Metalen band inkorten

Ik heb gisteren een nieuw horloge in ontvangst mogen nemen :star_struck:
Om de metalen bracelet in te korten dacht ik snel even 2 segmentjes er uit halen, maar dat viel toch tegen. Ik heb een metalen pennetje waarmee ik dat al vaker gedaan heb bij andere horloges, maar deze keer wilde het niet lukken. De pinnetjes zitten veel te vast. Mijn metalen pennetje is helaas voor de vuilbak.

Ik ben dan online op zoek gegaan naar een pin remover. Er zijn er genoeg te vinden, maar meestal lees je bij de beschrijving dat ze ook snel stuk gaan wanneer er veel kracht op gezet moet worden. Ik wil ook geen duur professioneel materiaal aanschaffen omdat ik het toch maar sporadisch gebruik.

Hoe lossen jullie dit op? Gaan jullie hiervoor naar een juwelier, of kunnen jullie een degelijke tool aanraden?

Chineesje en die met moed, beleid en trouw gebruiken.

1 like

Als je er geen geld aan wilt uitgeven en je wilt je nieuwe band niet verpesten, dan zou ik inderdaad naar een juwelier gaan. Die doen het vaak gratis, terwijl je wacht.

Geniet van je NA!

Daar ben je bij de gemiddelde juwelier niet zo zeker van. Die rommelen soms ook maar wat aan.

image

8 likes

Ja dat ken ik !
Heb zelf maar een tooltje gemaakt. Die plastic dingen gaan zo stuk.!
En met dat hamertje en drevel lukte de juwelier het ook niet!

5 likes

Heb met een horlogeband hetzelfde. Die is net 0,6 mm (waar niet makkelijk een losse pin voor te vinden is tegen een redelijke prijs) en zit ook nog een heel strak. Moest toch echt even langs een horlogemaker. Voel met je mee.

1 like

Stomme vraag, maar weet je zeker dat het geen schroefjes zijn en je de goede kant op drukt? Verder is het belangrijk om te zorgen dat er geen spanning op de band staat. Een klein beetje WD40 wil ook nog wel eens helpen.

Ik denk wel dat ik aan de juiste kant duw. Ik duw aan de kant van de 2e foto.

1 like

Als ik het goed zie op de eerste foto zijn het schroefjes.

3 likes

Of splitpennen.
Ik kijk uiteraard naar het pijltje aan de binnenzijde van de band.

Zou ook kunnen, maar ik heb bracelets met schroefjes waar ook pijltjes op staan.

Er zijn geen pijltjes aangebracht.

1 like

Volgens mij zijn het splitpennen, dan denk ik dat je tegen de “dichte” kant druk moet uitoefenen.
Of inderdaad door een horlogemaker laten doen.
Je moet op een gegeven moment ook weer zo’n pen terug in de band zien te krijgen.

1 like

Nou nee. Ik heb de afgelopen jaren bij vier juweliers banden laten inkorten. Het was nooit gratis. De prijs varieerde van 8 euro (De Laat in Bemmel) tot 15 euro (Punte en Siebel). Voor niks gaat de zon op.
Meestal gaat het zo: als je het vraagt kijken ze je aan alsof ze heel slecht nieuws gaan geven en vertellen dan dat het wel geld kost.
De goedkoopste zag me op een gegeven moment liever gaan dan komen. Toen ik terugkwam met een band die hij iets te kort had gemaakt (sluiting ging in mijn pols snijden) vertelde hij dat een segment terugzetten niet zou helpen vanwege de vorm van mijn pols. :joy:.

Vanaf toen ging ik maar naar duurdere.

2 likes

Heb hier hele goede ervaringen met een juwelier in Naaldwijk, banden inkorten, waterdichtheid testen gewoon gratis.

Dan zijn het schroeven volgens mij en geen splitpennen

Zie toch ook schroeven aan de ene kant? Ik zou daar eerst maar eens aan draaien. Waarschijnlijk draai je dan de hele pen eruit en is de andere " dichte " kant de schroefdraad kant. Als je de juiste spullen niet hebt of twee linkerhanden, tja…
Ik kort geschroefde Omega banden zelf in, vervang de sluiting voor Ă©Ă©ntje met snelverstelling.
Banden met pennen en busjes. Noem maar op.
Niet dat bange, vaak ben je te bang, of een onhandige kneus.
Als je als horloge enthousiast hiervoor naar een juwelier moet…man, man, man.

Aan de overkant van de straat even snel naar de juwelier geweest. Kostte me 5 euro en het was op 5 minuutjes gebeurd. Veel sneller dus dan naar de stad te gaan waar men zo’n tools verkoopt.

Volgende keer wel een andere juwelier want ik vond dat deze zonder te vragen maar ruw met de horloge omging. #MeToo

Mooi dat het is opgelost.

Maar: waren het nou schroefjes?

2 likes