Ja, zo is dat. Ik haal in principe geen genoegen uit het friemelen, zeker als het niet nodig is. Bovendien is er altijd een stukje zorg dat je misschien te ver doorwindt.
3 hele mooie.

Dapper ontwerp!
Die Charlie Concordia is wel echt nice. Als ze nou een auto of handwinder maken van die 38mm time only… Zou ik het overwegen.
Ik weet ook niet waarom ik een anti-Quartzsnob ben geworden ![]()
Ik begin quartz juist steeds meer te waarderen
om slingeren en klaar. 0,5 sec afwijking per dag. En 1 x per 2 jaar ‘onderhoud’ in de vorm van een batterijtje. Die ‘ambacht’ van het vervaardigen van een meachinisch uurwerk is voor mij alleen nog aanwezig in bespoke watchmakers of independents. Geen een massaproductief merk uit Zwitserland maakt nog uurwerken zelf, dus die ziel welke vaak benoemd wordt is voor mij ook niet aanwezig in een Breitling, Rolex of Tag Heuer
dus ik zie steeds minder de meerwaarde van een heel duur machinaal vervaardigd uurwerk met heel veel onderdelen welke kapot kunnen en iedere 7 jaar onderhoud nodig heeft omdat er wat meer tandwieltjes in rond draaien welke in het algemeen de naamgeving ‘ziel’ krijgen.
Dus ik mag zo’n quartz wel, mits de afwerking gewoon navenant is natuurlijk
Die cyaan / turquoise wijzerplaat is tof
wel echt stevig aan de prijs
Rationeel gezien heb je volkomen gelijk!
Quartz is nauwkeuriger, lagere cost of ownership, dunner, kleiner, lichter, blijft gewoon draaien tot de batterij leeg is, etc.
Maar mijn gevoel zegt dat een mechanisch uurwerkje mooier is en zeker bij handopwinders vind ik die connectie heerlijk.
En ik heb een zwaar irrationele afkeer van het staccato tikkende van het reguliere quartzuurwerk. Ik ben zelfs zo ver dat ik mijn wandklok ga vervangen voor een sweep seconds versie ![]()
Dat laatste eens. 3 bovenstaande hebben om die rede alle 3 geen tikkende secondewijzer ![]()
Als je 1 uurwerk hebt is quartz super.
Solar nog beter.
Als je er 12 hebt, draag je elk 1 maand in het jaar en moet je gemiddeld 6x per jaar een batterij laten vervangen (als je rekent met 2 jaar). Of je hebt er altijd wel enkele met platte batterij.
Dat betekent elke 2 maand draagtijd een batterij.
Dan ben je beter af met mechanische horloges.
Een automaat doet ook met voltijds dragen van 1 horloge langer tussen twee onderhoudsbeurten dan een quartz, maar je moet ze wel vaak corrigeren.
In mijn ervaring slijt goedkope quartz ook snel. Na 2 batterijtjes zit er zoveel sleet op dat ze nog 6 maand doen met de derde batterij en dan gooi je ze beter weg. Geen ervaring met dure quartz, misschien is dat beter.
Ik snap wel helemaal waarom je quartz of solar kiest als je een kleine collectie hebt of zelf batterijtjes wisselt.
Ja dit dus, ik doe dit nu nog niet maar ga het binnenkort eens doen. Kan niet al te moeilijk zijn.
Mag een NS wachtruimte klok die 1x per minuut een minuut verder springt wel?
Absoluut niet, maar het stock management van de batterijen wordt wel een ding als de collectie wat groter is hahaha.
Oeii, dat weet ik niet! Als 'ie verder stil is, is het waarschijnlijk beter dan wat ik nu heb, maar wie weet dat ik me daar dan weer op ga focussen ![]()
Zou me kunnen voorstellen dat ik dan elke keer rond die 50 seconden ga zitten wachten op de tik.
Haha ja, dat zou zomaar kunnen.
Maar ik heb dus zo’n oud stationsklokje uit een oude wachtruimte CS Utrecht in de woonkamer en die tikt dus niet per seconde maar per minuut, en hard! ![]()
Dus dat zou dus niks voor jou zijn, vrees ik.
M’n grote stationsklok staat in de tuin, en die secondewijzer gaat per seconde maar dan héél smooth zonder geluid te maken en zonder echt helemaal stil te staan tussen de seconden. Als deze bovenaan staat, springt na eventjes de minutenwijzer (hoorbaar) verder.
Er zijn nog wel leuke oude Smith electronic klokken te vinden, die secondewijzers gaan helemaal smooth en in 1 lijn.
Oehh, leuk! Plaatjes voor de sfeer?
Ga ik eens onderzoeken! oa Seiko maakt ze ook maar ik wil eigenlijk een hele grote, >40cm diameter… Die heb ik nog niet gevonden
Douglas had ik nog nooit van gehoord. Die Aigí had ik eerder aleens op het forum geplaatst. Nu met korting overigens. Erg mooi. Maar helaas (voor mij) niet mechanisch. Poor man’s Chopard LUC 1860.
Zelfde merk als wolbrook