…

Na zes alinea’s hier dan de foto’s van de nieuw benoemde “unblingmaster” :wink:

Ps. De foto’s zijn natuurlijk ook vierkant, vond ik wel passend :slight_smile:

52 likes

Oef, da’s goed gelukt zeg! Best wel mooi zo, … :ok_hand:

Mooi geworden !
Hoewel ik zelf vaak moeite heb om iets origineels aan te tasten, Casio zou hem zelf ook zo aan moeten bieden :upside_down_face:

@Master_Fan: Mee eens, de beadblasted finish intrigeerde me te veel om hem niet aan te passen :slight_smile:, daardoor toch de knoop doorgehakt :slight_smile:

En daarnaast krijgen g-shocks van zichzelf al een behoorlijke buts natuurlijke aanpassing doordat ze constant het gevecht aan gaan met keukenkastjes, deurklinken en alles wat een klein beetje uitsteekt…

2 likes

Ja dit is precies zoals ik 'm graag zou willen, gaaf resultaat en dank dat je me op het “aankoop” pad hebt gezet :wink:

Heel mooi gedaan!

Heel mooi gedaan. En goed adres in Hillegom. Heb daar wel eens voor mijn Mustang onderdelen gestraald.

Gaaf resultaat, ik heb wel wat met blasted.

Deze square van mij is niet blasted maar wel een soort van gebruikt staal.

En dit mijn Blumo die ik heb laten beadblasten.

1 like

Te gek. Zo had Casio hem natuurlijk gewoon moeten maken. :heart_eyes:

1 like

Zo, dat is mooi gedaan zeg. Mooi ding geworden :ok_hand:
Ben zelf ook van plan wat kasten te gaan stralen, dit is een mooi adres :grin:

Gaaf, maar als ik het goed zie dan is jouw square een 5600?

Ik heb dat soort cases gezien en getwijfeld of ik die wilde kopen voor mijn GW-5000.
Komt jouw case misschien via GShock CustomWorks? (https://www.instagram.com/gshock.customworks/)

Klopt!

Zou zomaar kunnen. Dan moet ik op het setje kijken. Ik heb hem als gemod gekocht.

Wist je trouwens dat er op Facebook een G-Shock square groep bestaat? Voor de èchte vierkante fanboys! :wink:

Dit zandgestraalde maakt m echt een stuk mooier! Goede zet man :+1:t2:

Vele malen mooier dan de bling versie! Goed aangedurfd en mooi gedaan. Geniet ervan!

Erg gaaf gedaan :ok_hand:t2: Ik snap je in deze dus lijkt me zeer geslaagd…

Slechts enkele liedjes zijn mooier dan het origineel, dit is er 1 van :raised_hands::clap::raised_hands::clap:

2 likes

Jullie zullen het wel gek vinden, maar ik gebruik hem als dresser :yum:

en houd hem zo mooi mogelijk, voor het ruwe werk gebruik ik de gw5000 of de 5610.

3 likes

Leuk gedaan !

Deze was je net voor … :grin:

https://forums.watchuseek.com/f17/de-blinged-4750747.html

Misschien was hij het op Instagram ?
Hij post veel met appels, volgens mij. Check de laatste pagina van dat draadje, waar ik hem vraag hoe zijn G er nu (December 2018) uitziet.

Geweldig, ziet er echt super uit! :+1:
En bedankt voor de tip, wist niet dat deze faciliteit bestond.

Heel mooi gedaan!Ik hou er wel van ben ook blij dat we zelf een glasparel cabine hebben op het werk