…….
Het is de tweede keer in korte tijd dat een micro waar ik weinig mee had en bovendien een heel anders gefocuste indruk van koesterde me totaal verrast: zie de Serica Parade. (De vorige verrassing was de echo/neutra Rivanera.)
Die komt wel binnen bij me. Doorgaans heb ik liever een secondewijzer, maar hier is het zo overduidelijk een sierlijk gekleed horloge, in traditionele zin hoewel onconventioneel van vorm, dat ik het volgens mij direct beter vind zo. Onder de 9mm dik met automatisch uurwerk en toch 10atm in dit genre mag bijzonder heten en de robuustheid die dit geeft is welkom. De Rivenera deed mijn handen al kriebelen, maar er was telkens een stemmetje in m’n hoofd dat aangaf dat het misschien toch niet echt voor mij was. Heel mooi en bijzonder, maar misschien niet iets waar ik voldoende naar zou reiken in de horlogedoos. Dit moet ik ook nog even laten bezinken, maar volgens mij past het uiteindelijk meer bij mijn persoonlijke stijl. De prijs van 1500Eur valt desondanks toch nog een beetje tegen, maar is volgens mij in lijn met het merk (en de populariteit daarvan). De kastvorm doet me aan de 1970s denken en roept ook associaties op met de Piaget Polo.
Hele mooie, maar ik vraag me dan altijd af hoeveel van die mms er nog af kunnen met een handwinder.
Zelf vind ik het dan weer fijn dat het geen handwinder is. Voor een horloge dat ik waarschijnlijk veel zou dragen heb ik een sterke voorkeur voor automatisch. Dat winden is aan mij niet besteedt, tenzij er een gangreserve-indicator aanwezig is.
Is die Raven toevallig nummer 299/300?
Zo ja, leuk om te weten waar mijn oude horloge terecht is gekomen heeft een mooie omzwerving gemaakt volgens mij.
Persoonlijke voorkeur, heb ik al gemorken.
Sommigen worden bijna kwaad als ik zeg dat ik handwinders verkies.
Ja, zo is dat. Ik haal in principe geen genoegen uit het friemelen, zeker als het niet nodig is. Bovendien is er altijd een stukje zorg dat je misschien te ver doorwindt.
3 hele mooie.
Dapper ontwerp!
Die Charlie Concordia is wel echt nice. Als ze nou een auto of handwinder maken van die 38mm time only… Zou ik het overwegen.
Ik weet ook niet waarom ik een anti-Quartzsnob ben geworden
Ik begin quartz juist steeds meer te waarderen om slingeren en klaar. 0,5 sec afwijking per dag. En 1 x per 2 jaar ‘onderhoud’ in de vorm van een batterijtje. Die ‘ambacht’ van het vervaardigen van een meachinisch uurwerk is voor mij alleen nog aanwezig in bespoke watchmakers of independents. Geen een massaproductief merk uit Zwitserland maakt nog uurwerken zelf, dus die ziel welke vaak benoemd wordt is voor mij ook niet aanwezig in een Breitling, Rolex of Tag Heuer
dus ik zie steeds minder de meerwaarde van een heel duur machinaal vervaardigd uurwerk met heel veel onderdelen welke kapot kunnen en iedere 7 jaar onderhoud nodig heeft omdat er wat meer tandwieltjes in rond draaien welke in het algemeen de naamgeving ‘ziel’ krijgen.
Dus ik mag zo’n quartz wel, mits de afwerking gewoon navenant is natuurlijk
Die cyaan / turquoise wijzerplaat is tof wel echt stevig aan de prijs
Rationeel gezien heb je volkomen gelijk!
Quartz is nauwkeuriger, lagere cost of ownership, dunner, kleiner, lichter, blijft gewoon draaien tot de batterij leeg is, etc.
Maar mijn gevoel zegt dat een mechanisch uurwerkje mooier is en zeker bij handopwinders vind ik die connectie heerlijk.
En ik heb een zwaar irrationele afkeer van het staccato tikkende van het reguliere quartzuurwerk. Ik ben zelfs zo ver dat ik mijn wandklok ga vervangen voor een sweep seconds versie
Dat laatste eens. 3 bovenstaande hebben om die rede alle 3 geen tikkende secondewijzer
Als je 1 uurwerk hebt is quartz super.
Solar nog beter.
Als je er 12 hebt, draag je elk 1 maand in het jaar en moet je gemiddeld 6x per jaar een batterij laten vervangen (als je rekent met 2 jaar). Of je hebt er altijd wel enkele met platte batterij.
Dat betekent elke 2 maand draagtijd een batterij.
Dan ben je beter af met mechanische horloges.
Een automaat doet ook met voltijds dragen van 1 horloge langer tussen twee onderhoudsbeurten dan een quartz, maar je moet ze wel vaak corrigeren.
In mijn ervaring slijt goedkope quartz ook snel. Na 2 batterijtjes zit er zoveel sleet op dat ze nog 6 maand doen met de derde batterij en dan gooi je ze beter weg. Geen ervaring met dure quartz, misschien is dat beter.
Ik snap wel helemaal waarom je quartz of solar kiest als je een kleine collectie hebt of zelf batterijtjes wisselt.
Ja dit dus, ik doe dit nu nog niet maar ga het binnenkort eens doen. Kan niet al te moeilijk zijn.