Klopt, er zijn geen microbrands met 1 op 1 kopieën anders waren het replica’s. En er is ook geen vastomlijnde definitie van de term Microbrand. Op WUS loopt deze discussie al sinds mensenheugenis en nog steeds.
Op de site waar jij naar verwijst staan wat richtlijnen, maar als je die zou toepassen zouden er een boel tegenwerpingen komen. Die zijn ook niet echt duidelijk en toepasbaar.
Kijk maar naar merken als Hentschel uit Hamburg. Toch zeker een microbrand maar met eigen ontworpen uurwerk, net als Habring2 en zelfs Christopher Ward met hun in-house SH-21 uurwerk.
Die facebookgroup ben ik ook lid van, en hun lijst en criteria snijden zeker hout, maar het blijft natuurlijk iets wat primair in het leven is geroepen door de admins van die groep om daar (met harde hand ) te handhaven. Waarvoor hulde overigens, die groepen (er zijn ook andere waarop goed gemodereerd wordt) die goed werk voor kleine ondernemers die het niet moeten hebben van grootschalige advertentiecampagnes e.d. Laat hen in die groepen het podium maar pakken
Tsja, CW was ooit een microbrand maar intussen al geruime tijd niet meer. De andere twee ken ik minder goed maar lijken mij meer boutique brands, maken bijvoorbeeld unieke exemplaren op bestelling, en produceren het uurwerk dus in eigen huis. Maar gezien de kleinschaligheid zeker geen bezwaar om die als microbrand te classificeren, als dat deuren opent naar meer naamsbekendheid voor hen lijkt mij dat nooit bezwaarlijk.