Not my cup of
Ben er ook niet kapot van. En “Reliable M9000-series based movement”, wat is dat voor klets? Noem het beestje gewoon bij z’n naam (Miyota 9133) zou ik zeggen.
Ooit was ik wel een beetje vlieft op de eerste Calypso met de zwarte wijzerplaat met ingestanst logo. Toch toen ik het mailtje kreeg vorig jaar maart dat ze nog een allerlaatste batch van 9 in elkaar hadden gezet, heb ik laten gaan. Geen idee waarom, waarschijnlijk had ik al wat teveel bestellingen uitstaan, en het was wel een prijzig ding voor wat het was. Als ik het horloge nu bekijk ben ik er niet zo rouwig om.
Reliable M9000-series based movement, marketing zullen we maar zeggen.
Ik had het met dit model. Was erg snel uitverkocht. Ach ja, keuze genoeg zullen we maar zeggen.
Goodmorning!
De Brew paar maanden in bezit, krijgt verrassend veel polstijd. Draagcomfort en looks zijn de pro’s
Dat impliceert dat er ook "contra’s " zijn?
Die zijn er ook. Het is een meca-quartz uurwerk wat betekent dat de micro-secondewijzer stappen van een seconde zet. Stoor ik me aan, net als aan de plaats van de datum; op 3 of 6 uur vind ik mooier. De pushers hebben wat meer speling dan ik gewend ben.
Maar… als je de prijs meeneemt in het vergelijk met bijvoorbeeld mijn Tudor North Flag, is het bijna genant om bovenstaande contra’s te noemen. Vind het een horloge met een gigantisch “veel voor weinig” gehalte.
Is San Martin een microbrand?
En waarom zou dat niet zijn?
Sow! Die is tof!
Tsja, wat wel of niet een microbrand is kun je natuurlijk ellenlang over discussiëren. En ik wil voor de goede orde ook helemaal niets aan San Martins producten afdoen, zelf geen ervaring mee maar volgens mij is het kwalitatief goed spul. Maar voor mij is een microbrand toch iets met persoonlijk contact met de eigenaar, beperkte oplagen en verkrijgbaarheid, eigen designs, -dikwijls- eigen assemblage (!= productie), eigen verkoopkanaal, etc. Volgens mij komen San Martins gewoon kant en klaar uit een grote fabriek rollen, ik heb er nogal een aliexpress-achtig gevoel bij. Maar zoals gezegd, ik heb er nooit een gekocht, ik kan het verkeerd zien.
Als dat de definitie is van microbrands dan kun je tientallen merken die gezien worden als microbrand (zoals Steinhart, Helson, Dan Henry en Phoibos) allemaal aan de kant schuiven.
Dat zijn geen eigen ontwerpen en zijn meestal allemaal geïnspireerd op bestaande modellen (vaak uit het verleden) en komen vaak zelfs uit dezelfde fabriek als bijv San Martin. Zelfs top microbrands als Crepas hebben geen eigen ontwerp.
Maar het is inderdaad een discussie die je lang kunt voeren en overal is wat voor te zeggen.
Nou, het gaat wat mij betreft dus niet slechts om het ontwerp. Ook de achterliggende organisatie maakt veel verschil. Van de meeste microbrand horloges die ik heb, heb ik persoonlijk contact gehad met de eigenaar/ontwerper en weet ik dat het bedrijfjes zijn in de orde van de bekende anderhalf man+paardenkop. Of ze hun ontwerp compleet in een fabriek laten vervaardigen, of dat ze de assemblage bijvoorbeeld wel zelf doen, dat wisselt. Maar het is in elk geval niet zo dat de fabriek eigenaar is van het merk, en volgens mij is dat bij San Martin wel zo. Steinhart is volgens mij ook gewoon een groot bedrijf inmiddels, net als Christopher Ward bijvoorbeeld.
Vwb ontwerp, ik denk dat de merken die jij noemt niet allemaal over één kam te scheren zijn. Bij een Steinhart, Helson, maar ook San Martin zie ik direct op welk bekend model het probeert te lijken, dat is bij Den Henry, Phoibos en Crepas minder obvious wat mij betreft. Al zou dat natuurlijk kunnen zijn omdat ze minder bekende modellen kopiëren
Mee eens. Merken als Dan Henry en Crepas zijn echt allemaal “kopieën” van bestaande horloges. Phoibos weet ik zo niet
Erg mooi die rze
Crepas heeft geen 1 op 1 kopieën, ze interpreteren oude duikmodellen naar moderne tijd. De magnum opus was gebaseerd op een oude Omega maar is uiteindelijk toch heel anders geworden. Overigens is er een database waarin je kunt opzoeken of iets een microbrand is of niet volgens de facebookgroep microbrand watches waar ik lid van ben, juist om dit soort discussies te voorkomen: